Svar: Svøb - 5 mdr.

30. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sao

Tak for dit brev :)

Du må gerne svøbe din dreng - du kan bruge dynen, eller du kan putte ham i en sovepose. Der findes her forskellige typer af soveposer f.eks. en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee eller lignende. Du kan oså købe soveposer, som er en dragt uden ærmer, der findes mange forskellige modeller, til mange forskellige priser og i mange forskellige kvaliteter.

Når du svøber din dreng, så skal du være opmærksom på, at han ikke får det for varmt. Det skal derfor være køligt i soveværelset, og du skal sikre dig, at han ikke har alt for meget tøj på. Han skal kunne komme af med varmen. Hvis han virker svedig i nakken, så har han det for varmt.

Du kan prøve at svøbe ham, når du putter ham, og når han så sover godt, så lette lidt på dynen for at se, om du på den måde kan få løsnet lidt, så han bedre kan regulere sin varme.

De fleste børn kan godt bevæge sig, skifte stilling undervejs i søvnen osv. selvom de er svøbt i dynen eller ligger i en sovepose. Dynen eller posen giver dem blot følelsen af at være omsluttet, og det giver dem en god ro og dermed en bedre søvn. Hvis han i sine vågne perioder er aktiv og bruger sig selv rigtig godt motorisk, triller, drejer, sparker med benene, løfter sig op osv. Så er der ingen problemer med at svøbe ham, når han skal sove, tværtimod - det kan være dejligt for ham, at få hjælp til at slappe af i kroppen. Hvis svøbet generer ham eller på nogen måde irriterer ham eller hans krop, så vil han protestere, græder og vil ikke acceptere at være svøbt.

Med hensyn til hans indtag af mælk, så er det en god idé at arbejde på, at han drikker mere mælk i dagtimerne ...

Annonce

... end om natten. Du skal være opmærksom på, at han godt kan søge brystet ekstra om natten, hvis han ikke får mælk nok i løbet af dagen, og mange børn vil i denne alder have tendens til at "slatspise" lidt ved brystet, fordi han let lader sig forstyrre. Hvis du slet ikke kan få ham til at spise mælk fra bryst eller flaske i løbet af formiddagen, så må du prøve at tilbyde ham lidt vand af en kop, så han stadig får lidt væske.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover videre. Tilbydes evt. lidt bryst, når han vågner og dagen begynder.

Formiddag 9: Ammes (eller flaske) og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur, måske ca. kl 13. Det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger

Eftermiddag 16-17: Ammes (eller flaske)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sover dagens 3. lur som er en powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca kl 20

Sen aften: Ammes eller flaske

Midt nat: Ammes eller flaske - de fleste børn er 6 måneder, før de helt kan undvære mælk om natten.

Hvis din dreng kan undvære mælk fra kl 05 til kl 11, så vil det være rigtig dejligt, hvis han kunne undvære dette fra kl 23 til 05 i stedet, så det ikke er om dagen, at han springer et mælkemåltid over, men så det er om natten. Det vil I begge have mere glæde af:)

Prøv derfor, om du kan få ham til at spise mindre af brystet om natten og i stedet få øget hans indtag af mælk i dagtimerne:)

Håber dagsplanen hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig