Svar: Opfølgende spørgsmål til at falde i søvn uden brystet

23. september 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne uddybe :)

For det første, vil jeg gerne beklage, for jeg har vist ikke forklaret mig godt nok - det er bestemt ikke meningen, at jeres dreng skal holdes fra brystet, ligge og græde i 1.5-2 timer og forsøgt beroliget med dine hænder.

Du skal arbejde på, at han om natten stille og roligt lærer at overgive sig til søvnen uden at have brystet i munden. Det betyder, at du skal afkorte amningen mere og mere. Når han om natten vågner og søger brystet, så giver du ham det, lader ham die kortvarigt og når der er ro på ham, så forsøger du at lirke brystvorten ud. Så bliver han sur, frustreret, ked af det og så giver du ham brystet igen - og med det samme - og når der så igen er ro på ham, så forsøger du igen at lirke brystvorten ud af munden på ham. Du skal måske gøre dette 5-7 gange før han begynder at acceptere, at han kan overgive sig til søvnen, uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så må du meget gerne berolige ham med dine hænder, din nærhed, din kontakt, en putteklud eller lignende. Det du gør her, sættes i stedet for brystet, så du på sigt kan berolige ham netop med disse kærtegn og ved at han kan mærke, at du stadig er der, men uden at han så behøver brystet for at sove. Kærtegn osv. tager altså over, de erstatter brystet.

Det kan være en rigtig god idé, at du sen aften, sætter dig op, ammer ham fra begge bryster, så han er fyldt rigtig godt op med mælk - og derefter putter ham over i egen seng. Hvis du synes, at det kan fungere bedre, at du også sætter dig op tidlig morgen, må du gerne gøre dette - jeg tænker dog, at han her måske vil nyde, hvis han kommer over til dig, bliver ammet og I så sammen sover videre... Det kan også være rigtig rart for dig at du blot kan sove videre imens han dier...:)

Væske på ørerne vil bestemt spille ind på hans opvågninger om natten. Det er sådan, at når han ligger og sover, så stiger trykket i øret, og han får ondt, når han har væske på ørerne. Derfor kan han vågne og græde på grund af øresmerter. Når han så kommer op, holdes opad, så lettes trykket i ørerne og han holder op med at græde. Du kan putte ham og når han så har sovet lidt igen, så stiger trykket i øret igen og han kan igen få ondt og dermed atter vågne.

Når han ammes eller spiser af en flaske, så letter det på trykket i øret og derfor hjælper det ham, at du ammer ham. Samtidig vil det være en dejlig trøst og ro for ham, at du ammer ham, netop når han har ondt. Det vil derfor være naturligt at han søger brystet lidt ekstra, når han har problemer med ørerne.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt og sover. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under hans madras i hovedenden, så hele madrassen bliver løftet lidt op. Det kan lette på trykket i ørene og gøre, at han så måske ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten...

En flaske vil også lette på trykket og en sut kan også have en vis effekt. Dog vil en sut ikke have helt samme effekt, fordi han ikke synker og jo heller ikke får nærheden og den fysiske kontakt, trøst og ro på samme måde med sutten, som han gør med brystet.

Hvis du gerne vil vænne ham til en sut, så prøv med en sut som i facon ligner den flaskesut, som han faktisk nogle gange accepterer. Det at sutte på sut, flaske og bryst er ikke ens. Han skal bruge forskellig sutteteknik og det kan forvirre ham. Hvis flaskesutten og narresutten ligner hinanden i facon og er i samme materiale, kan det hjælpe ham.

Jeg synes ikke, at du skal forsøge at adskille bryst og søvn mere end du allerede gør. Og nej - det er ikke umiddelbart nogen god idé at du ammer ham i et rum og går i et andet rum for at putte ham. Det at skulle sove, vil altid være forbundet med adskillelse/separation fra forældrene og er naturligt svært for de fleste børn. Hvis du opdeler ritualet, så du ammer i et ...

Annonce

... rum og går i et andet rum for at sove, så er der en risiko for at du får forstærket hans separationsfølelse. I forlader jo det trygge og rare (amningen i stuen) og i stedet starter den forfærdelige separation (putning i værelset). Derfor er det som udgangspunkt en rigtig god idé, at du ammer ham i det rum, hvor han skal sove og putter ham - ikke når han er vågen, men døsig. Lige der, hvor han fornemmer at han bliver flyttet, men er træt nok til med dine hænder og kærtegn at komme videre ind i søvnen.

Når du putter ham til middagsluren om dagen, så vil det være rigtig godt, at du ammer ham og derefter putter ham i barnevognen og triller ham en tur. Du må også gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham liggende der. Her skal du prøve at arbejde på, at I når dertil, hvor han ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover:) Hvis han nogle gange så vågner op efter ca. 40 minutter og søger brystet en ekstra gang, så er det helt okay. Så lader du ham die igen og han sover herefter et længere søvnstræk, en længere middagslur:)

Mange børn vil i 7 måneders alderen trives med ca. 45 minutters formiddagslur og så sover de en længere middagslur måske på et par timer, gerne mere. Det er således helt okay, hvis du lige nu fornemmer, at han nogle gange ikke kan sove særligt længe om formiddagen - så skal du blot arbejde på at middagsluren bliver en god lang lur - f.eks. ved at du her lægger dig med ham og ammer ham en ekstra gang, hvis han vågner og søger brystet:)

Det er vigtigt, at du erstatter formiddagsamningen med et mellemmåltid og vand af kop. Det er aldrig meningen at amningerne fjernes, uden at noget andet sættes i stedet - og nu altså mere rigtig mad. Det er også en forudsætning for at kunne undvære mælk/bryst om natten, at han har fået både mad, væske og mælk nok hele dagen igennem.

En plan for dagen til en dreng på 7 måneder, kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden at få bryst - mellemmåltidet erstatter amningen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 13 - det afhænger af hvor lang og hvor sen formiddagsluren er.

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Skal ikke længere ammes eftermiddag, mellemmåltidet erstatter amningen her - dog kan amningen godt bibeholdes en kort periode, for at sikre at han ikke behøver mælk om natten. Det er altså bedre, at du sikrer ham lidt ekstra mælk ved at amme ham her og så springer amningen kl 03 over.

Powernappen springes ofte over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Det kan være risretter som f.eks. boller i karry, det kan være indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, puttes i egen seng og hjælpes til at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se, så indgår der flere måltider i dagsplanen, mængden af skemad øges, han drikker mere vand af kop og antallet af amninger skrues ned :)

Når han skal sove uden brystet om formiddagen, så må du gerne tilbyde ham et mellemmåltid og derefter sætte ham i barnevognen, trille ham en tur, hvor han starter med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, opleve og fornemme. Og først når han tydeligt er parat, så lægger du ham ned - læg mærke til tidspunktet. Det kan give dig en idé om, hvornår han er parat til at sove:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke