Svar: Fra vugge til tremmeseng - 7 mdr.

7. september 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sussi

Tak for dit brev og beklager svartiden :)

Det er rigtig dejligt, at I vil gøre overgangen fra vugge til tremmeseng så blid og tryg som muligt. Og I kan egentlig forsøge både om dagen og om aftenen.

Nogle gange reagerer børn slet ikke på at få en ny seng, forældrene putter dem blot som de plejer og barnet accepterer det uden problemer. Andre gange kan man tydeligt mærke, at barnet virker utryg, måske på grund af den større plads og fornemmelsen af ikke længere at "ligge tæt". Det kan derfor nogle gange være en god idé at bruge en sengerand i sengen, så den virker lidt mere lukket og tryg.

Hvis jeres datter er vant til at sove i sovepose, voksipose eller lignende kan denne også med fordel bruges i tremmesengen. Det samme kan dynen, hvis I plejer at putte hende i den. Når I putter hende, vil det være rigtig godt, hvis I bruger samme putteritual, som I plejer. Det kan være at I f.eks. skifter hende, giver hende mælk, giver hende en sut, evt. en sutteklud, putter hende med dyne mv. kærtegner hende osv. Så alt er som det plejer at være eneste forskel er at hun nu puttes i sin seng i stedet for i sin vugge.

Hvis hun plejer at blive vugget i søvn, så mangler hun i tremmesengen bevægelsen. Her kan I så stå ved hende og vugge hende stille imens hun ligger ned i sengen, så hun på den måde lulles til ro, men hen af vejen lærer, at hun ikke behøver være i bevægelse. Man kan også købe brio bedrockers, som ...

Annonce

... kan sættes på benene på tremmesengen... men prøv om hun kan lære at sove uden at hun behøver blive vugget eller bevæget:)

Der er delte meninger om, hvor vidt børn skal have lov til at lege i deres seng eller ej. Jeg tænker, at det vigtigste må være at barnet er tryg ved sin seng og forbinder det at sove med noget rart. Hvis barnet har brug for at lege lidt, før det er klar til at overgive sig til søvnen, er det derfor helt fint. Det samme hvis barnet vågner og ligger og leger, pludrer osv. De må børn naturligvis gerne.

Man kan dog godt tale for, at børn ikke bruger sengen som decideret legeplads (som en kravlegård), fordi barnet jo skal lære at forbinde sin seng med stedet, hvor man sover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vigtigste er dog som sagt trygheden ved sengen, og derfor skal sengen aldrig bruges som straf "du kan lægge dig i din seng, hvis ikke du kan opføre dig ordenligt"...

Nogle børn sover bedst i barnevogn om dagen og vugge/seng om aftnen og hvis I har en god rytme om dagen og hun normalt sover sine lure i barnevognen, så synes jeg ikke, at I skal ændre på dette. Hvis hun derimod sover i vuggen om dagen, vil det være rigtig fint også at putte hende i sengen om dagen, så hun vænnes til det her. Alt efter hvordan dette går, så kan I putte hende i tremmesengen om aftenen også. Gør det som I fornemmer virker bedst og hjælper hende til at sove bedst muligt.

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet