Brev:
Putning og skiftning af en krudtulge
23. september 2015
Alder:
10 mdr.
Putning og skiftning af en krudtulge
Hej Helen.
Vi vil gerne have hjælp til nogle helt klassiske problematikker, jeg har læst dine svar til andre, men føler mig alligevel lidt på bar bund.
Vi har en glad pige der lige nu er ved at lære en masse. Hun elsker at gå med sin gå-vogn, selvom hun stadig ikke selv rigtig kan rejse sig. Hun har lige lært at sætte sig selv op fra liggende og ned igen - og hun gør det hele tiden. Men hun kan ikke kravle sådan rigtigt på alle fire, kun møve sig frem. Fornyligt er hun begyndt i vuggestue, dog ikke så mange timer da jeg stadig går hjemme, og hun nyder at være afsted og kigge på de andre børn.
Problemet med sådan en lille energibombe kommer når vi skal skifte hende og når hun skal puttes.
Jeg har det sidste stykke tid skiftet hende på gulvet da hun triller for meget til jeg tør have hende på bordet, men nu triller hun lynhurtigt om på ryggen og vil kravle/møve væk inden jeg overhovdet når at få bukserne af hende, og det er først rigtig træls når man så skal skifte en beskidt ble! Hvad gør man? Skal jeg insistere på hun ligger på ryggen og så tvinge hende? Jeg har forsøgt lidt men hun er ret stærk til at komme om på maven igen. Eller skal man bare acceptere at der er beskidt numse overalt?
Og til putningen. Når vi lægger hende om aften så er rutinen: ren ble, tandbørstning, flaske og så en godnat sang. Men inden vi for sunget første vers af sangen så sider hun op. Vi lader hende side op og går ud, men efter noget tid græder hun og vi må ind med en sut. Jeg ved at du til andre har skrevet at man ikke skal lægge barnet ned, men skal man så bare give hende sutten mens hun sidder op? Vi siger også "læg dig ned, skat" eller "du skal sove lille ven - ned og ligge" men jeg ved ikke om hun overhovdet forstår det. Når vi går ud af rummet igen græder hun selv om hun sidder op og har sut og bamse. Hvis vi lægger hende ned græder hun også og sætter sig op inden man har givet helt slip på hende.
De sidste par aftner har jeg efter en halv time/45min med ind og ud af værelset og forsøg på både at lægge hende ned og at hun selv skulle lægge sig, er hun meget ulykkelig og jeg får hende lagt ned og giver hende lidt ekstra mælk. Så falder hun til ro, lægger sig om på siden og jeg nusser hende lidt til hun næsten sover. Så bliver jeg i rummet til jeg er sikker på hun sover.
Iih jeg savner de dage hvor jeg bare kunne synge og så gå ud og så snakkede hun sig selv i søvn!
Har du en en god plan vi kan følge? Det er ikke alle dage jeg kan få hende til at tage en powernap om eftermiddagen så nogle dage har hun været vågen siden kl. 14 når vi putter hende kl. 19! Andre dage tager hun en en lur ved 16.30 tiden i en halv time nogen dage endda en hel time. Det virker ikke til at det gør det hverken letter eller svære at putte.
Håber du kan hjælpe
A's Mor og far