Svar: 5 måneder og urolig om natten

23. september 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og give jer et par opløftende ord :)

For det første - det lyder som om, at I har en dreng, der udvikler sig i rigtig fin retning og som trives godt. Det lyder også som om ,at han har nogle rigtig gode forældre, som er gode til at aflæse ham og se hans behov - og det er naturligvis derfor I bliver frustrerede, når I gør det hele så godt, og det så alligevel ikke rigtig virker:)

Jeg tænker dog, at den uro I fornemmer hænger rigtig meget sammen med hans alder og udvikling. Han lyder til at være motorisk godt i gang og han øver sig naturligt rigtig meget motorisk om dagen. Han triller omkring, drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i ting, bruger sine hænder, sparker fra med sine ben osv. Alt sammen super godt - og om natten, når han sover, så øver han sig også. Han er dog stadig så lille, at han simpelthen ikke mestrer at få lagt sig rigtigt igen, når han får flyttet på sig. Derfor har han brug for din hjælp til stillingskift. Han har brug for at du lige hjælper ham med at komme ned i midten af sengen igen, få dynen på som han har sparket af osv.

Han lyder også til at være en dreng, som er meget opmærksom, og som følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham. Du fortæller at I har været på besøg hos nogle venner og at du havde forventet, at han ville blive overtræt af dette - det gjorde han dog ikke, men jeg får et billede af en lille dreng, som under dette besøg har været rigtig meget på og fulgt rigtig godt med. Og alt hvad han oplever skal naturligt bearbejdes, når han sover. Derfor vil han nogle gange godt kunne drømme ekstra meget og derfor sove ekstra uroligt. Han vil kunne klynke og smågræde i søvne, ligge og virrer med hovedet, flagre med armene og benene - alt sammen noget der sker imens han sover, imens han drømmer.

Her er det super godt, at du med svøb, voksipose eller dine hænder hjælper ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv. At du netop samler hans hænder på brystkassen, eller holder hans fødder eller "krøller ham sammen med benene i skrædderstilling" som du skriver - det virker rigtig godt. Det hjælper ham til at finde fysisk ro og komme videre i søvnen. Og det må du meget gerne gøre.

Brug også gerne voksiposen indendøre, da I sover koldt er det rigtig fint - og den kan hjælpe ham til fysisk ro... Men vær samtidig også opmærksom på, om hans uro også nogle gange skyldes behov for at skifte stilling. Da han er så motorisk aktiv som han er, så vil han måske have glæde af at kunne flytte mere på sig under søvn - trille om på siden, trille ud i kanten af sengen osv. Hvis han stadig ligger i lift, så skal han ud af denne og sove direkte i sin seng.

Når du hjælper ham, så er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil sige, at du i første omgang skal prøve at berolige ham med dine hænder og nærhed, så stillingsskift, og hvis det ikke virker, så må du tage ham op. Prøv om du kan undgå at han skal gås rundt med, vugges i armene osv. ...

Annonce

... Det vil være rigtig godt, hvis I ikke får skabt en vane, hvor han skal op i din favn og sove om natten, men netop hjælpes videre, hvor han er.

Hans børneeksem kan også spille ind... :( Desværre kan det klø, svie og irritere rigtig meget om natten og kan være forklaringen på, at han sover så uroligt. I skal være meget opmærksomme på ikke at give ham bad lige før han bliver puttet under sin dyne. Det er vigtigt, at huden får mulighed for at få lidt luft mellem bad og søvn. Det er også vigtigt, at I sørger for at smøre ham med fugtighedscreme flere gange dagligt. Brug gerne netop det at smøre ham ind og sørge for en god hudpleje, som del af et putteritual. Det kan på sigt være med til at forberede ham til, at det er sovetid og dermed hjælpe ham til at overgive sig til søvnen.

Vær opmærksom på, hvad han har på af nattøj og hvad materiale hans voksipose, dyne, dybebetræk osv. er lavet af. Det er vigtigt, at han bliver holdt lun, men han skal også kunne komme af med varmen, og han skal helst ikke puttes i noget, som får hans hud til at klø ekstra meget. Bomuld kan være bedre end uld til børn med børneeksem, vælger I at bruge uld, så vil det være godt med en blandingsvare f.eks. bomuld/uld eller silke/uld. Kunststof er ofte ikke nogen god idé...

Det er korrekt, at det ofte kan hjælpe at få mælk, som en fast del af putteritualet - men det fungerer ikke hos jer og når jeg ser jeres dagsplan, så lyder han ikke umiddelbart til at mangle noget og jeres plan fungerer. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer godt:) Rytmen er således fin, indtaget af mælk lyder passende, det samme med de to måltider skemad og tidspunkter han tilbydes dette på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du skriver "tilbydes mælk eller vand", så går jeg ud fra, at du mener modermælkserstatning eller brystmælk. Det er meget vigtigt, at det er denne form for mælk han får. Jeg ved ikke hvilken type erstatning I har givet eller giver ham, men I kunne evt. forsøge med NAN HA som har delvist hydrolycerede proteiner, for at se om det ville være godt for ham...

Så for at svare på dine spørgsmål - så kan det hos jer godt handle om eksem - jeg tror ikke umiddelbart, at det handler om sult. Det kan også handle om stimulering - men måske snarere er det alderen og udviklingen som spiller ind. Jeg hælder derfor mest til at årsagen skal findes i hans alder og bearbejdning af dagens indtryk - og at tiden derfor til en vis grad arbejder for jer - hvis det er en trøst?:)

Det er rigtig fint, at du om natten reagerer, når han begynder at virke urolig, klynker osv. Det er super, at sengen er koblet til din seng og at du med dine hænder kan berolige ham, uden at gøre ret meget andet. Du skal derfor ikke lade ham græde, men reagerer ret hurtigt med netop "håndspålæggelse" :) Men hvis han græder meget, skal du naturligvis tage ham op, trøste og berolige - prøv dog med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Hold fast i alt det gode, som I allerede gør. Det lyder ikke som om, at I gør noget forkert :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina