Svar: Hvornår skal de kun have en lur om dagen

28. september 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maries mor

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det går bedre med appetitten - og hvor flot at Marie allerede går rundt og tør bevæge sig rundt på to ben, uden at holde i hånd :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Der er dog naturligvis undtagelser, og det lyder som om, at Marie faktisk lige nu vil trives med at blive puttet kl ca. 11, og så sove en længere middagslur... Det må komme an på en prøve.

Hvorvidt hun er parat til at sove formiddagslur afhænger naturligt af, hvor tidligt eller hvor sent I står op. Hvis I sover til kl 08, så vil det være naturligt, at hun ikke kan sove allerede 9.30 - men vågner hun hver dag kl 6.30, så vil hun naturligt være mere parat til at sove sin formiddagslur. Det spiller derfor ind, hvornår dagen begynder og også at I har et fast stå op tidspunkt om morgenen.

Du skal derfor også være opmærksom på, at når hun begynder i dagpleje til november, så vil hun måske skulle tidligere op, end hun kommer lige nu, samtidig med at hun vil få en masse nye oplevelser og ekstra meget at bearbejde - og naturligt derfor vil kunne få behov for sin formiddagslur igen. Det er derfor vigtigt, at du her er fleksibel og parat til at følge, det hun viser behov for:)

I skal også være opmærksomme på om hun begynder at powernappe om eftermiddagen. Hvis hun bliver ekstra træt sidst på dagen, falder i søvn i bilen på vej hjem, på sofaen eller lignende, så er det tegn på, ...

Annonce

... at hun stadig har brug for to lure - og så bør det være en formiddagslur og en middagslur, fremfor en middagslur og en powernap sidst på dagen -ellers kan det ødelægge jeres nætter:)

Med hensyn til at gå selv, så er det super flot, at hun er så godt igang. Hun lyder til at være rigtig tæt på at kunne gå fuldstændig selvstændigt :) I kan hjælpe hende ved at sørge for, at hun ikke skal gå alt for langt, før hun kan finde støtte. I kan derfor holde jer i nærheden, og tilbyde hende en hånd eller sætte jer, så hun kan holde, støtte sig til jeres arm, skulder, en hånd. Ligesom I kan sørge for, at der ikke er for langt mellem stole, borde osv. så hun også her har noget at få fat i og støtte sig til - og stille og roligt bliver mere modig, får mere balancen og kan gå længere strækninger.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Et par små kravlesko eller skridsikre skindfutter på fødderne vil være rigtig godt, så hun kan stå fast, når hun bevæger sig rundt :)

Med hensyn til din menstruationscyklus, så er det helt normalt, at der kan gå nogle måneder, før kroppen helt har fundet sit leje igen efter en fødsel. Det er korrekt, at en cyklus kan variere mellem 21 og 35 dage - og det er normalt. Det lyder som om, at din menstruation kommer regelmæssigt, og det lyder ikke som om, at du oplever ekstra kraftige blødninger eller andre problemer... der sker dog ikke spor ved, at du kontakter jeres læge - I kan evt. bare drøfte det i telefonen:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder