Svar: Putteritual, 4 måneder

19. august 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og forklare lidt om, hvad der sker, og hvad I kan forvente af jeres lille dreng.

Jeg forstår godt, at du ikke kan bruge 1.5 time hver aften på at få ham til at sove. Det er naturligt uhensigtsmæssigt for jer begge, hvis putningen skal vare så længe. Det vil også være rigtig godt, hvis far kan komme tilbage til dobbeltsengen! Det er dog helt naturligt, at jeres dreng skal ammes i søvn. Du fortæller "han ammes i søvn mellem 20.30-22-tiden... vågner igen mellem kl. 00-03 og oftest igen mellem kl. 05-06 og igen kl. 08". Det er lige efter bogen.

Det er sådan, at når børn bliver 3-4 måneder gamle, så sker der en ændring i deres søvn. Søvnen begynder at indeholde flere stadier og begynder i sammensætning at minde lidt om søvnen, som vi voksne har. Samtidig er jeres dreng nu mere bevidst, og han begynder at interessere sig rigtig meget for, hvad der sker omkring ham.

Jeres dreng oplever mere og mere af verden nu, han registrerer mere og mere om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmed, og han er nu langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring ham. Det betyder, at han lige nu kan have rigtig svært ved at give slip på alle oplevelserne, og det kan være svært for ham at overgive sig til søvnen. Det betyder også, at han let kan lade sig forstyrre, når du ammer ham. Det er svært for ham at koncentrere sig helt om brystet i løbet af dagen. Når du ammer ham, så tager han fat, dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper igen og pludrer med dig, tager atter fat, - far kommer måske ind i stuen, han slipper igen og kikker efter far... Det betyder at han har en alder lige nu, hvor han godt både kan slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem.

Det betyder igen, at han kan søge brystet ekstra om aftenen og om natten. Han har ikke helt fået nok i løbet af dagen og for at få sit behov dækket, så søger han naturligt dit bryst aften og nat. Det betyder ikke, at du skal begynde at give ham skemad lige nu, i første omgang vil det være bedre, at du forsøger at øge hans indtag af mælk om dagen. Det kan f.eks. være en god idé, at du lige nu ammer ham af to omgange mellem hver lur, så han på den måde fyldes ekstra op.

Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Alt efter hvor sent hans 3. lur ligger, vil det påvirke hans puttetidspunkt for natten. Og mange børn vil sove deres 3. lur så sent, at de ikke er parate til at sove før klokken er 22 om aftenen. Det er altså normalt at børn i 3-4 måneders alderen har en rytme, hvor de går sent i seng - det ændrer sig stille og roligt hen af vejen. Ofte vil han kunne puttes omkring kl 20, når han bliver 6 måneder, men du kan altså ikke forvente det lige nu.

Det betyder også, at hvis du forsøger at putte ham kl 20-20.30, fordi du tror at han skal sove der, så er det naturligt, at hans putning trækker ud i 1.5-2 timer. Han er simpelthen ikke parat til at sove på det tidspunkt. Derfor er det bedre, at I gør aftenerne til familietid og ikke partid lige nu. I er nødt til at være sammen alle tre og først, når han virker helt parat til at skulle sove, så går du i soveværelset med ham, ammer ham og putter ham.

Det er helt normalt, at han om aftenen kan virke til at ville die hele tiden. Det er sådan, at din mælk om aftenen er mere koncentreret. Ved at die hyppigt, så får han mange små mængder koncentreret mælk. Det mætter ham ekstra til natten og kan derfor gøre, at han først på natten kan sove måske 4 timer, før han melder sig igen.

Det er naturligt, at børn har brug for mælk som en fast del af deres putteritual. De skal ammes eller have flaske før de skal sove. Ganske få børn kan falde i søvn uden at få mælk først, men det er ikke et realistisk mål med så lille en dreng og det er vigtigt, at I er realistiske omkring hans behov - ellers bliver I blot endnu mere frustrerede:) Så længe du ammer, så er det derfor naturligt, at du indgår som en fast del af putningen og at det derfor er mor, der putter. Jeg forstår godt, at far gerne vil kunne putte og at du kan have behov for lidt "frihed". Hvis dette skal kunne lade sig gøre, så er det vigtigt, at I får lært jeres dreng at tage imod en flaske. Han skal ammes til han er 1 år, og hvis du allerede nu kan mærke, at det har du ikke lyst til, så er det vigtigt, at I arbejder fast på at lære ham at tage imod en flaske i stedet.

Det er rigtig fint, at I har forsøgt med flasken - og ja, det lyder som om, at han ikke er særligt glad for smagen af modermælkserstatning. Jeg får ikke indtryk af, at han ikke kan sutte på flasken, det kan han godt... ellers skulle I forsøge med en anden type flaskesut. Men er det smagen, som han har noget imod, så kan I prøve med en anden type erstatning. De smager alle sammen forskelligt og måske kan han bedre lide noget end noget andet.

Det kan også være en god idé, at du prøver at give ham flasken, hvor du sidder med ham, som hvis du skulle amme, så han ved, at han skal spise. Nogle gange vil det gøre, at han så accepterer flasken - andre gange kan han blive sur, fordi han kan dufte din mælk og naturligt vil have den ægte vare.

Far kan med fordel også prøve, da far ikke dufter af mælk. Det kan nogle gange gøre, at jeres dreng så vil acceptere flasken.

Nogle gange kan det være et forsøg værd, at I tilbyder ham flasken, hvor han ligger ved siden af jer eller hvor han ligger i sin barnevogn eller lignende. Fordi han netop ikke forbinder dette med at skulle spise og måske derfor så vil tage imod flasken.

Hvis han skal lære at tage imod en flaske, så skal I prøve hver ...

Annonce

... dag og gerne fast en gang dagligt, så han vænnes til at det er flaske, han tilbydes på dette tidspunkt. I skal være opmærksomme på, at jo mere I tilbyder ham flaske, jo mere vil din mælkemængde blive nedsat, og der er derfor risiko for, at din amning til sidst vil stoppe. Derfor skal du naturligvis overveje, hvad du ønsker nu og fremover, hvad I vil prioritere:)

Du spørger, hvordan et optimalt putteritual kan se ud i denne alder. Det vil for det første være rigtig godt, at puttetidspunktet er rigtigt, så I er sikre på, at han er parat til at sove. Du kan med fordel skifte ham, svøbe ham i dynen eller i en sovepose eller lignende, og så skal han derefter ammes (eller tilbydes flaske). Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig, og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og egen seng så tydeligt, som han gør det nu.

Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt, du kan prøve med en sut eller du kan blot give ham en sutteklud ved ansigtet. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så tril vognen, så han på den måde lulles i søvn.

Det er vigtigt, at du flytter ham fra din favn før han sover helt. Han skal lige nå at registrere, at du lægger ham fra dig. Hvis han falder i søvn i din favn og flyttes til sin seng, så bliver han naturligt forskrækket og ked af det, når han opdager, at han ligger et andet sted. Derfor skal han ammes der, hvor han er parat til at sove og flyttes fra din favn lige før, han sover helt.

Det er ikke alle børn som bruger sut. Du kan forsøge, prøv med forskellige typer for at se om han bedre kan lide noget end noget andet. Hvis han kan sutte på flasken, så prøv med en sut, der ligner flaskesutten i faconen, så han ikke skal forholde sig til flere forskellige måder at sutte på. Der er i forvejen stor forskel på at sutte på en flaske og et bryst og han kan let blive forvirret:) Hvis han ikke har brug for sut, så er det helt okay. En sut er en mulighed, men ikke noget børn nødvendigvis skal have:)

Du fortæller, at du er bange for, at han allerede nu er blevet vant til at skulle have hjælp til at sove - det er normalt. Han skal have hjælp. Alle børn skal hjælpes med at koble fra dagen, slippe alle oplevelserne og overgive sig til søvnen. Det gælder spædbørn, tumlinger og småbørn og faktisk også skolebørn. Det er helt naturligt, at vi skal bruge tid på sengekanten om aftenen - men ikke 1.5 time. Det vil være fint at bruge ca. 15 minutter (højst 30 minutter).

Med hensyn til at sove om natten uden at få mælk, så afhænger dette som sagt af hans indtag af mælk i løbet af dagen. Og lige nu vil mange børn som sagt naturligt søge brystet ekstra om natten, hvorfor du skal arbejde på at øge hans indtag af mælk i dagtimerne. Hvis dette ikke viser sig tilstrækkeligt, så kan I godt prøve med lidt skemad, men ikke før han er mindst 4 måneder gammel - og jeg vil ikke anbefale, at I starter om aftenen. Det giver ofte ekstra natteuro, hvis I tilbyder ham skemad der. Jeg anbefaler, at man starter med smagsprøver til frokost.

Det er ikke kun hans alder, som spiller ind på hvornår I skal begynde med skemad. Det er f.eks. vigtigt, at hans mave fungerer rigtig godt, at han selv kan holde hovedet, at han åbner munden bevidst efter skeen, når du giver ham d-vitamindråber osv. Han skal virke interesseret i skeen og i mad, som du f.eks. spiser. Følge din mad med øjnene, smaske, have spyt i munden osv.

I 4 måneders alderen har børn stadig brug for rigtig meget mælk og en plan for dagen med lidt smagsprøver på lidt skemad og en rytme med 3 lure, kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Ammes ofte igen, når dagen begynder

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød (eller mos), max 4-5 små skefulde, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur. Har nogle gange brug for to amninger - både når han vågner af sin middagslur og før han så puttes til sin 3.lur.

Aften: Ammes hyppigt hele aftenen igennem og fylder sig godt op til natten. Amning indgår naturligt som fast del af putteritualet. Alt efter hvor sent dagens 3. lur ligger, kan puttetidspunktet variere.

Sen aften: Ammes

Midt nat: Ammes.

Jeres dreng kan umiddelbart sagtens blive mæt nok af modermælk, men det kræver naturligvis at du ammer ham nok og at du er opmærksom på, at han lige nu kan have tendens til at slatspise om dagen:) Modermælkserstatning kan godt mætte mere end modermælk og derfor oplever nogle familier, at det giver ro og bedre nattesøvn, hvis de udskifter en amning om aftenen med en flaske. Der er dog ingen garantier og som sagt afhænger det også helt af, hvad tanker du gør dig omkring amning fremover.

De fleste børn vil være 6 måneder, før de kan undvære mælk midt nat. Det betyder at de i den alder kan forventes at sove 5-6 timer uden mælk. I praksis betyder det ofte, at du f.eks. skal amme kl 20, kl 23.30 og kl 05, når han bliver 6 måneder gammel.

Jeg vil anbefale dig at læse især to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at min bog om mad, er kommet i en ny udgave her i 2015. Der står "ny revideret udgave" på forsiden.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far