Svar: Flaskemadning og søvn

22. august 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Annette

Der kan være flere grunde til, at jeres lille pige har så svært ved at acceptere sin flaske og det lyder som om, at du er nødt til at forsøge dig lidt frem.

Nogle børn spiser bedst af en latex sut, som ofte er blødere og mere eftergivelig end en silikonesut. Andre børn spiser rigtig godt af en silikonesut. I bliver nødt til at forsøge med lidt forskellige modeller, for at finde ud af, hvad type og hvad form hun trives bedst med. Det afhænger også lidt af, hvordan hendes mund er - om hun har en smal mund, bred eller lang tunge, en høj gane osv. og her er der desværre ikke andet at gøre, end at prøve sig lidt frem.

På sigt, er det dog en god idé at holde jer til en bestemt type - og da hun er glad for sin sut, så vil jeg anbefale dig, at finde en flaskesut, som minder om hendes narresut. Altså samme materiale og samme form. Narresutter og også meget forskellige, nogle er runde, andre flade, nogle af korte, andre lange osv. Jo mere flaskesutten minder om narresutten, jo bedre vil det nok være for jer:)

Det er helt okay, at hun spiser bedst i søvne, ligesom det er helt okay, at hun spiser bedst i soveværelset, med nedrullede gardiner osv. Det kan sagtens handle om hendes alder og udvikling. Jeres datter gennemgår lige nu en stor udvikling, hvor hun naturligt kan virke mere krævende end I tidligere har oplevet. Hun er meget opmærksom på verden, hvad der sker omkring hende, og hun suger alt til sig, følger rigtig meget med. Hun begynder at kunne holde sit hoved i længere tid, kikker sig omkring, følger ting bevidst. Hun skelner mere og mere mellem, hvorvidt hun er ude eller hjemme, i favn hos mor, far eller en fremmed osv.

Hendes lyst til at opleve og mærke verden gør, at hun naturligt har svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når hun skal sove. Samtidig drømmer hun mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover hun også mere uroligt, når hun sover.

Netop i 3-4 måneders alderen har børn ofte så travlt med at opleve, at de har svært ved at koncentrere sig om at spise, eller sagt på en anden måde, så lader de sig meget let forstyrrer, når de spiser. Man kan derfor godt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser, slatsover, slatspiser lidt hele tiden og derfor kan det være fornuftigt nok, at man netop i 3-4 måneders alderen forsøger at have en nogenlunde fast rytme for dagen, faste tider at sove på, spise på, lege på osv.

Du skal gå ud fra at hun har brug for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Du skal også gå ud fra, at hun har brug for mælk imellem sine lure - og at mælk som udgangspunkt skal indgå som en fast del af putteritualet. Det gør ikke noget, hvis hun spiser bedst mere eller mindre i søvn, det vigtigst er, at hun får sin mælk.

I takt med at hun begynder med lidt skemad, så vil det være rigtig fint, at I hen af vejen forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur og tilbydes mælk før hun så skal sove. Men det er ikke sikkert, at hun er parat til skemad, fordi hun bliver 4 måneder. Det afhænger af, hvordan hun i øvrigt virker. Det er f.eks. vigtigt, at hun kan holde hovedet selv, dreje hovedet efter skeen. At hun åbner munden bevidst, når du giver hende d-dråber på en ske. Hun skal følge din mad med øjnene, når du spiser. Hendes mave skal fungere godt. Hun skal virke til at have behov for mere en mælk...

Og du bør tidligst starte, når hun er 4 måneder (17 uger) - talt fra hendes fødselsdag. Det er vigtigt ikke at begynde for tidligt, da det nogle gange kan gøre, at hun føler sig presset og derfor begynder at nægte skemad, når hun bliver 5-6 måneder - og det er ikke så godt. Hvis du vælger at tilbyde hende skemad fra hun er 4 måneder gammel, er det derfor vigtigt, at du kun giver hende smagsprøver. Ganske lidt af gangen - og at det hun får ikke erstatter hendes mælkeindtag. Hun skal have ligeså meget mælk, som hun plejer at få.

Hun bør samlet sove ca. 15 timer i døgnet. Det betyder, at hvis hun ofte sover ca. 12 timer om natten, så vil hun om dagen skulle sove 3 timer samlet - og fordelt på 3 lure, vil det godt kunne være 3 lure à en time. Det kan være godt, hvis du kan få skabt en rytme, hvor hun sover mindst en lidt ...

Annonce

... længere lur midt på dagen, gerne af mindst 1.5 times varighed, men hvis hun umiddelbart trives bedre med at sove så lang en nattesøvn og sove kortere tid om dagen, så må det være sådan. Det kan dog godt være forklaringen på, hvorfor du nogle gange synes at hendes overskud om dagen ikke er så stort. De fleste børn i denne alder, vil trives med at sove mere om dagen og sove kortere nattesøvn. Mange sover f.eks. 10 timer om natten og 5 timer samlet om dagen - og den længere dagssøvn giver naturligt ofte mere overskud til at møde verden, lege osv. når barnet så er vågen...

Du spørger, om hun kan være "High Need" og ja, det kan hun godt. Generelt er jeg ikke meget for at komme "prædikater" på børn, men jeg ved, at det kan hjælpe mange forældre at høre om disse børn:)

Man kan sige, at et eller andet sted, så har alle børn "high need"/et stort behov for stimulation, mad, opmærksomhed, søvn, hjælp til at falde til ro osv. Ligesom børn naturligt har lyst til at lære, opleve, udforske og ofte har et højt aktivitetsniveau. Når det er interessant at tale om high need babies, så er det fordi disse børn har behov for hjælp til stort set alt. Hvor de Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det, eller måske har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har high need babies ofte behov for hjælp til både mad, søvn, koble fra, stimulering osv.

High need babies har et meget højt aktivitetsniveau. De er rigtig meget på, de sover ofte ikke særlig længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede, og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig, fordi de er sultne, og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det du fortæller omkring flasken - lyder genkendeligt - når du giver din datter flaske, så vil hun ikke spise - men hvis du nøder hende nok, ja så tager hun allligevel imod og sluger måske 150 ml... Hvorfor så stritte imod, hun er jo sulten? Simpelteh fordi hun har rigtig svært ved at mærke sult og mæthed. Og svært ved at omstille sig til, at det er spisetid...

Det er derfor naturligt, at forældre nogle gange føler det rigtig svært at opfylde disse børns behov. Som forældre kan man let få en følelse af ikke rigtigt at slå til. På den ene side, så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på den anden side, så får disse børn meget let så mange indtryk, at de har svært ved at bearbejde dem. Det hele kan pludselig blive for meget og så græder de og kan ikke finde ro. Det er som om at intet af det man gør rigtigt virker, uanset hvad man gør, så klynker barnet og er utilfreds og det er bestemt ikke nemt og bestemt svært at håndtere :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ikke fordi, der er noget galt med barnet eller fordi man ikke gør det godt nok, det er "bare" sådan barnet er, det er barnets personlighed. Derfor er det vigtigt, at forældre ved, at de ikke er alene og at andre oplever det samme.

Du kan læse mere om dette og meget andet i min bog "Helens bog om gråd og trøst". Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om hvorfor hun slatsover og hvad du kan forvente i denne alder:)

Du fortæller, at hun ofte skriger, presser sig væk, når I forsøger at tilbyde hende flaske. Prøv at give hende flasken imens hun sidder i en skråstol, sækkestol eller ligger under sit aktivitetsstativ eller måske i barnevognen. Nogle gange hjælper det at komme ud af din favn. Du må også gerne prøve at give hende flasken, hvor hun sidder med på dit skød men med ryggen til dig, så I ikke har øjenkontakt. Det kan også nogle gange hjælpe:)

Min bog om børn og mad og de dagsplaner osv. der er i den kan du sagtens følge, når I starter op med skemad til lille Ada:) Start om dagen, f.eks. til frokost. Giv kun 4-5 skefulde og se hvordan hun reagerer på det. Hold igen, også selvom hun måske gerne vil have mere. Når hun kan spise ½ dl. og det går rigtig godt, så må du gerne give hende lidt mos om aftenen, så hun får ½ dl. skemad to gange dagligt - ikke mere - og stadig mælk ved siden af.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder