Svar: Svært at finde søvnen

3. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Skattepigens mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig god idé, at lade jeres datter falde i søvn i egen seng. Hvis I begynder at vænne hende til at sove i jeres seng, så bliver det naturligt svært at få hende tilbage - og da I skal flytte, hun skal starte i ny vuggestue, skal tilmed være storesøster osv. så vil det være en rigtig god idé, at I lige nu forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt - med mindre altså, at I vælger, at I fremover vil sove 4 i samme værelse:)

De fleste børn vil, når de er 2.5-3 år gamle, begynde at protestere over tremmesengen. Enten vil de ikke ned i sengen eller også forsøger de at kravle over sengen, rejser sig og forsøger at få benet op over kanten. Når det sker, er det en god idé at give barnet en ny seng - lykkes det for hende at kravle over kanten, kan hun komme slemt til skade. Derfor kan det godt være en god idé med en åben seng hos jer - også med den alder jeres datter har - men det afhænger lidt af situationen, for I risikerer naturligt også, at hun vil stige ud af en åben seng og søge jer igen og igen, og tremmesengen kan godt være ekstra tryg for hende.

Da I skal flytte om få uger, vil det være en god idé at overveje om tremmesengen vil give ekstra tryghed det nye sted, så den kan være værd at bibeholde et par måneder endnu - eller om I skal slå to fluer med et smæk og give hende en ny seng, samtidig med at I flytter, for med det samme at få skabt nye søvnvaner og rutiner.

Den åbne seng giver netop mulighed for, at I sætter jer på sengekanten og læser en bog, imens hun så falder i søvn. Det vil være et dejligt og trygt ritual for hende fremover.

I må altså gerne bibeholde rutinen med at læse ...

Annonce

... godnathistorie, så I sidder og læser lidt højt for hende, imens hun er i jeres favn, flytter hende over i tremmesengen og læser lidt videre, imens hun så ligger stille og lytter. I kan vise hende billeder osv. holde lidt i hånden og hvad hun nu har behov for. Hun skal naturligvis også have sin puttebamse eller lignende hos sig. Så det ritual, I har, naturligt kan flyttes over til den åbne seng hen af vejen.

Når det er sagt, så skal I naturligvis også sikre jer, at hendes puttetidspunkt er rigtigt. Det er vigtigt, at hun ikke puttes hverken for tidligt eller for sent. Det gennemsnitlige søvnbehov for en 2 årig er 13 timer i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover to timer til middag og elleve timers nattesøvn. Sover hun længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere.

Det vil være rigtig godt, at hun kommer op til fast tid hver morgen - uanset om det er hverdag eller weekend. Hendes stå op tidspunkt vil naturligt spille ind på hendes middagslur, både tidspunktet for luren og varigheden af luren, og det vil igen påvirke, hvornår hun er parat til at sove om aftenen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En godnatgrød kan stadig være en rigtig god idé. Det vil sige en aftenrytme, hvor I f.eks. spiser aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad, gøres klar til natten. Tilbydes godnatgrød i køkkenet, evt. sammen med en kop lun mælk. Får børstet tænder og bliver så puttet kl ca 20 og sover til kl 07...

Der er mange andre ting som kan spille ind - og også andre ting, som man kan forsøge, men lige nu tænker jeg, at I skal prøve ikke at ændre alt for meget, fordi I skal flytte om få uger... og så må vi tage tingene, som de kommer til den tid:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre lige nu :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla