Svar: Flaske om natten - 5 mdr.
31. august 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Sao
Tak for dit brev :)
De fleste børn er 6 måneder før de kan begynde at undvære mælk om natten. Indtil da vil det være naturligt, at jeres dreng har brug for mælk ca hver 3-4 time. Det betyder, at du om aftenen skal amme ham eller give ham flaske f.eks. kl 20, 23.30, 03 og 06. Dette er ca. tider:)
Stille og roligt skal han igang med skemad i løbet af dagen jf. den dagsplan, jeg tidligere har sendt dig :) Han skal stadig have masser af mælk og derfor tilbydes bryst eller flaske før hver lur - skemaden skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det betyder at I takt med, at han begynder at få mere mad i løbet af dagen og indtager samme mængde mælk, som han plejer, så vil han ikke behøve søge brystet eller få tilbudt flasken så hyppigt om natten. Det er altså en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får mælk og mad nok om dagen og om aftenen.
Det lyder som om, at han søger brystet rigtig meget om natten og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan øge hans indtag af mælk om dagen. I stedet for at han måske springer formiddagsamningen over og så spiser mere om natten, så er det bedre at han hjælpes til at spise lidt hyppigere om dagen, så det er om natten, at mælken kan undværes.
Du skal også være opmærksom på, at han skal lære at falde i søvn uden at have brystet i munden. Det er vigtigt at du, når du putter ham, prøver at få ham videre i søvnen uden brystet og så han lige når at registrere, hvor han ligger. Det betyder ikke, at du skal lægge ham vågen til at sove, for så bliver han ked af det. Men han skal lige nå at følge med i at amningen sluttes og at han flyttes fra din favn og ned i sin seng.
Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at flytte ham fra dig lige der, hvor du kan se at han næsten sover. Han har tydeligt svært ved at holde øjnene åbne, kan ikke fokusere. Flyt ham stille og roligt fra din favn ned i sengen eller i barnevognen. Stå lidt ved ham, så han kan mærke dine hænder på sin krop. Giv ham evt. en sut og lul ham stille og roligt ind i søvnen på denne måde. Ligger han i barnevognen, så tril ham lidt, så han på den måde lærer at sove uden at være i din favn.
Hvis han falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, så vil han naturligt vågne op, savne dette, kan ikke forstå, hvor du pludselig er henne - og han vil derfor søge dig, dit bryst og din favn igen og igen om natten og først falde til ro, når han mærker din favn og brystet igen.
Du skal også være opmærksom på, at han nogle gange godt kan vågne op om natten, smågræde, klynke, ligge og virre med hovedet, sparke med benene, smaske og virke søgende - men hvor han ikke er sulten, men reagerer sådan, fordi han drømmer. Det er her vigtigt, at du ikke per automatik giver ham bryst eller flaske, men i stedet prøver at hjælpe ham videre i søvnen med dine hænder, hjælper ham med at skifte stilling, få dynen på som han har sparket af osv. Og på den måde luller ham videre ind i søvnen :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske