Svar: Godnatmad - 2 år, 4 mdr.
27. september 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Et måltid før sengetid må din datter få lige så længe, du og hun synes, det fungerer rigtig godt. Jeg har oplevet 4 årige børn, som virkelig så frem til at sidde ved bordet, få lidt at spise, hyggesnakke lidt og på den måde forberede sig til at slutte dagen og blive parate til at sove. De synes bare, det er super hyggeligt på den måde - og det er helt okay:)
Det der er vigtigt er, at godnatmåltidet ikke bliver givet som erstatning for den rigtige mad. Det er ikke sådan, at barnet kan afvise aftensmad og få serveret grød, banan, yoghurt eller lignende i stedet for. Derfor er det vigtigt, at der går tid imellem aftensmad og natmad - og at man evt. lægger et bad ind imellem, som du også allerede gør:)
Når det trækker ud med at spise godnatmåltidet, så skal du naturligvis overveje, om det er fordi hun får det for tidligt - og ikke er træt nok - eller om det skyldes at hun får det for sent og bliver for træt og dermed ikke kan overskue måltidet. Du skal også overveje, om det er fordi hun bruger måltidet til at forlænge hyggesituationen sammen med dig - om det er en måde at forlænge perioden, før hun skal i seng, fordi hun forbinder det at skulle sove eller det at starte natten med noget, som ikke er så rart... Hvis hun frygter søvnen eller natten, så vil det være en naturlig reaktion, at hun forsøger at holde fast i alt det hyggelige og her altså forsøger at forlænge tiden.
Nogle gange kan godnatmåltidet faktisk også bruges til at rykke tidspunktet frem. Da hun ikke kender klokken, så ved hun ikke, hvad tid du serverer maden og ved at holde fast i rytmen, ritualerne, måden det hele foregår på og så samtidig rykke tidspunktet for serveringen lidt frem, kan man nogle gange være heldig at få puttet barnet til før... Jeg lover dog ikke, at det kan lykkes hos jer og som sagt, kan måltidet også ligges for tidligt...
Du skal også overveje, om du behøver sidde hos hende, når hun spiser sit godnatmåltid. Nogle børn nyder faktisk, hvis de kan sidde og spise og koble fra lidt på egen hånd - og når hun så er færdig, så kan I gå ind og få børstet tænder og derefter skal hun så puttes. Du kan derfor overveje om godnatmåltidet kan være en måde at lære hende, at hun ikke behøver have dig hos sig hele tiden, og at det kan være okay at sidde og nyde maden lidt for sig selv, imens du f.eks. laver noget praktisk som at tømme opvasker eller lignende. Så du stadig er i nærheden og I stadig kan småpludre sammen, men ikke sidder og kikker på hende eller underholder hende direkte...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske