Svar: Sover dårligt om dagen
25. august 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Mulle
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille pige :)
Det er helt naturligt, at jeres datter sover bedst i jeres favn. Når hun ligger i jeres arme, så minder det om tiden i livmoderen. Hun kan mærke jeres varme, hun kan høre hjertelyd, hun mærker jeres vejrtrækning, når I bevæger jer rundt, så vugges hun osv. alt sammen, som da hun lå inde i maven.
Det er vigtigt, at I holder hende tæt, giver hende masser af nærhed, kys, kærtegn og netop vugger hende, bærer hende rundt, men det I skal øve jer på nu, er at få hende lagt fra jer, før hun sover helt.
Det er vigtigt og godt, at amning indgår som en fast del af hendes putteritual. Hun skal stadig have brystet før hun skal sove - det hjælper hende til at koble fra og overgive sig til søvnen og det sikrer også, at hun kan sove lidt længere lure før hun atter er sulten. Men nu skal hun flyttes fra jeres favn lige før hun sover helt. Det betyder ikke, at hun skal være vågen, når I putter hende, men I skal prøve at putte hende fra jeres favn lige der, hvor hun næsten ikke kan holde øjnene åbne, hvor hun tydeligt har svært ved at fokusere og næsten sover - men dog stadig lige kan nå at registrere, at hun faktisk flyttes fra jeres favn.
Det vil være rigtig godt, at I starter med at skifte hende, herefter svøber hende og så ammer hende. Faktisk må du også nogle gange gerne amme hende af to omgange, så du ammer hende, skifter hende, svøber hende og ammer hende igen og først derefter putter hende. På den måde får du fyldt hende ekstra op og du forebygger at hun vågner efter kun 30 minutters søvn.
Se på hende og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og du må her også gerne prøve med en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Puttes hun i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, lul hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay med den alder hun har. Du må også gerne trille hende i barnevognen for på den måde at holde hende sovende og sikre hende en længere lur. Det vil være rigtig godt, hvis hun mindst en gang dagligt kan sove mindst 1.5 time :)
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande.
Det er sådan, at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om, hvornår du skal putte jeres datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighedssignalerne kan også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, Øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, giver i hende mulighed for at sove lidt længere og få lidt mere sammenhængende søvn.
De gange, hvor du oplever, at jeres datter ligger stille og kikker, der hvor hun er vågnet af en lur og du kommer ind til hende og hvor hun ikke græder, men bare ligger og kikker - her er hun sandsynligvis i "stille årvågenhed". Det er fint observeret - du vidste bare ikke, at det hed noget:)
Det er helt okay, at hun tilbydes en flaske til natten - og det lyder som om, at hun sover rigtig godt på den og at mme mætter hende godt! Som jeg læser dit brev, så sover hun faktisk ofte hele natten på sin flaske og ammes ikke midt nat? Hvis det er rigtigt, så er det mere end du kan forvente - det er naturligvis rigtig dejligt, men du skal være opmærksom på, at det godt kan ændre sig hen af vejen. Nyd det derfor lige nu! Samtidig vil det naturligvis også gøre, at hun om dagen så vil sove kortere lure, fordi hun er nødt til at få et ekstra mælkemåltid ind i løbet af dagen, hvis hun springer dette måltid over om natten. Det kan således også være del af forklaringen med lidt lidt kortere dagslure. Også her, kan det dog hjælpe, at du ammer hende af to omgange, som jeg har beskrevet ovenfor:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske