Svar: Søvn og amning - 5 mdr.
24. september 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev, velkommen til - og tillykke med den lille dreng. Hvor er det dejligt for jer, at det lykkes for jer at få jeres lille søn med hjem - og at I har det godt alle tre, trods en svær begyndelse...:)
Jeg kan godt forstå, at du synes det har været hårdt. Ingen har kunne forberede dig på alt det, I har været igennem, og jeg synes det lyder som om, at du gør det rigtig godt! Det er virkelig flot, at du trods jeres start stadig ammer - og faktisk har kunne fornemme, at din mælkeproduktion i perioder er øget, så mængden af mme har kunne blive sat ned. Det er på samme måde rigtig godt, at du nu fornemmer, at jeres dreng måske har brug for lidt ekstra - og det er helt okay.
At han har grædt rigtig meget har naturligvis ikke gjort tingene lettere for jer - og diagnosen kolik er for alle forældre rigtig svær. Det at du har prioriteret at have ham tæt, give ham masser af nærhed og fysisk kontakt, hud mod hud, har været guld værd og er det stadig. Det kommer aldrig galt igen. Det er godt for så mange ting - både din amning, jeres tilknytning til hinanden, den manglende tid i livmoderen, fordi han er født før tid og har måtte ligge i kuvøse, modningen af hans nervesystem, nedsættelse af hans grådperioder osv. osv. Det er så fint så fint!
Det lyder som en rigtig god beslutning, at du tilbyder ham supplement med flaske om formiddagen. Når han tilbydes dette, så sover han nu 1-1.5 time og det er rigtig godt. Når han sover så langt et søvnstræk, så får han en rigtig god kvalitet søvn. Han sover længe nok til at hans immunforsvar styrkes, hans oplevelser bearbejdes, hans væksthormon udskilles osv. Og det er rigtig godt, hvis mindst en af hans lure kan vare 1.5 time. Om det er formiddagsluren eller middagsluren betyder mindre, bare det at han nogle gange kan sove 1.5 time er rigtig godt:)
Du skal naturligvis prøve at fornemme, om han kan have brug for en flaske ekstra - enten før middagsluren eller måske i løbet af aftenen, for også der at kunne sove et længere søvnstræk. Du skal gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil virke bedst. Og det må lige nu foretrækkes, at du tilbyder ham lidt ekstra modermælkserstatning fremfor at du begynder med grød. Især fordi han ikke er ældre end han er, så vil det være rigtig godt, at du øger hans indtag af mælk og hvis det så viser sig ikke at være tilstrækkeligt, så kan du forsøge med lidt smagsprøver på lidt grød eller mos.
Det er super, at han sover i en bedside crib og således ligger tæt ved dig om natten. Og det går stille og roligt den rigtige vej, når du nu kan amme ham og løfte ham over i hans egen seng. Små skridt i den rigtige retning - og det er positivt.
Du må også gerne om dagen prioritere at lægge dig sammen med ham og amme ham i søvn i dobbeltsengen. Hvis han vågner efter 30 minutter og søger brystet igen, så giver du ham det med det samme og kan på den måde holde ham sovende. Det er helt okay, at du lægger dig med ham midt på dagen og hjælper ham til at sove en længere lur på denne måde, og det vil også være dejligt for dig, hvis du selv kan hvile lidt her. Du behøver således ikke flytte ham væk fra dig, men kan give ham nærhed, tryghed og putte med ham - ved siden af ham - og dermed uden at han behøver ligge i din favn. Naturligvis skal du sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng, når I sover sådan:)
Du skriver, at du ofte "vælger den lette løsning, selvom du ved, at det er forkert - og det betyder, at du bliver fanget i sofaen". Det er ikke forkert, at du ammer ham og lægger dig med ham - men læg dig i dobbeltsengen, så du ligger godt og så I har plads omkring jer:)
Du må også gerne have ham i en slynge eller vikle, så han ligger hos dig, men hvor du samtidig har mulighed for at få lavet noget praktisk og kan have dine hænder fri.
Og så må du faktisk også gerne give ham flaske i sengen eller i barnevognen - det hvor du ønsker han skal sove. Det kan nogle gange gøre, at han lettere vil kunne overgive sig til søvnen og komme videre i søvnen, fordi det skift, der er mellem favn og seng ikke er der - og det er netop det skift, som han ofte protesterer over og vågner af... Hvis du/I vælger at give ham flaske liggende, så er det vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Du spørger, hvordan du kan lære ham at sove, uden at han skal være i favn på dig - og det kan netop være en måde at lære ham det på:)
Det er også en god idé at svøbe ham. Nu hvor det bliver koldere i vejret vil han måske have glæde af en voksipose, duniduo, slee-bee, drømmepose osv. Soveposerne fås i mange forskellige kvaliteter og til forskellige priser. Det at blive puttet i en sovepose kan være genkendeligt og dermed trygt. Han kan forbinde sin pose med at det sovetid, han ved, hvad der skal ske. Samtidig vil den være med til at holde fysisk sammen på ham, så han ikke vækker sig selv, fordi han slår ud med armene eller sparker med benene. Han kan blive skiftet, puttet i sin sovepose og derefter få mælk og så blive puttet.
Ja - hans tidlige start på livet, og de udfordringer I har haft, vil naturligt godt kunne betyde, at han har ekstra meget behov for din nærhed og tryghed - og at du har brug for også at have ham tæt :) Derfor er det rigtig godt, at du har lyttet til dette behov og prioriteret det!
Du kan ikke vide, om han vågner af sult eller af tryghed. Og når du både ammer og giver flaske, så er det naturligvis ekstra svært at vurdere - du ved jo ikke, hvor meget han reelt drikker af brystet. Derfor må du tro på, at hvis du tilbyder ham mælk, så tager han imod, hvis han har brug for det - og afviser, hvis han ikke er sulten. Og hvis du kan amme og efterfølgende tilbyde ham 70 ml på en flaske, og han så tydeligt sover bedre - så er det et reelt behov og rigtig godt at du supplerer med flasken:)
Hvis han vejer knap 6.2 kg nu, så er hans døgnbehov ca 870 ml i døgnet. Hvis dette skal fordeles på ca 7 måltider, så skal han spise ca 125 ml til hvert måltid. Det er rigtig fint, at du starter med at lægge ham til brystet, og når han så er færdig med at spise der, så supplerer du med flasken. Nogle gange drikker han måske 60-70 ml. andre gange kan han drikke mere og atter andre gange drikke mindre. Du skal lade ham drikke det, som han umiddelbart viser behov for og lade ham styre sit behov selv...
Med hensyn til at starte med grød og mos, så lyder det som om, at du skal vente et par uger. Jeg anbefaler normalt, at man introducerer skemaden til en "mellemalder" - det vil sige den alder, som ligger mellem fødselsdatoen og terminsdatoen. Hvis han er født 4 uger før tid, vil det derfor være rigtig godt, hvis du flytter det hele to uger. Det vil sige, at du tidligst starter med skemad, når han er 4 måneder og to uger. At du begynder med kød og fisk i mosen, når han er 6.5 måned og ikke allerede ved 6 måneder osv...
Men, børn der er født før tid er ligeså forskellige som alle andre børn. Derfor er det vigtigt, at du også ser på din dreng og prøver at vurdere, hvad han virker parat til. Nogle børn viser stor interesse for maden, følger med øjnene, smasker, savler osv. men er mundmotorisk ikke parate - man kan sige at barnet er mentalt parat, men ikke fysiologisk parat. Andre børn er aldersmæssigt parate til skemad, men kan bare slet ikke finde ud af at svøbe om en ske...
Når man har et barn som jeres, har der hele tiden være stor fokus på mælk, mælkeindtag, vægt, trivsel osv. Og det kan være en rigtig svær overgang at skulle gå over til skemad. Giv det den tid, som du fornemmer er nødvendig og prøv at aflæse din dreng så godt som muligt - selvom det er svært:)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave med retningslinjerne fra 2015. Der står "ny revideret udgave" på forsiden, øverste højre hjørne.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske