Putteritual, 4 måneder

19. august 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Putteritual, 4 måneder

Kære Helen,

Vi vil gerne indføre nogle putteritualer til vores søn på knap 4 måneder. For øjeblikket falder han i søvn mellem 20.30-22-tiden ved, at jeg ammer ham i søvn, mens vi ligger i sengen. Afhængigt af hvor tidligt, han er faldet i søvn, vågner han igen mellem kl. 00-03 og oftest igen mellem kl. 05-06 og igen kl. 08. Nogle nætter vågner han hver anden time, men det er heldigvis sjældent. Andre nætter har han sovet 6-7 timer uden at vågne.

De første 3 måneder sov han som regel 4-4,5 time i det første søvnstræk efter, han var blevet lagt, men nu er der oftere 3 timer mellem amningerne. Når han vågner om natten, ammer jeg ham liggende indtil han falder i søvn igen – det går heldigvis hurtigt. Han vil ikke tage sut, og de få gange, jeg har forsøgt at få ham til at sove igen uden amning, er det ikke lykkes – og da jeg ikke orker det om natten, er jeg derfor gået helt væk fra at prøve!

Jeg vil rigtigt gerne væk fra at amme ham i søvn om aftenen, da det kan tage 1,5-2 timer og være ret udmattende – desuden tror jeg ikke, at det i længden er godt for nogen af os, at søvn associeres med amning; det vil da være dejligt, hvis far også engang imellem kunne putte uden problemer!

Så altså; hvordan ser et optimalt putteritual/søvnforløb ud i dine øjne? Vi vil gerne holde det forholdsvist kort og simpelt, så det ikke kræver alverdens remedier, men også kan bruges, hvis vi er ude i byen. Hvornår starter putningen for en baby på 4 måneder, og hvordan får vi ham bedst til at sove uden, at han ammes i sænk?!?

Det optimale vil være, hvis han snart kan lære at falde i søvn af sig selv og måske oven i købet sove i sin egen seng i løbet af natten! Som det er nu, sover far på sofaen, mens jeg deler seng med lillemanden, og i længden bliver det altså lidt kedeligt! Jeg har prøvet at lægge ham over i hans egen vugge, når han er faldet i søvn under amningen om natten, men han ...

Annonce

... vågner altid kort tid efter og falder først i søvn igen, hvis han ammes – har du nogle forslag til, hvordan jeg løser det, især nu hvor han ikke bruger sut (nogle gode råd dér?!)? Jeg er bange for, at han allerede nu er blevet vant til at skulle have hjælp til at falde i søvn, både når han puttes og i løbet af natten…Vi er helt indstillede på, at det måske kræver nogle uger at få vendt vanerne om.

I forbindelse med vores seneste møde sagde vores sundhedsplejerske desuden, at han gerne snart må sove længere tid uden opvågninger om natten, hvorfor hun har anbefalet, at jeg ammer ham og giver ham en flaske MME, når jeg selv går i seng ved 22-23-tiden, også selvom det betyder, at jeg skal vække ham. Jeg har nu prøvet det nogle dage, og han vil absolut ikke have MME - indtil videre har det kun resulteret i gråd og bestemt ikke mere søvn om natten! Jeg overvejer derfor kraftigt at stoppe med at forsøge at give ham MME, selvom jeg nok burde give det minimum en uge, før han har vænnet sig til smagen. Men det er vel også, fordi han er mere sulten og modermælken ikke rækker nok, nu hvor han er blevet større? Jeg vil jo heller ikke stoppe med MME, hvis han så aldrig rigtigt bliver helt mæt…

Han vejer 6,67 kg og er 62 cm. lang, så han tager umiddelbart fint på. Jeg har prøvet både med flaske og kop, og han vil ikke have nogle af delene – jeg har lidt svært ved at bedømme, om det er smagen af MME, han ikke kan lide (vi bruger en økologisk fra Arla). Vi har derudover aftalt med sundhedsplejersken, at jeg så småt begynder at introducere kartoffel-/gulerodsmos for ham, når han er blevet 4 måneder i form af et par teskeer hver aften.

Hvad tænker du, jeg skal gøre? Kan det være, at amningerne slukker den værste sult, men aldrig rigtigt giver ham en fornemmelse af at være fuldkomment mæt og tilfreds? Og hvordan søren får jeg så MME i ham?!

På forhånd tak for hjælpen,

Venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.