Svar: Overgang til søvn

22. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor D

Tak for dit brev og dine søde ord om mine svar og min brevkasse:)

Det lyder som om, at jeres dreng fortsat har brug for en middagslur. Det lyder dog som en god idé, hvis I kunne arbejde på, at han ikke behøver tur i bilen, men kan lære at sove eller blot ligge og slappe af derhjemme.

Jeg tænker, at det vil være en god idé, hvis du kunne prøve at putte ham en lille smule senere - måske kl 13.30-14. Før du putter ham, bør du tilbyde ham et mellemåltid. Det kan være en banan og en kop mælk. Det har en god virkning på søvnen og kan få ham til at slappe af i kroppen.

Det vil være en god idé, hvis du kunne lægge dig med ham i dobbeltsengen. Det at du ligger sammen med ham, vil kunne hjælpe ham til ro. Du kan ligge og læse en historie højt, vise ham billeder osv. og holde fast i at det er sovetid nu. Du skal prøve at undgå formuleringer som "du skal sove!", for så vil han stritte imod og vil ikke sove. Prøv i stedet at acceptere, hvis han siger, at han ikke er træt, ikke vil sove og sig "du skal hvile dig, vi ligger her og slapper af" eller lignende. Hvis han har brug for sin lur og er parat til at sove, når du forsøger, så vil han højst sandsynligt falde i søvn (som han også gør i bilen). Hvis han ikke sover inden for 15-20 minutter, så kan det være okay, at I stopper med at forsøge. Han må ikke føle sig presset, for så vil du kunne risikere, at han stritter mere og mere imod.

Det er samtidig vigtigt, at du sørger for, at han kommer op til fast tid hver morgen. Det kan være en god idé at lade dagen starte kl 7, uanset hvad dag på ugen det er - og hvis han ikke vågner af sig selv, må du meget gerne vække ham. Når dagen starter til fast tid, så er der større sandsynlighed for, at han føler sig parat til at sove, når du vil putte ham til middagslur, ligesom du vil have lettere ved at ramme det rigtige puttetidspunkt. Et 2 årigt barn vil ofte kunne være vågen mellem 5-7 timer, før det skal sove igen, og det lyder som om, at I måske lader ham sove lidt for længe om morgenen og putter ham lidt for tidligt.

Det samme gælder om aftenen. Det er vigtigt, at han ikke vågner for sent af sin middagslur. Jo senere han sover om dagen, jo længere hans middagslur er, jo senere vil han naturligt gå i seng. Du skal regne med, at han samlet har behov for at sove ca. 12.5 time i døgnet. Det betyder, at hvis han sover 2 timer til middag og står op kl 7, så vil han skulle puttes kl 20.30. Sover han mere til middag eller sover han længere om morgenen, så vil han måske skulle puttes senere om aftenen...

Når han skal sove om aftenen, så kan det være en rigtig god idé at bruge det, som jeg kalder for strygetøj metoden. Det er helt naturligt, at han har brug for at I sidder ved sengekanten, læser lidt, taler om dagen osv. og prioriterer ham. Lillebror fylder mere og mere, gør mere og mere opmærksom på sig selv og netop når storebror skal sove, så har han brug for at føle sig prioriteret. ...

Annonce

... Derfor er det godt at putte ham i seng og starte med at være der, læse bog osv.

Men når du så er færdig med at læse, så vil det være en god idé, hvis du kan stille dig og lave noget praktisk. Det kan være at lægge tøj sammen eller at stryge tøj.

I stedet for at du skal blive hos ham, holde i hånden hele tiden, eller at du går fra ham og han så bliver rigtigt ked af det, så vil det være en god idé at du er i nærheden og laver noget praktisk. Du skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se dig. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig eller gå ud af sengen, for at se om du er der.

Når du står og lægger tøj sammen eller stryger tøj, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende. Han har en alder nu, hvor han naturligt er meget bevidst om, at når han er puttet i seng, så sidder mor og far (og måske lillebror) og hygger inde i stuen - og det vil han naturligvis gerne være en del af. Derfor er det vigtigt, at I signalerer, at når han skal sove, så sker det ikke noget spændende. Det er kedeligt, det du laver og derfor kan han ligeså godt lægge sig til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må gerne tale lidt med ham og forklare ham, hvad du forventer nu. Han kan kalde på dig "moar?!" og du kan svare "ja, jeg er lige her, nat-nat" eller lignende. Du må også gerne give ham den lille besked "læg dig ned skat", så han selv lægger sig og forstår, at det er dette du forventer af ham nu. Du er der, du går ikke fra ham, du beroliger og betrygger, men holder fast i at nu er det sengetid for ham.

På samme måde kan du udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj, som skal lægges på plads – du har her et formål med at gå frem og tilbage, og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Du kan f.eks. sige: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen". Det fjerner presset fra ham, du går ikke fordi han skal sove, men kun for at hente noget tøj. Det gør ham roligere ved at blive i sengen, blive i værelset.

Når du har gjort ham tryg ved at skulle være i sin seng, netop ved at stå der og stryge tøj, lave noget praktisk, så kan du altså stille og roligt udvide netop med at hente tøj, der skal lægges på plads og på den måde stille og roligt få vænnet ham til at være der alene, velvidende, at du kommer igen, som du har lovet - du skal bare lige hente en bluse eller lignende :)

Med hensyn til institutionsstart om et par uger, så vil det højst sandsynligt hjælpe, at han ser de andre børn blive puttet. Han vil spejle sig i dem og i hele situationen. Det kræver dog også her, at han kommer op til fast tid hver morgen, så han er parat til at sove, når de vil putte ham der. De mange oplevelser og alt det der sker, vil naturligt også kunne trætte ham på en anden måde:) At han har svært ved at sove hjemme behøver ikke betyde, at han også vil have svært ved det i institutionen.

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina