Svar: Nyt søvnmønster?
27. august 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og søde ord - knus både giver jeg og tager jeg også meget gerne imod:)
Det er rigtig dejligt, hvis det hos jer kan fungere med 4 flasker i døgnet og det lyder som om, at det lige nu går langt bedre end det har gjort længe - det er så dejligt og jeg krydser alt for at den gode gænge bibeholdes :)
Der kan være mange grunde til, at jeres datter vågner efter ca 45 minutters søvn og tydeligt har svært ved at komme videre i søvnen. Det kan sagtens skyldes alder, udvikling. Hun kan lige nu godt drømme ekstra meget og blive vækket af en drøm her. Hun kan også have ekstra meget brug for at mærke dig, mærke at du er der, at du ikke er forsvundet og derfor vågne op og søge ekstra fysisk kontakt og nærhed. Det kan også være skift mellem søvnstadier, som du selv nævner.. problmer med ørerne, tandfrembrud, at hun er ved at blive syg eller lignende..
Uanset hvad grunden er, så er det rigtig fint, at du forsøger at være hos hende, giver hende nærhed, tæt fysisk kontakt, så hun kan mærke, at du er der. Ligesom du gerne må prøve at tage hende op i din favn og lulle hende til ro, og derefter putte hende igen. Det er helt okay, hvis dette kan hjælpe hende til at sove videre efter kort tid, fremfor at holde hende liggende i sengen og hun bliver mere og mere ked af det og opvågningen trækker mere og mere ud.
Som jeg læser dit brev, så falder hun i søvn i egen seng med sin flaske, og når hun vågner, så forsøger du at hjælpe hende videre i sengen, forsøger at undgå at tage hende op, men du må gerne tage hende op, hvis det kan gøre, at hun så hurtigere kommer videre i søvnen. Op i din favn, vugge, give lidt nærhed, når hun atter virker rolig og parat putte hende i seng igen, stå ved hende, lade hænderne være på hende og lulle hende i søvn igen.
Nogle børn finder rigtig fin ro, finder faktisk bedst ro, hvis man lader dem være i sengen, hvor de skal sove og så står ved dem, lader dine hænder være på kroppen, give lidt tyngde, vugge hende hvor hun ligger. Andre børn bliver kun ekstra frustrerede af dette og har brug for at komme op i favn, brug for at føle sig omsluttet, brug for at mærke mor og far helt tæt.
Nogle forældre tror, at det er forkert, hvis barnet har brug for mors eller fars favn og at barnet skal sove i sengen - men det er det ikke. Det afhænger helt af barnets personlighed og temperament (og forældrenes:)). Det er ikke et problem, at du tager hende op, beroliger hende kortvarigt i din favn og så putter hende tilbage i egen seng igen. Det er kun et problem, hvis hun begynder at vågne en gang i timen hele natten og skal op i dine arme og vugges for at kunne sove.
Nogle gange kan det også hjælpe at dele hendes måltid i to. Så hun får en halv flaske, bliver skiftet og I pludrer lidt på puslebordet. Så puttes hun i seng, hvor hun så får en halv flaske og derved falder i søvn... Om det er så smart hos jer afhænger helt af, hvordan du tror, hun vil tage det. Der er ikke nogen grund til at give hende flaske af to omgange, hvis hun så bliver ked af flasken.
Tidlig morgen kan det på samme måde være en god idé, at du tager hende over til dig og giver hende flaske i din favn eller liggende ved siden af dig - og så lader hende sove videre netop med din nærhed, så hun kan mærke dig :)
Du skal også være opmærksom på, om hun når at vågne for meget op, før flasken er klar og derfor ikke kan sove videre igen. Det tager natuligt længere tid at forberede en flaske end hvis du kunne løfte hende over i din seng og amme hende med det samme - og nogle børn når derfor at vågne for meget og er derfor naturligt svære at få til at sove videre... En brik med færdigblandet erstatning kan lægges under dynen, så den har kropstemperatur. Når hun begynder at vise tegn på at vågne, kan du med det samme klippe hul på brikken, hælde på flaske og tilbyde hende det. Det kan være en måde at afkorte vågenperioden på og få hjulpet hende videre i søvnen med det samme...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Knus herfra - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske