5 måneder og urolig om natten

23. september 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 måneder og urolig om natten

Hej Helen.

Jeg skriver til dig ang. min dejlige søn på 5 måneder.

Indtil for to måneder siden sov han fint om natten men ikke længere. Han blev ammet ca. kl. 23, 3:30 og kl 8. Efter endt amning kunne jeg lægge ham tilbage i liften hvor han faldt i søvn inden for to-tre minutter. Pludselig, midt i august, begyndte han dog at blive meget urolig om natten. Det eneste jeg kan huske at vi ændrede på det tidspunkt, var at hjælpe ham til længere lure om dagen ved at trille barnevognen idet han selv kun kunne sove 45 min, og herefter ikke var spor frisk.

Helt konkret starter uroen med at armene kører rundt, skubber sutten ud, han gnider sig i ansigtet, benene sparker dynen eller voksiposen af og hovedet kører fra side til side. Han virker ikke helt vågen imens, har fx altid lukkede øjne. Nogle gange går det i sig selv igen uden at jeg gør noget. Andre gange, og det sker flere gange de fleste nætter, begynder han at græde (stadig med lukkede øjne) og så reagerer jeg med det samme. Berøring er primært det der virker. At lave lidt krydsøvelser med arme/ben, at krølle ham sammen med benene i skrædderstilling og holde hænderne ned til fødderne og evt. vende ham om på siden lidt tid. Det ender dog tit med at jeg tager ham op.

Når jeg lægger ham igen, putter jeg ham i voksiposen (vi sover ret køligt) og lægger en arm over brystet på ham og en let hånd på kinden (han sover i tremmeseng med åben side ind mod mig i sengen). Nogle gange skal sutten være der, andre gange ikke. Så falder han for det meste til ro i et stykke tid igen.

Jeg tror ikke det er sult, idet han godt kan gå 4-5 timer mellem amninger/flaske. Han kan altså godt lulles til ro uden mad de fleste gange. Desuden får han også skemad to gange dagligt allerede. Han har ret heftig børneeksem i ansigtet, men uroen er uafhængig af hvor meget det er blusset op (Det skal siges at de første fire måneder er han udelukkende blevet ammet.). Uroen afhænger heller ikke af om han får natflaske eller ej. Det ser heller ikke ud til at have noget at gøre med over/understimulering – fx sov han godt (kun vågen to gange på 8 timer) natten til lørdag hvor vi var med venner i sommerhus (hvor jeg ellers troede han ville være overstimuleret). Omvendt vågnede han mere end 10 gange i nat efter en vanlig dag herhjemme.

Han har lige været igennem et udviklingsspring, hvor han var noget så pylret om dagen. Det vendte for to uger siden så han nu om dagen igen er glad, pludrer, smiler, putter alting i munden, sparker, triller, og knokler og pruster for at komme fremad.

Når han er vågen og ikke spiser, leger vi lidt sammen (snakker, mosler osv.) og han ligger også alene med legetøj, fx ved siden af mig i sofaen. Jeg laver ofte lidt babymassage/gymnastik inden sengetid, hvilket han nyder.
Han har ca. afføring ...

Annonce

... en gang hver anden dag, og den har samme konsistens som kartoffelmos.

Om dagen sover han ret nemt af sig selv i barnevognen, ofte skal jeg trille blot 30 sekunder inden han overgiver sig til søvnen. Aftenputningen kører også fint, jeg synger to sange og vugger tremmesengen (har BedRockers på) og så sover han uden pyller. Han vågner typisk en eller to gange kort tid herefter fordi sutten er faldet ud, men er hurtig til at falde til ro igen. Uroen er typisk også værst den sidste del af natten, lige meget om han har fået flaske eller bryst om natten.

Her er en omtrentlig døgnrytme:
5-6: ammes, sover videre
7:00-7:30: står op
9-10: lur, varer ca. en time
10: ammes
11: skemad, grød med frugtmos. Tilbydes mælk eller vand herefter.
12:30-14:30: lur, varer typisk halvanden til to timer. Han skal hjælpes på vej halvvejs gennem med lidt trilleri med barnevognen.
15: ammes
16:30-17:30: lur, varer typisk tre kvarter.
18:30: grøntsagsmos. Tilbydes mælk eller vand.
19:30-20: puttes til natten.
22:30: natflaske eller bryst. Vil kun have flaske hvis han vågner af sig selv.
01:30: bryst/flaske.

Der skal helst gå mindst 3,5 timer mellem amningerne i løbet af dagen, ellers vil han simpelthen ikke have noget, bliver sur og laver flitsbue, så jeg kan fx ikke amme før og efter en lur, som jeg har set dig foreslå før. Nogle amninger supplerer jeg med mme, hvis han ikke gider amme så lang tid.

Jeg aner simpethen ikke hvad der er galt og synes jeg har prøvet at skrue på mange knapper uden held. Han har tidligere sovet mere om dagen og mindre om natten (og gået senere i seng), men det har heller ikke betydet noget.

Håber det gav et indblik i vores søn og vores hverdag, og det jeg egentlig vil spørge om kan koges ned til:

Kan det stadig være sult/eksem/under- og overstimulering selvom jeg ikke oplever det som sådan?

Kan det være noget med at han sover for meget/for lidt i for korte/lange perioder?

Er der nogle babyer som bare er så urolige? Skyldes uroen blot bearbejdning af dagens indtryk (og så er der ikke noget at gøre?)

Reagerer jeg mon for hurtigt om natten? Tager ham jo altid op når han begynder at græde og berøring ikke virker. Skal jeg lade ham ligge og græde lidt inden og så først reagere når det bliver rigtigt alvorligt?

Har du forslag til ændringer i døgnrytmen, som kunne hjælpe?
Jeg har, som du kan høre, prøvet en masse ting af, men eftersom han jo også han ændret sig siden problemet startede, er der bestemt ikke variabelkontrol, så jeg er på ingen måde sikker på nogle af de konklusioner jeg har gjort. Jeg kan simpelthen bare ikke finde et mønster i hvad der giver de mest urolige nætter....

Håber du har nogle opløftende ord – min kæreste og jeg er virkelig virkelig ved at være meget trætte...

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder