Brev:
Putteritual, 4 måneder
19. august 2015
Alder:
4 mdr.
Putteritual, 4 måneder
Kære Helen,
Vi vil gerne indføre nogle putteritualer til vores søn på knap 4 måneder. For øjeblikket falder han i søvn mellem 20.30-22-tiden ved, at jeg ammer ham i søvn, mens vi ligger i sengen. Afhængigt af hvor tidligt, han er faldet i søvn, vågner han igen mellem kl. 00-03 og oftest igen mellem kl. 05-06 og igen kl. 08. Nogle nætter vågner han hver anden time, men det er heldigvis sjældent. Andre nætter har han sovet 6-7 timer uden at vågne.
De første 3 måneder sov han som regel 4-4,5 time i det første søvnstræk efter, han var blevet lagt, men nu er der oftere 3 timer mellem amningerne. Når han vågner om natten, ammer jeg ham liggende indtil han falder i søvn igen – det går heldigvis hurtigt. Han vil ikke tage sut, og de få gange, jeg har forsøgt at få ham til at sove igen uden amning, er det ikke lykkes – og da jeg ikke orker det om natten, er jeg derfor gået helt væk fra at prøve!
Jeg vil rigtigt gerne væk fra at amme ham i søvn om aftenen, da det kan tage 1,5-2 timer og være ret udmattende – desuden tror jeg ikke, at det i længden er godt for nogen af os, at søvn associeres med amning; det vil da være dejligt, hvis far også engang imellem kunne putte uden problemer!
Så altså; hvordan ser et optimalt putteritual/søvnforløb ud i dine øjne? Vi vil gerne holde det forholdsvist kort og simpelt, så det ikke kræver alverdens remedier, men også kan bruges, hvis vi er ude i byen. Hvornår starter putningen for en baby på 4 måneder, og hvordan får vi ham bedst til at sove uden, at han ammes i sænk?!?
Det optimale vil være, hvis han snart kan lære at falde i søvn af sig selv og måske oven i købet sove i sin egen seng i løbet af natten! Som det er nu, sover far på sofaen, mens jeg deler seng med lillemanden, og i længden bliver det altså lidt kedeligt! Jeg har prøvet at lægge ham over i hans egen vugge, når han er faldet i søvn under amningen om natten, men han vågner altid kort tid efter og falder først i søvn igen, hvis han ammes – har du nogle forslag til, hvordan jeg løser det, især nu hvor han ikke bruger sut (nogle gode råd dér?!)? Jeg er bange for, at han allerede nu er blevet vant til at skulle have hjælp til at falde i søvn, både når han puttes og i løbet af natten…Vi er helt indstillede på, at det måske kræver nogle uger at få vendt vanerne om.
I forbindelse med vores seneste møde sagde vores sundhedsplejerske desuden, at han gerne snart må sove længere tid uden opvågninger om natten, hvorfor hun har anbefalet, at jeg ammer ham og giver ham en flaske MME, når jeg selv går i seng ved 22-23-tiden, også selvom det betyder, at jeg skal vække ham. Jeg har nu prøvet det nogle dage, og han vil absolut ikke have MME - indtil videre har det kun resulteret i gråd og bestemt ikke mere søvn om natten! Jeg overvejer derfor kraftigt at stoppe med at forsøge at give ham MME, selvom jeg nok burde give det minimum en uge, før han har vænnet sig til smagen. Men det er vel også, fordi han er mere sulten og modermælken ikke rækker nok, nu hvor han er blevet større? Jeg vil jo heller ikke stoppe med MME, hvis han så aldrig rigtigt bliver helt mæt…
Han vejer 6,67 kg og er 62 cm. lang, så han tager umiddelbart fint på. Jeg har prøvet både med flaske og kop, og han vil ikke have nogle af delene – jeg har lidt svært ved at bedømme, om det er smagen af MME, han ikke kan lide (vi bruger en økologisk fra Arla). Vi har derudover aftalt med sundhedsplejersken, at jeg så småt begynder at introducere kartoffel-/gulerodsmos for ham, når han er blevet 4 måneder i form af et par teskeer hver aften.
Hvad tænker du, jeg skal gøre? Kan det være, at amningerne slukker den værste sult, men aldrig rigtigt giver ham en fornemmelse af at være fuldkomment mæt og tilfreds? Og hvordan søren får jeg så MME i ham?!
På forhånd tak for hjælpen,
Venlig hilsen
Anne