Opfølgende spørgsmål til at falde i søvn uden brystet

23. september 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Opfølgende spørgsmål til at falde i søvn uden brystet

Hej Helen

Tak for dit svar tidligere i forhold til, at få min søn, til at falde i søvn uden brystet.

Vi har nu ført de to senge sammen og jeg er begyndt at nusse ham og lirke brystet ud af munden på ham, når han vågner om natten. Nogle gange virker det efter et par gange, men det har også flere nætter taget omkring 1,5 til 2 timer før han er faldet i søvn igen, hvorimod det kun tager 10 min, når han bliver ammet, så det er ret hårdt at holde ud.

Jeg bliver i tvivl om, hvor hurtigt jeg skal give ham brystet igen, når jeg fjerner det? Han begynder med det samme at skrige, vride sig og slå ud med armene, så det næsten er umuligt at holde en rolig hånd på ham. Når han gerne må få brystet sen aften og tidlig morgen, skal jeg da sætte mig op med ham i stedet for at ligge, for på den måde at synliggøre for ham, hvornår han gerne må spise og hvornår han skal sove?

Vi har i mellemtiden været ved læge og fundet ud af, at han har vand i ørene. Så nu venter vi på, at han skal tjekkes igen om halvanden måned, for at se om det er gået væk af sig selv. Har det nogen betydning i forhold til fremgangsmåden? Jeg har hørt at børn med vand i ørene, ofte søger brystet for at udligne trykket. Han har desværre aldrig villet bruge sutten, men har flere gange accepteret sutteflasken med vand, når jeg har tilbudt ham den om natten (tilbydes sutten bliver han hidsig med det samme). Kan det have noget at gøre med ørene, at han gerne vil synke? Han ligger også meget uroligt, kaster sig frem og tilbage og kan falde i søvn efter at have kaste sig hen over mig, i hvad jeg ville kalde en ubehagelig stilling.

Jeg har også et par uddybende spørgsmål, i forhold til at hjælpe ham med at falde i søvn, der hvor han skal sove. Når jeg putter ham både til middagslurer og til natten har jeg hidtil lagt ham på dynen, givet ham hans suttebamse, svøbt ham og derefter taget ham op og ammet ham, mens jeg synger for ham. På den måde bliver han rolig og kan falde i søvn. Jeg kan for det meste godt ligge ham, så han stadig når at registrere, at jeg ligger ham fra mig. Grunden til denne fremgangsmåde er at han først spiser rigtig godt, lige før han falder i søvn. Inden da har han travlt med alt muligt ...

Annonce

... andet plus at jeg endnu ikke har haft hæld med, at få ham til at sove på andre måder.

Spørgsmålet er om amningen skal adskilles endnu mere? Så at jeg ammer ham uden dyne og bamse og måske i et andet rum, for derefter at svøbe ham og ligge ham der hvor han skal sove eller skal jeg i en overgangsfase gøre ligesom om natten, med at lirke brystet fra ham?

I din bog om mad står der, at nu hvor han er 7 måneder, skal han ikke længere ammes før hans formiddagslur. Problemet er her, at så kan jeg ikke putte ham, som det ser ud nu. Har du nogen gode råd til en overgang?

Når han sover om dagen vågner han ofte efter 30-40 min. Her kan jeg få ham til at sove videre ved at amme ham. Men hvis amning og søvn skal adskilles, så går det vel ikke? Skal jeg så bare acceptere de korte lure, selvom han så er død træt og pylret eller skal jeg putte ham i hans seng og igen gøre som om natten?

Jeg ved det er mange spørgsmål, som der sikkert heller ikke er noget entydigt svar på, jeg har bare svært ved at se klart i det vi gør lige nu og vil gerne høre din mening. Tak

Jeg laver lige en opridsning af spørgsmålene 

• Hvor hurtigt jeg skal give ham brystet igen, når jeg fjerner det?

• Når han gerne må få brystet sen aften og tidlig morgen, skal jeg da sætte mig op med ham i stedet for at ligge, for på den måde at synliggøre for ham hvornår han gerne må spise og hvornår han skal sove?

• Har det (vand i ørene) nogen betydning i forhold til fremgangsmåden?

• Kan det have noget at gøre med ørene, at han gerne vil synke?(sutteflaske men ikke sut)

• Spørgsmålet er om amningen skal adskilles endnu mere? Så at jeg ammer ham uden dyne og bamse og måske i et andet rum, for derefter at svøbe ham og ligge ham der hvor han skal sove eller skal jeg i en overgangsfase gøre ligesom om natten, med at lirke brystet fra ham? Har du nogen gode råd til en overgang?

• Hvis amning og søvn skal adskilles, så går det vel ikke? (amning midt under luren om dagen) Skal jeg så bare acceptere de korte lure, selvom han så er død træt og pylret eller skal jeg putte ham i hans seng og igen gøre som om natten?

Håber du kan finde hoved og hale i mit brev.

Med venlig hilsen
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.