Svar: Godnatmad - 2 år, 4 mdr.

27. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :)

Et måltid før sengetid må din datter få lige så længe, du og hun synes, det fungerer rigtig godt. Jeg har oplevet 4 årige børn, som virkelig så frem til at sidde ved bordet, få lidt at spise, hyggesnakke lidt og på den måde forberede sig til at slutte dagen og blive parate til at sove. De synes bare, det er super hyggeligt på den måde - og det er helt okay:)

Det der er vigtigt er, at godnatmåltidet ikke bliver givet som erstatning for den rigtige mad. Det er ikke sådan, at barnet kan afvise aftensmad og få serveret grød, banan, yoghurt eller lignende i stedet for. Derfor er det vigtigt, at der går tid imellem aftensmad og natmad - og at man evt. lægger et bad ind imellem, som du også allerede gør:)

Når det trækker ud med at spise godnatmåltidet, så skal du naturligvis overveje, om det er fordi hun får det for tidligt - og ikke er træt nok - eller om det skyldes at hun får det for sent og bliver for træt og dermed ikke kan overskue måltidet. Du skal også overveje, om det er fordi hun bruger måltidet til at forlænge hyggesituationen sammen med dig - om det er en måde at forlænge perioden, før hun skal i seng, fordi hun forbinder det at skulle sove eller det at starte natten med noget, som ikke er så rart... Hvis hun frygter søvnen eller natten, ...

Annonce

... så vil det være en naturlig reaktion, at hun forsøger at holde fast i alt det hyggelige og her altså forsøger at forlænge tiden.

Nogle gange kan godnatmåltidet faktisk også bruges til at rykke tidspunktet frem. Da hun ikke kender klokken, så ved hun ikke, hvad tid du serverer maden og ved at holde fast i rytmen, ritualerne, måden det hele foregår på og så samtidig rykke tidspunktet for serveringen lidt frem, kan man nogle gange være heldig at få puttet barnet til før... Jeg lover dog ikke, at det kan lykkes hos jer og som sagt, kan måltidet også ligges for tidligt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal også overveje, om du behøver sidde hos hende, når hun spiser sit godnatmåltid. Nogle børn nyder faktisk, hvis de kan sidde og spise og koble fra lidt på egen hånd - og når hun så er færdig, så kan I gå ind og få børstet tænder og derefter skal hun så puttes. Du kan derfor overveje om godnatmåltidet kan være en måde at lære hende, at hun ikke behøver have dig hos sig hele tiden, og at det kan være okay at sidde og nyde maden lidt for sig selv, imens du f.eks. laver noget praktisk som at tømme opvasker eller lignende. Så du stadig er i nærheden og I stadig kan småpludre sammen, men ikke sidder og kikker på hende eller underholder hende direkte...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder