Svar: Hvornår skal de kun have en lur om dagen
28. september 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at det går bedre med appetitten - og hvor flot at Marie allerede går rundt og tør bevæge sig rundt på to ben, uden at holde i hånd :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Der er dog naturligvis undtagelser, og det lyder som om, at Marie faktisk lige nu vil trives med at blive puttet kl ca. 11, og så sove en længere middagslur... Det må komme an på en prøve.
Hvorvidt hun er parat til at sove formiddagslur afhænger naturligt af, hvor tidligt eller hvor sent I står op. Hvis I sover til kl 08, så vil det være naturligt, at hun ikke kan sove allerede 9.30 - men vågner hun hver dag kl 6.30, så vil hun naturligt være mere parat til at sove sin formiddagslur. Det spiller derfor ind, hvornår dagen begynder og også at I har et fast stå op tidspunkt om morgenen.
Du skal derfor også være opmærksom på, at når hun begynder i dagpleje til november, så vil hun måske skulle tidligere op, end hun kommer lige nu, samtidig med at hun vil få en masse nye oplevelser og ekstra meget at bearbejde - og naturligt derfor vil kunne få behov for sin formiddagslur igen. Det er derfor vigtigt, at du her er fleksibel og parat til at følge, det hun viser behov for:)
I skal også være opmærksomme på om hun begynder at powernappe om eftermiddagen. Hvis hun bliver ekstra træt sidst på dagen, falder i søvn i bilen på vej hjem, på sofaen eller lignende, så er det tegn på, at hun stadig har brug for to lure - og så bør det være en formiddagslur og en middagslur, fremfor en middagslur og en powernap sidst på dagen -ellers kan det ødelægge jeres nætter:)
Med hensyn til at gå selv, så er det super flot, at hun er så godt igang. Hun lyder til at være rigtig tæt på at kunne gå fuldstændig selvstændigt :) I kan hjælpe hende ved at sørge for, at hun ikke skal gå alt for langt, før hun kan finde støtte. I kan derfor holde jer i nærheden, og tilbyde hende en hånd eller sætte jer, så hun kan holde, støtte sig til jeres arm, skulder, en hånd. Ligesom I kan sørge for, at der ikke er for langt mellem stole, borde osv. så hun også her har noget at få fat i og støtte sig til - og stille og roligt bliver mere modig, får mere balancen og kan gå længere strækninger.
Et par små kravlesko eller skridsikre skindfutter på fødderne vil være rigtig godt, så hun kan stå fast, når hun bevæger sig rundt :)
Med hensyn til din menstruationscyklus, så er det helt normalt, at der kan gå nogle måneder, før kroppen helt har fundet sit leje igen efter en fødsel. Det er korrekt, at en cyklus kan variere mellem 21 og 35 dage - og det er normalt. Det lyder som om, at din menstruation kommer regelmæssigt, og det lyder ikke som om, at du oplever ekstra kraftige blødninger eller andre problemer... der sker dog ikke spor ved, at du kontakter jeres læge - I kan evt. bare drøfte det i telefonen:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske