Brev:
Overgang til søvn
22. august 2015
Alder:
2 år, 8 mdr.
Overgang til søvn
Kaereste Helen
Mange tak for dine brugbare boeger og webside, som vi bruger meget.
Vi har to drenge, en paa 2,5 aar, den anden paa naesten 7 maaneder.
Vores store dreng vaagner klokken mellem 7.30-8.00 hver morgen.
Vi har to problemer angaaende hans soevn, eller retter sagt overgang til soevn.
Det sidste aar var han i instituon og gik der en halv dag. Jeg hentede ham til middag efter middagsmad og koerte ham hjem. Paa vejen faldt han generalt i soevn hvormed jeg lagde ham i sengen uden han vaagnede. Han sov saa omkring 2 timer. Saa vi fik skabt en daarlig vane med at falde i soevn i bilen.
Vi har nu vaeret i sommerhus i 2 maaneder, hvor han igen vaagner ved 7.30-8.00 tiden. Han bruger en masse energi om morgenen og får mad (ja vi er i udlandet og han spiser meget lidt pga varmen) ved 12 tiden. Saa kan jeg se at han er traet og proever paa at ligge ham ved 13.00 tiden (Jeg har ogsaa proevet foer), selvom han er doed traet og oejnene er ved at lukke ender det med at han vaagner med fuld af energi. Jeg ligger ham mange gange igen men forgaeves, saa magter jeg det ikke og koere ham en tur i bilen hvor han falder i soevn paa 10-15 minuter. Ogsaa baerer jeg ham hjem. Han sover mellem 1-3 timer.
Problemet er hvis jeg ikke koerer ham og siger "ok saa lad hver med at sov i dag" bliver han meget meget svaer efter klokken 16-17tiden. Han er fuld af energi men bliver overenergisk og sur og mopset og det hele bliver haabloest. Og jeg synes det er synd at lade hver med at faa ham til at sove naar jeg ved at han vil sove i mindst 1,5 time hvis han bare kan sove.
Saa hvordan burde jeg vende denne uvane, skal jeg lade ham vaere vaagen et par dage og regne med at han sover til sidst? Han skal starte paa institution igen om 2 uger hvor han skal vaere hele dagen. De sover til middag der. Tror du at det vil hjaelpe eller burde vi loese problemet foer?
For det andet saa har han svaert ved at sove om aftenen. Han er generalt traet 5 timer efter han vaagner. Der er vores problem en anden. Han vil ikke have at vi gaar ud af vaerelset, eller han vil vaere i vores seng. Vi har lillebror som er 6 maaneder, og jeg har vaeret noedt til at laegge dem i samme seng nogen gange da jeg skulle amme den ene mens den anden skulle sove. Saa det var den eneste loesning. Men nu vil han som sagt ikke have at vi gaar ud af hans vaerelse eller vores eget. Det varer generalt kun 20 minuter og det er helt i orden, men der er dage hvor han traekker den ud til 1,5 time og det er lidt svaert naar man ogsaa har lillebror der heller ikke sover.
Jeg kan fornemme at han har brug for tryghed, det er ogsaa derfor at han nogen gange sover i vores seng, vi flytter ham bare over til hans eget naar han sover saa det er i orden. Men som sagt ville det ogsaa vaere rart hvis man ikke burde bruge saa meget tid i hans vaerelse.
Mange tak paa forhaand
Venlig hilsen
Mor D