Svar: 1 årig datter kan ikke sove alene og uden bryst
11. september 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at din datter bruger dig som sut, og det gør det jo rigtig svært for dine forældre at passe hende. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan få trappet gevaldigt ned for amningerne eller evt. stoppe helt.
Udfordringen er, at din datter naturligt ikke forstår, hvorfor hun nogle gange må die og andre gange ikke må. Hun kender ikke klokken og forstår ikke, at der kan være forskel på tidspunkter, forskel på dag, aften og nat. Hun er vant til at få brystet og søger det naturligvis - og bliver så ulykkelig, hvis og når, du pludselig nægter hende det.
Du kan godt prøve at trappe ud af amningerne, men om det kan lade sig gøre, tør jeg ikke sige. Du kan forsøge og se hvad der sker. Alternativet kan være at stoppe helt med amning...
I første omgang tænker jeg, at det vil være godt, at du trapper ud af amningerne om natten. Jeg vil anbefale dig, at du lægger dig og ammer hende i din seng eller på madrassen. I må gerne sove sammen, fordi hun så mærker din nærhed, har dig helt tæt på, - det er ikke dig, men brystet hun skal lære at undvære:)
Du skal holde fast i, at du om aftenen ammer, og hun så slipper og triller om på siden og sover. Det er vigtigt, fordi hun skal nå at registrere at brystet er væk fra munden. Hun skal kunne overgive sig til søvnen uden brystet i munden - og det lyder som om, at hun kan det, så det holder du fast i.
Når hun så vågner om natten og søger brystet, så giver du hende det, men skal så lirke brystvorten ud af munden på hende. Hun skal således ikke fylde sig med mælk, men blot lige trøstes og beroliges. Du skal forsøge at trække brystet til dig igen og igen, sandsynligvis skal du gøre det flere gange. Men til sidst skulle hun gerne acceptere at sove uden brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af hendes mund, så sætter du nogle andre kærtegn i stedet. I ligger sammen i sengen, hun kan mærke dig, dine hænder på hendes krop, du nusser hendes hånd osv. Så disse ritualer stille og roligt tager over og brystet forsvinder. Så du på den måde får sat et nyt beroligende ritual i stedet for brystet.
Jeg vil anbefale dig, at du introducerer en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual. Grøden giver ekstra mæthed og sikrer, at hun ikke vågner og søger brystet om natten, fordi hun er sulten. Det vil være rigtig godt, hvis du kan have en aftenrytme, der ser således ud:
17.30: Aftensmad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, vand af kop ca. kl 18.45. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19
Derudover tænker jeg, at du sandsynligvis også kan være nødt til at holde brystet "indespærret", så hun ikke har fri adgang, men så det er dig der styrer, hvornår hun får bryst og hvornår hun ikke gør. Tag et t-shirt på, som hun ikke kan hive op og prøv også at aflede hende, så hun glemmer brystet. F.eks. om dagen vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende vand at drikke, når hun søger brystet, ligesom du meget gerne må give hende frugt, ristede rugbrødsbjælker, skorper og lignende at gumle på - så hun oplever at få noget i munden, men så det ikke er brystet.
Det er klart, at hun vil blive ulykkelig og protestere voldsomt, når du pludselig fjerner brystet, som er det mest genkendelige og trygge hun har. Derfor lykkes det sandsynligvis ikke uden gråd og protester - og det vigtige her er, at du naturligvis sørger for at hendes behov for mad og vand er tilstrækkeligt dækket dag og aften. Men derudover, er det også urolig vigtigt at du stadig forsøger at være der for hende, berolige og betrygge. Derfor må du gerne tage hende op og derfor anbefaler jeg, at du lægger dig sammen med hende, så hun fornemmer at du ikke forsvinder, selvom brystet forsvinder:)
Dine forældre vil kunne følge samme rytme om aftenen. I stedet for amningen kan din datter få lidt lun mælk af en kop sammen med godnatgrøden og derefter blive puttet af dem. Hvis hun føler tryghed ved at de lægger sig sammen med hende, så må de naturligvis gerne gøre det.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske