Svar: Søvn og mad - baby 9 mdr
19. august 2015
Alder:
9 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første som slår mig, når jeg læser din beskrivelse og ser jeres dagsplan er, at jeres datter ikke får nok mælk. I følge din dagsplan, så ammes hun kun tidlig morgen og du tænker, at du måske vil trappe denne ud...
De fleste børn vil, når de er 9 måneder gamle, have brug for 3 amninger i døgnet. Jeg anbefaler, at disse tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Når jeg anbefaler, at man fjerner morgenamningen, så er det for at sikre ekstra plads til morgengrød. De tre amninger kan dog også ligge aften, sen aften og tidlig morgen, hvis dette passer bedst ind i barn og familie.
Når børn er 10 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til 2 amninger og hvis barnet passes om dagen, så vil det være oplagt, at de to amninger ligger aften og sen aften. Det vil sige, at du til den tid fint kan fjerne den tidlige morgenamning, men dog under forudsætning af, at du ammer sen aften...
Og lige nu vågner jeres datter faktisk ofte op omkring kl 23 - hvor jeg faktisk synes, at du skal amme hende. Det vil være rigtig fint, at du her tilbyder hende brystet og putter hende i seng igen - og stille og roligt vil det så netop gøre, at hun måske begynder at kunne sove til næste morgen og starte dagen med grød - og måske netop sove lidt længere. Det kan godt være, at du lige nu er nødt til at amme hende både sen aften og tidlig morgen, men i løbet af den næste månedstid kan du så trappe ud af den tidlige morgenamning.
Jeg har altså en formodning om, at I kan få jeres datter til at sove lidt længere om morgenen, hvis I tilbyder hende mælk sen aften. Det er nærliggende at tro, at hun vågner fordi hun har sovet så lang tid som hun har, uden at få brystet...
Og nej, jeg synes ikke, at du lige nu skal stoppe med at amme hende om morgenen, men at du faktisk skal prøve at amme hende sen aften (eller alternativt prøve med en flaske her) og så se om du hen af vejen kan trappe helt ud af morgenamningen, måske vil hun så af sig selv begynde at sove igennem og dermed kunne undvære den.
Med hensyn til start i vuggestue, så har du naturligvis ret i, at det vil være rigtig fint, hvis hun ikke sover, når hun skal afleveres og derfor rigtig godt, hvis hun kan lære at sove lidt længere om morgenen. Når jeres sundhedsplejerske siger, at I skal putte hende, når hun virker træt, så er det fordi det jo er sådan det er - når børn er trætte, skal de puttes til en lur og så vågner de naturligt, når de ikke her brug for at sove mere... men samtidig skal jeres hverdag jo også hænge sammen og du beskriver en pige, som lyder til at have brug for at sidde lidt i favn og når hun har gjort dette, så liver hun op, parat til at lege igen. At putte hende til lur kl 07 lyder dog ikke som en god vane for jer at få skabt.
Hvis du vil gøre noget, så kan du forsøge at afkorte hendes vågenperiode, så denne bliver kortere og kortere og hendes opvågning tidlig morgen netop bliver en opvågning. Det vil sige, at hvis hun vågner kl 05.30, så skal du ikke vente med at putte hende til kl 07, men prøve at putte hende så hurtigt som muligt igen, gerne allerede kl 06 på sigt... Og samtidig skal hun så også op til fast tid, så dagen starter ens hver morgen. Det vil sige, at hvis I fremover ønsker, at hun f.eks. skal spise morgengrød kl 07, så skal hun op, så hun kan spise sin grød her. Som jeg læser dit brev, så er det ikke umiddelbart nødvendigt at arbejde på disse ændringer, fordi hun faktisk lyder til at være okay med at blive puttet lidt senere - og mit forslag er, at hvis I giver hende mere mælk sen aften, så vil hun måske af sig selv begynde at sove lidt længere, før hun melder sig igen. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, evt. i mors seng. Og på sigt, når hun er 10 måneder, kan denne amning så trappes ud. Dog under forudsætning af, at hun fortsat får mælk sen aften.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover måske en time, nogle gange lidt mere, andre gange lidt mindre
Frokost 11-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv. Og må også meget gerne blive suppleret med lidt grøntsagsmos fra glas eller rest fra aftensmaden. Vand af kop.
Tilbydes evt. mme af kop (eller ammes/flaske) - kan dog også tilbydes vand. Men det afhænger af, hvor mange gange du i øvrigt ammer i løbet af døgnet:) Og puttes herefter til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop. Vær opmærksom på at det ikke anbefales at give hende riskiks på grund af arsenindholdet.
Aften 18: Familiemad, - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød. Den er med til at give lidt ekstra mæthed og sikre, at hun kan sove uden behov for ekstra mælk om natten.. får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder måske herefter af sig selv at kunne undvære brystet tidlig morgen, hvorved opvågningen måske kan undgås.
Som du kan se, har jeg i denne plan også en aftengrød. Du kan naturligvis også overveje, om du skal forsøge om denne alene kan gøre en forskel hos jer. Et bad og derefter en portion grød kan have en god effekt på søvnen. Måske vil hun så kunne nøjes med amning før putning og igen tidlig morgen... men det er ikke sikkert. Du fortæller jo, at hun lige nu ofte vågner både kl 23 og kl 2-3...
En helt anden tanke/mulighed er, at du simpelthen vælger at amme hende kl 20 og så kl 02, når hun vågner midt nat. Det kan også gøre, at hun ikke behøver vågne kl 05, men i stedet kan sove lidt længere.
For mig at se, er der en sammenhæng mellem hendes opvågning tidlig morgen og hendes behov for mælk/amme rytme...
Jeg håber du/I kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske