Søvn om dagen volder problemer nr. 2

27. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn om dagen volder problemer nr. 2

Kære Helen,

Jeg skriver til dig igen som opfølgning på mit første brev ”Søvn om dagen volder problemer”.

Først skal du have stor tak for dit første svar – det har sat en hel masse tanker i gang hos mig, og har allerede hjulpet mig en del, særligt ift at forsøge at skabe noget mere rytme over hans dag. Men, det med min bekymring for hans søvn vil dog ikke helt slippe mig.

Du skriver i dit svar til mig, at du læser det sådan på mit første brev, at min søn sover mellem 10-12 timer om natten. Det gør han desværre ikke. Hvis han gjorde det, ville jeg ikke være så bekymret over hans korte lure om dagen. Grunden til at han ikke sover 10-12 timer om natten skyldes, at han de fleste dage allerede vågner helt op kl. 05.00 – og på en god dag 05.30-06.00. Han puttes som oftest stadig ved en 19 tiden, men nogen gange bliver den først 20.00, før han sover helt, og hvis han så vågner kl. 05.00, sover han således ”kun” 8-9 timer om natten (8 fordi han jo er vågen, når han får sin nat-flaske og ikke altid falder i søvn med det samme efter flasken) Når han så kun sover 3 lure af 30 minutters varighed i løbet af dagen, synes jeg vi er lidt for langt fra de 14-15 timers søvn i døgnet (8-9 timer nattesøvn + 1 ½ times dagslure).

Når han vågner efter de 30 minutter, er han nærmest altid ked af det/frustreret og ikke udhvilet. Han gaber således ofte i løbet af dagen, gnider øjne og næse og får våde øjne, og når vi når hen sidst på eftermiddagen bliver han pylret. Men ellers er han glad og brokker sig som sådan ikke.

Vi har forsøgt os med drømmeflasken, men synes ikke det har forandret noget.

Som opfølgning på dit svar har jeg således lidt flere spørgsmål:

Jeg har forsøgt at afkorte hans vågne periode om morgenen, som du har anbefalet, altså så hans dag starter lidt ...

Annonce

... senere end kl. 05-06.00, og så han sover lidt længere. Men det er rigtig svært – det er lykkedes for mig to gange. Det lykkes ved, at jeg tager ham hen i vores seng, når han vågner og ikke vil/kan sove mere. Jeg leger lidt med ham, skifter hans ble og så prøver jeg at putte ham igen. I denne vågne periode bliver vi således i soveværelset og på badeværelset. De to gange hvor det er lykkedes er han faldet i søvn i mine arme, og jeg kan ligge ham i min dyne, hvor han så har sovet mellem 1-2 timer mere ! Helt vildt at opleve! :)

Men da det kun er lykkedes to gange, vil jeg høre dig, om du har nogle forslag til hvordan det ellers kan gøres? Skal jeg stå helt op med ham – og tage ham med ud af soveværelset eller?

Jeg lykkedes sjældent med at få ham videre i søvnen om dagen, når han vågner efter de 30 minutter. Han vågner efter 30 minutter hver eneste gang. Jeg er derfor begyndt på at få ham til at falde i søvn i barnevognen uden at jeg triller ham. Hvilket sagtens kan lade sig gøre. Dette har jeg gjort for at se om det kan hjælpe ham til selv at falde i søvn, når han vågner op efter de 30 minutter, men det er ikke lykkedes. Har du nogle forslag til hvordan jeg kan hjælpe ham videre i søvnen efter de 30 minutter – vil så gerne at han får bare én lidt længere lur i løbet af dagen. Både for hans skyld, men også lidt for min, da jeg efterhånden er ved at være en lidt træt mor :-)

Vi overvejer snart at lade ham sove på eget værelse, fordi jeg ofte vågner af hans lyde om natten, og dermed sover dårligt – og når jeg sover dårligt, bliver dagene ekstra lange, når han vågner kl. 05:00, og kun sover lure af 30 minutters varighed. I den forbindelse vil jeg gerne høre dig, hvordan vi bedst rykker ham ind på eget værelse?

Glæder mig meget til dit næste brev :-)

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to