Søvn og amning - 5 mdr.

24. september 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og amning - 5 mdr.

Hej Helen

Vi har en søn på 5 mdr, som er begyndt at sove rigtig dårligt om natten. Indtil for en måneds tid siden, vågnede han kun én gang om natten (kl 3-4) - og indtil for en uge siden kun to gange (kl 2 & 4-5). Den sidste uge er han vågnet 4-5 gange: kl 12, 2, 4, 6 - og nogen gange en ekstra gang indimellem. Jeg har også svært ved at få ham til at sove igen efter den sidste amning kl 6. Han sover i en bedside crib ved siden af mig.

Jeg har lidt på fornemmelsen, at den dårlige søvn hænger sammen med spisningen, så jeg vil lige give dig lidt mere info. Han blev født en måned for tidligt ved akut kejsersnit efter en blødning, og vi var indlagt på neo i 18 dage. Jeg kæmpede meget med at få amningen op at køre, formentlig pga det psykiske pres over at være indlagt (vi mistede en søn sidste år under indlæggelse på neo). Til sidst kastede jeg håndklædet i ringen, besluttede mig for at jeg ville amme, hvad jeg havde og derefter give flasketilskud for resten. Flasken bestod nok af 3/4 af hans indtag dengang.

Efter at være kommet hjem fortsatte det sådan i noget tid. Han fik 7 flasker i døgnet, og jeg ammede fortsat inden hvert måltid. Han sov meget lidt om dagen, men ok om natten - såfremt han sov på mig. Han udviklede kolik og skreg meget - dog ikke så meget efter kl 23, hvor han var udkørt efter at have været vågen siden kl 15-16 uden lure. Han har aldrig rigtig taget lange lure om dagen. Kl 23 kunne jeg amme ham i søvn, snige en flaske i ham og lægge ham i sin seng. Når han så vågnede til næste måltid, kunne jeg ikke lægge ham fra mig og måtte sove med ham på mig resten af natten, hvilket gjorde mig meget utryg.

Med hårdt arbejde og afgivning på søvn lykkedes det mig med tiden at få ham til at sove i sin egen seng hele natten ved nærmest at lægge mig henover ham efter er måltid. Sådan lå jeg resten af natten. I dag ligger han i sin egen seng hele natten.

Efter nogle uger opdagede jeg at min mælkeproduktion var gået op, og han fik derfor for meget mad. Jeg skar ned til 2 flasker af 60-70 ml omkring kl 18 og kl 23. Resten af tiden ammede jeg.

Som du sikkert kan høre, har min mælkeproduktion været årsag til mange bekymringer i de sidste 5 måneder. Efter at den har været god længe, synes jeg nu, at den er meget svingende. Sidste uge havde jeg rigtig meget mælk, mens jeg nu føler, at jeg ikke rigtig kan mætte ham. Han har dog sine 5-6 våde bleer i døgnet og er generelt ...

Annonce

... glad, men jeg kan høre, han drikker mindre (eller i hvert fald tømmer brystet hurtigere). Jeg er begyndt at give en ekstra flaske på 60-70 ml om formiddagen, fordi jeg i sidste uge opdagede, at han derefter kunne sove i 1 - 1 1/2 time om formiddagen, hvilket han aldrig har gjort før. Ellers tager han 30 min lure.

Jeg kan kun få ham til at sove ved at amme ham, og han vågner ofte, når jeg lægger ham fra mig. Hvis han ikke vågner, bliver det i stedet kun til en kort lur, mens han kan sove 1 1/2 - 2 1/2 time, når han ligger ved brystet. Det er samme problematik om natten - Der kan jeg dog amme ham i søvn og løfte ham over i hans egen seng. Dog betyder det, at jeg skal amme ham hver gang han vågner - nogen gange 4-5 gange, og hvis han vågner, når jeg prøver at lægge ham tilbage, skal jeg give han brystet igen. Jeg er altid bange for, om jeg ikke kan få ham til at sove igen, hvis jeg løber tør for mælk - og den manglende søvn påvirker min mælkeproduktion yderligere.

Om dagen kan jeg kun få ham til at ligge i barnevognen, hvis han sover. Sekundet han vågner begynder han at skrige og vil op. Han vågner ofte efter 30-40 min, og jeg kan ikke trille ham i søvn igen. Derfor vælger jeg ofte den lette løsning, selvom jeg ved, det er forkert - og betyder, at jeg bliver fanget i sofaen.

Jeg tænker, om hans dårlige søvn kan skyldes, at han er sulten - eller i hvert fald ikke er dækket nok ind. Han er en temperamentsfuld herre, så jeg kan næsen ikke forestille mig, at han ikke ville sige til, når han er sulten. På den anden side føles det ikke som om jeg har uanede mængder i brysterne.

Jeg tænker også, om den hårde start kan være årsag til, at han har brug for mere tryghed, og at det er den, han søger. Faktum er i hvert fald, at jeg er den eneste, der kan få ham til at sove, fordi han nu kun kan ammes i søvn - og det er uanset hvor træt eller overtræt han er.

Han blev for to uger siden vejet til 6,14 kg og følger sin kurve, men er gået et lille hak ned. Han blev målt til 65 cm lang.

Mit spørgsmål til dig er, hvordan jeg ved, om han vågner om natten pga sult eller tryghed? Hvordan får jeg ham til at sove uden at skulle amme ham i søvn (selvom jeg selv synes, det er dejligt og hyggeligt)? Og kan jeg få ham til at tage længere lure andre steder end på mig? Tror du jeg skal øge erstatningen på flaske? Jeg tænker at starte grød snart - hvad tænker du om det?

Med venlig hilsen
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder