Brev:
Toilettræning gone wrong?
26. august 2015
Alder:
3 år
Toilettræning gone wrong?
Hej Helen
Mange tak for din fantastiske hjælp tidligere. Vi har virkelig haft god brug af dine råd som har givet hurtige resultater. Nu må vi endnu engang søge din assistance.
Vores datter som netop er fyldt 3 år har store problemer med toilettræningen. Hun går uden ble til daglig og har tidligere vist at hun sagtens kan sige til, når hun skal på toilettet osv. Men nu er det noget værre rod.
Hun kommer dagligt hjem fra børnehaven, hvor hun har haft 1-2 uheld. Når vi herhjemme stille og roligt siger, at hun skal gå ud på toilettet for at se om hun skal tisse, så ryger hun straks op i det røde felt. Det vil hun i hvert fald ikke - som om det er en straf for hende på en eller anden måde. Og ofte bryder hun ud i stor gråd.
Vi er meget i tvivl om, hvad vi skal gøre for at hjælpe hende bedst muligt. Det skal jo heller ikke være et nederlag for hende. Så vi har overvejet om hun i en periode igen skulle have ble på igen. Men det tror jeg også at hun ville undre sig over, da hun jo ikke har haft ble på til daglig i snart 3 måneder. Vi ved slet ikke, hvordan vi lige skal gribe det an. Det er som om at hun nægter katagorisk at gå på toilettet. Vi har endda oplevet, at når hun har sovet i sin barnevogn, så er hun selv kravlet ned ad den og så har hun skidt og tisset på fliserne i stedet for at gå indenfor på toilet. Så det er jo ikke fordi hun ikke kan mærke det, tænker jeg?
Jeg ved ikke om det har nogen indvirken på nogen måde. Men hun er d. 1/6 begyndt i børnehave og for en måned siden, kom hendes lillebror til verden. Jeg ved ikke om det kan have noget at sige??
Jeg håber, at du har et gyldent trick, som kan hjælpe os - eller hvordan vi skal håndtere hende. Når vi taler stille og roligt med hende om det, så ved hun godt at hun skal gå på toilet. Og når hun har været på ferie eller overnattet ved familie, så har det heller ikke være det store problem. Og ofte har hun endda også sagt til selv. Men herhjemme og i børnehaven er den helt galt.
Vi håber du kan hjælpe..
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
de dilemmaramte forældre.