Svar: Dårlig søvn - 11 mdr.

4. september 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige og alle dine tanker:)

Der er rigtig mange ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så påvirker det naturligvis jeres datter, at hun nu er begyndt i dagpleje. Hun er glad for stedet og det er rigtig godt, at du har haft mulighed for at være der sammen med hende. Når hun er en pige, som har brug for at se tingene an og brug for tid, så er det guld værd, at I har haft mulighed for, at du har kunne være der sammen med hende. Det er på samme måde rigtig godt, at du nu har mulighed for at flekse din tid, så hun kan få kortere og længere dage efter hvad hun nu viser behov for.

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at hun hjemme kan søge dig ekstra meget og have ekstra behov for din nærhed og tætte fysiske kontakt, netop fordi I nu er adskilt i løbet af dagen. Det er derfor rigtig godt, at du prioriterer at putte hende om aftenen og det er et fint putteritual I har:) Det er dog også vigtigt og godt, at far er på banen og det vil være rigtig godt, hvis far kan give hende bad, godnatgrød, børste hendes tænder osv. så far deltager i alt det, som leder op til putning og på den måde naturligt er mere og mere med og på sigt kan tage mere og mere over, hvis du en dag ikke er hjemme:)

At hun nu er begyndt at kravle og rejse sig ved tingene spiller også ind. Hun er rigtig godt igang med separationsfasen og øver sig at være fysisk på afstand af jer. Samtidig gør det, at hun har en rastløshed i kroppen. Hun har rigtigt svært ved at ligge stille. Har rigtig svært ved at finde fysisk ro og vil derfor tumle en del rundt, både når hun skal falde i søvn og også om natten, når hun endelig sover. Hendes motoriske udvikling påvirker således også til urolig og dårlig søvn.

Og så er der hendes rytme. Hun sover en lang formiddagslur og sover derfor ofte sin middagslur meget sent. Ofte først mellem kl 15-16... Og med den alder hun har nu, så er det uhensigtsmæssigt. Når middagsluren ligger så sent, så vil den påvirke hendes nattesøvn. Man siger at søvn efter kl 16 "æder" af nattesøvnen, så hun enten bliver meget svær at putte om aftnen og først sover sent, eller så hun får en opvågning, hvor hun har svært ved at sove videre, eller at hun begynder at vågne meget tidligt om morgenen. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis I kan afkorte hendes formiddagslur - ikke for at fjerne søvn fra hende, men så formiddagsluren bliver den korte lur og middagsluren den længste lur - og så middagsluren kommer til at ligge tidligere.

MEN - når det så er sagt, så er det lige nu rigtig synd for hende at vække hende af formiddagsluren, fordi hun jo er igang med at blive kørt ind i dagplejen og skal vænne sig til alt det nye. Hun får så mange indtryk og stimuli, at hun simpelthen falder omkuld og derfor sover sin lange ...

Annonce

... formiddagslur - og det skal hun naturligvis have lov til. Det betyder dog, at I lige nu må affinde jer lidt med, at hun måske skal sove lidt senere om aftenen og at hendes nattesøvn kan blive afbrudt på grund af alt det der sker omkring hende og med hende - men på sigt, vil det være rigtig godt, at I er opmærksomme på at få skabt en rytme, hvor hun sover 1 time om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen og ikke omvendt som nu.

Hun er rigtig træt om aftenen ingen tvivl om det, men det skyldes sandsynligvis alt det nye hun oplever og den store udvikling, som hun går igennem - og dermed en periode, som I lige nu må forsøge at komme igennem på bedste vis. Men det vil på sigt hjælpe jer, hvis I kan ændre lidt på hendes rytme. I skal ikke starte med at skære en time af formiddagsluren. Prøv om I kan afkorte den mere og mere, med små skridt af gangen. Og på samme måde få flyttet middagsluren lidt frem, så den kommer til at ligge tidligere og tidligere...

Hun har en alder, hvor hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Når I er ude af syne, så føler hun sig forladt og alene. Hun ved derfor ikke, at I kan være lige på den anden side af væggen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, når I går, om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer. Hun mærker bare, at I går. Det er naturligt ekstra hårdt for hende, når hun så samtidig oplever, at I "forsvinder" om dagen, det er ekstra svært for hende at være adskilt fra jer. Hendes gråd om aftenen og i søvne kan derfor godt handle om, at hun drømmer om at I ikke er der, eller at I bliver væk fra hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Her vil tiden dog også arbejde for jer, fordi hun stille og roligt vil finde ud af, at det er okay. I er ikke forsvundet og dagplejer passer på hende og kan fint bruges som trøst og erstatning for mor og far. Men hun skal lige have tid til at knytte sig og finde ud af, at dagplejer kan bruges:) Derfor er det også rigtig fint, at I nu lader hende opleve en hverdag i dagplejen. At hun prøver at spise sammen med de andre børn, lege med de andre børn, og bliver puttet sammen med de andre børn. Så hun finder ud af, at det går fint og det kan hun sagtens klare.

Du skal naturligvis aftale med dagplejer, at hun kan ringe efter dig og de første dage vil det også være rigtig godt, hvis du f.eks. kan være der, når jeres datter vågner, så hun er puttet af sin dagplejer, men oplever at du så er der igen og at hun her så kan komme med dig hjem.

Hun kan ikke klokken, men vil forholde sig til tid ud fra de ting der sker i løbet af dagen. Derfor er det rigtig godt, hvis hun f.eks. oplever, at du kommer og henter hende, når hun har sovet og har spist frugt. Så ved hun på sigt, at det er sådan rytmen er og det kan også hjælpe hende til at slappe af og tage del i hverdagen i dagplejen:)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder