Svar: Afvænning fra slyngevugge

25. august 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tvillingemor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, hvis du er ved at være lidt træt af at rokke og vugge lillepigen, hver gang hun skal sove, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Det er helt naturligt, at små børn har brug for at blive vugget, når de skal sove. Fra tiden i livmoderen er de naturligt blevet vugget og bevæget, når mor har bevæget sig rundt og det er en dejlig fornemmelse. Stille og roligt skal barnet dog lære at sove, uden for meget bevægelse og det er så der, at I er nået til nu:)

Som udgangspunkt, er det en god idé ikke at ændre alt på en gang. Det går ofte bedst, med små skridt af gangen. Derfor kunne det f.eks. være en god idé, at I fortsat lader hende sove i slyngevuggen aften og nat, men om dagen lader hende sove i barnevognen - og starter med at lære hende, at denne ikke behøver være i bevægelse hele tiden, for at hun kan sove.

Princippet er, at du derfor skal trille vognen mindre og mindre. Hos jer lyder det som om, at du i første omgang er nødt til at starte med at trille vognen på en asfalteret vej uden brosten og dermed mindre "hop". Så hun stadig trilles og får lidt bevægelse, men lærer at sove uden at skulle hoppes voldsomt med.

Næste skridt er så at lære hende at sove, uden at du skal holde vognen i bevægelse hele tiden. Det betyder, at du skal starte med at trille hende, men når hun så er stille, ligger og ikke siger noget, så holder du vognen stille. Når og hvis hun igen siger noget, så triller du vognen igen, men ligeså snart hun er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan hun lære at overgive sig til søvnen uden at være i bevægelse.

At komme fra en slyngevugge over i tremmesengen vil ofte være et meget stort skridt for et lille barn. I slyngevuggen vil hun være "beskyttet" og føle sig skærmet fra lys og lyd. Hun vil ligge i sin lille hule og det vil være trygt og dejligt. Tremmesengen er åben, stor og meget utryg ved siden af dette og derfor vil mange børn græde og protestere voldsomt, når man flytter dem fra slyngevuggen over i tremmesengen.

Princippet er her lidt det samme. Hun skal vugges mindre og mindre, så hun til sidst lærer at overgive sig til søvnen uden at være i bevægelse. Slyngevuggen skal placeres samme sted som tremmesengen, så omgivelserne er noget hun kender og er tryg ved. Og i takt med at hun lærer at sove uden at være i bevægelse, så kan hun flyttes over i sin tremmeseng. Det vil være rigtig godt at tilbyde hende putteklud, sut eller ...

Annonce

... lignende (prøv igen), fordi det kan følge med fra slyngevuggen og over i tremmensengen, ligesom det vil være rigtig godt, hvis du kan bruge de samme beroligende ord, synge den samme godnatsang eller lignende, så alt er genkendeligt og trygt, det er kun "sengen" som er anderledes.

Og så kan det faktisk også være en rigtig god idé, at du begynder at putte din datter i en sovepose. Jeg ved godt du skriver, at hun er en varm pige og ikke rigtigt sover med noget, men jeg tænker, at det vil være godt for hende, at have en sovepose. Det er dejligt at føle sig puttet og behovet for netop at føle sig puttet vil naturligt være større i en tremmeseng, end i slyngevuggen, hvor hun jo ligger i en "hule". Der findes forskellige muligheder, når man skal vælge soveposer til børn, også i mange forskellige materialer.

Et lille blødt fleecetæppe kunne også være en idé, så hun igen føler sig puttet. Det luner og er lettere end en dyne... og måske har hun nu brug for en dyne. Selvom hun ikke har haft behov for det før, så kan det faktisk godt forsøges nu. Det bliver også efterår, vinter og koldere om natten og jeg tænker, at det er være puttet i dyne osv. vil være godt for hende...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange vil det også være nødvendigt, at du lægger dig og sover ved siden af hende. Så hun starter med at ligge stille og skulle sove. Du er der, holder hænderne på hende, hun kan mærke dig, du kan vugge hende lidt imens hun ligger ned - men uden at hun er i bevægelse. Og når hun kan dette, så kan du putte hende i seng, stå ved hende, lægge dine hænder på hendes krop osv. og på den måde lulle hende i søvn.

Du skriver, at du overvejer at gå over til flaske - og det er naturligvis en mulighed. Fordelen ved flasken er, at du kan tilbyde flasken der, hvor du ønsker hun skal falde i søvn. Det vil sige, at hun i princippet kan få flasken i sin barnevogn eller i sin tremmeseng. Du bør i givet fald elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Hun kan få flasken, slippe den og falde i søvn. På samme måde kan du naturligvis også lægge dig med hende i dobbeltsengen, amme hende og lade hende falde i søvn der. Naturligvis sikre dig, at hun ikke triller ud af sengen og sen aften, amme hende igen, og derefter flytte hende til tremmesengen, hvor hun så kan sove til næste morgen tidlig. Det er også en måde at lære hende at sove, uden at hun skal være i konstant bevægelse...

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt "lære at sove uden bevægelse":)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.