Brev:
Vil ikke sove lur
30. september 2015
Alder:
2 år
Vil ikke sove lur
Hej Helen
Vores datter er lige blevet 2 år her i september.
Det sidste halve år har det været sværere og sværere at få hende til at sove middagslur. Vi har nogen gange blevet nødt til at køre i bil med hende for til sidst at få hende til at sove, men når hun først faldt i søvn sov hun hun altid 1 1/2 time i træk. I slut juni kommer vi så ind i en god periode hvor hun faldt i søvn på kun 10 min i barnevognen.
I vuggestuen kunne de også få hende til at sove, dog kun i 40 min, hvorimod hun altid sover 1 1/2 derhjemme.
Så omkring midt Juli nægtede hun så overhovedet at sove til middag lige meget hvor mange timer vi brugte på det.
Da hun startede i vuggestuen efter ferien kunne de heller ik få hende til at sove..
Hvis vi er heldig tager hun en lur en gang hver 3 uge og så har det kun været 30 min.
Vi er derfor nødt til at lægge hende i seng meget tidligere. Hun har hele tiden sovet omkring 11 timer på hele døgnet, nu tager hun så al søvn om natten istedet.
Om aften bliver hun puttet kl 18.45 og sover fra kl 19.30 til ca. 6.30-6.45.
Både vuggestuen og herhjemme i weekenden prøver vi hver dag med at lægge hende så hun også får slappet lidt af.
Om dagen i vuggestuen er hun glad og de siger at når de putter hende (de sover alle på madrasser i et rum) ser det ud til hun kæmper med ikke at lukke øjne, men hun vil ikke give slip og overgive sig til søvnen. Nogle eftermiddagen kan jeg godt mærke hun ikke få sin lur, og hun bliver lettere ked af det. men selv hvis vi køre en længere tur om eftermiddagen falder hun ik i søvn.
Mit spørgsmål er, hvad synes du?
jeg overvejer lidt om jeg skal vente med at ligge hende til ex 20 og så vække hende kl 6.30 i håb om at hun så er træt nok til at sove til middag.
Men jeg er også lidt nervøs for at ødelægge hendes søvnmønstre. I øjeblikket sover hun jo helt i gennem i 11 timer i træk, men samtidig tænker jeg også det er al for tidligt ikke at sove lur.
Det skal nævnes at da hun sov lur puttede jeg hende kl 19.45 fast hver aften men ofte sov hun først kl 21.30. Hvor hun jo nu falder ok hurtigt i søvn.
Det skal lige til slut nævnes at hun aldrig har været et barn der sover meget og hun gik også tidligt fra to lure til en fordi hun også der nægtede at sove.
Så hvad synes du?
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Marlene