Putning og skiftning af en krudtulge

23. september 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Putning og skiftning af en krudtulge

Hej Helen.

Vi vil gerne have hjælp til nogle helt klassiske problematikker, jeg har læst dine svar til andre, men føler mig alligevel lidt på bar bund.

Vi har en glad pige der lige nu er ved at lære en masse. Hun elsker at gå med sin gå-vogn, selvom hun stadig ikke selv rigtig kan rejse sig. Hun har lige lært at sætte sig selv op fra liggende og ned igen - og hun gør det hele tiden. Men hun kan ikke kravle sådan rigtigt på alle fire, kun møve sig frem. Fornyligt er hun begyndt i vuggestue, dog ikke så mange timer da jeg stadig går hjemme, og hun nyder at være afsted og kigge på de andre børn.

Problemet med sådan en lille energibombe kommer når vi skal skifte hende og når hun skal puttes.

Jeg har det sidste stykke tid skiftet hende på gulvet da hun triller for meget til jeg tør have hende på bordet, men nu triller hun lynhurtigt om på ryggen og vil kravle/møve væk inden jeg overhovdet når at få bukserne af hende, og det er først rigtig træls når man så skal skifte en beskidt ble! Hvad gør man? Skal jeg insistere på hun ligger på ryggen og så tvinge hende? Jeg har forsøgt lidt men hun er ret stærk til at komme om på maven igen. Eller skal man bare acceptere at der er beskidt numse overalt?

Og til putningen. Når vi lægger hende om aften så er rutinen: ren ble, tandbørstning, flaske og så en godnat sang. Men inden vi for sunget første vers af sangen så sider hun op. Vi ...

Annonce

... lader hende side op og går ud, men efter noget tid græder hun og vi må ind med en sut. Jeg ved at du til andre har skrevet at man ikke skal lægge barnet ned, men skal man så bare give hende sutten mens hun sidder op? Vi siger også "læg dig ned, skat" eller "du skal sove lille ven - ned og ligge" men jeg ved ikke om hun overhovdet forstår det. Når vi går ud af rummet igen græder hun selv om hun sidder op og har sut og bamse. Hvis vi lægger hende ned græder hun også og sætter sig op inden man har givet helt slip på hende.

De sidste par aftner har jeg efter en halv time/45min med ind og ud af værelset og forsøg på både at lægge hende ned og at hun selv skulle lægge sig, er hun meget ulykkelig og jeg får hende lagt ned og giver hende lidt ekstra mælk. Så falder hun til ro, lægger sig om på siden og jeg nusser hende lidt til hun næsten sover. Så bliver jeg i rummet til jeg er sikker på hun sover.

Iih jeg savner de dage hvor jeg bare kunne synge og så gå ud og så snakkede hun sig selv i søvn!

Har du en en god plan vi kan følge? Det er ikke alle dage jeg kan få hende til at tage en powernap om eftermiddagen så nogle dage har hun været vågen siden kl. 14 når vi putter hende kl. 19! Andre dage tager hun en en lur ved 16.30 tiden i en halv time nogen dage endda en hel time. Det virker ikke til at det gør det hverken letter eller svære at putte.

Håber du kan hjælpe

A's Mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor