Trivsel i børnehaven - 3 år, 9 mdr.

23. september 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Trivsel i børnehaven - 3 år, 9 mdr.

Kære Helen

Tusind tak for dit svar, som jeg har haft fremme og læse flere gange.

Først tak for de gode idéer til, hvordan ventetiden kan gøres kortere, mens jeg er væk på kursus.

Dernæst tak for dine ord omkring børnehaven. Du skriver, at det lyder som om han ikke trives og måske aldrig har gjort det i børnehaven. Jeg kan godt forstå, du skriver det, som respons på mit brev. For det er jo også det, jeg selv kommer til at føle, og jeg har desværre ikke den store fidus til hans børnehave. Der har været en rigtig dejlig pædagog på hans stue, som han/vi har haft glæde af i hans første år i børnehaven. Nu har hun desværre valgt et job i en anden børnehave, fordi hun havde været samme sted i 9 år, og gerne ville prøve noget andet (og hun er ret ung).

Denne pædagog, som vi har været meget glade for og trygge ved, og som holdt i børnehaven i august i år, har jeg haft spurgt direkte til min drengs trivsel nu her. Og hendes svar er, at han er ked af det, når han bliver afleveret og skal sige farvel, men at han ellers trives godt i løbet af dagen.

Han har også haft en lang periode, hvor han ikke rigtig ville med hjem igen, når jeg skulle hente ham, fordi han lige leger så godt. Han har tidligere været meget tæt knyttet til - og er det stadig - hans bedste ven i børnehaven, som han også har gået i vuggestue med. Bedste-vennen er meget kærlig, men han er en "for-tidlig-født", så derfor kan han nogen gange reagere med at lukke sig ind i sig selv og ikke ville lege, og det har været særlig hårdt for vores dreng i børnehaven. Og nogle gange har bedstevennen slet og ret ikke villet lege med vores dreng, men hellere med andre børn, og det har selvfølgelig også været svært. Og først nu her, efter ...

Annonce

... et helt år i børnehaven, er han først rigtigt begyndt at orientere sig mod at lege med andre børn også.

Men, når alt det er sagt, så er der desværre flere af pædagogerne i børnehaven, som råber af børnene og har en ret så vred måde, at tale til børnene på. Og nu hvor yndlingspædagogen har søgt andre græsgange, er der kun en løst tilknyttet vikar, som vores dreng er glad for blandt de voksne.

Hvad tænker du, der er hensigtsmæssigt? Skal jeg gøre dem opmærksom på at jeg godt kunne tænke mig, at jeg vidste at bare én pædagog var særligt obs på/omsorgsfuld over for vores dreng? Eller er det for meget at bede om i en børnehaven?

Og så er der det med deres måde at tale til børnene på. Der er ikke så meget indfølelse/empati/pædagogik. Og råben af børnene i stedet for ligeværdig kommunikation. Jeg vil jo gerne holde mig på god fod med alle pædagogerne mest af alt af hensyn til deres forhold til vores dreng... Så jeg ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an.

Der er 3 børnehaver her i byen, og jeg har ikke indtryk af at det er specielt meget bedre i nogle af de andre børnehaver. Og jeg tænker ift. en cost-benefit analyse af hvad der er bedst for vores dreng, at det vil være for omfattende at tage ham ud og skulle starte i en ny.

Men pudsigt nok, så sagde den lille gut lige så glad til mig i går: "Mor, jeg skal gå i en ny børnehave." Jeg ved godt nok ikke hvor han har det fra. Måske fordi der er sampasning i børnehaven i efterårsferien? eller måske har han hørt/fornemmet noget, som han ikke var meningen han skulle have hørt om? - jeg synes godt nok ikke vi har diskuteret det mens han har været i nærheden.... Mystisk.

Jeg ser som sædvanlig frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S