Brev:
Søvn og mad - baby 9 mdr
19. august 2015
Alder:
9 mdr.
Søvn og mad - baby 9 mdr
Hej Helen
Jeg skriver til dig, idet jeg de sidste 3 måneder har bakset en del med vores datters søvnrytme og har ligeledes haft en del spørgsmål til hendes mad/amning.
Jeg har forsøgt at få lidt hjælp ved at læse på andres spørgsmål, men de har ikke kunnet hjælpe mig helt - og børn er jo også forskellige.
For at du bedst muligt kan besvare mine spørgsmål har jeg her ridset vores hverdag op:
Vores datter vågner omkring kl.4:30-5:30 hver morgen. Hun har på det tidspunkt ikke fået mad, fra hun er blevet lagt om aftenen omkring kl.19:15-20.
Når hun vågner, tager jeg hende op og starter med at give hende vand og ser om det kan få hende til at falde lidt til ro igen. I de fleste tilfælde er vand ikke nok, hvorfor jeg ammer hende.
De gange. hvor hun er vågnet tættere på 4 end 5 er det lykkedes os at få hende til at falde i søvn efterfølgende og hun har derefter sovet til ca. kl. 6-6:30.
Desværre er der flest af de dage, hvor hun vågner omkring kl.5 og hverken vand eller amning kan få hende til at falde til ro eller i søvn igen. Halvdelen af gangene vågner hun meget sur og er tydeligvis stadig meget træt. Andre gange vågner hun op og er frisk og klar på at starte dagen.
Jeg forsøger så vidt muligt at have hende inde i soveværelset indtil kl.6, i håb om at hun så lærer, at det først er der, at vi står op.
kl.6:30-7: får hun morgenmad - havregrød med lidt frugt og vand.
Når klokken så nærmer sig lidt over 7-7:30 er hun ret træt og har brug for at hænge lidt hos enten mor eller far.
Men da jeg tidligere har læst, at man kan prøve at skubbe hendes tidlige morgen lidt, ved at rykke ved hendes lure, kommer hun som regel ikke ud i barnevognen før kl.8:30. Det går som regel også meget godt, idet hun meget hurtigt får fundet en masse energi frem igen og efter at have hængt lidt på armen i et par minutter så er hun klar igen til at rode rundt på gulvet og lege lidt med sig selv.
KL.8:15-9:00 bliver hun lagt til sin formiddagslur.
Inden hendes lur har jeg tilbudt hende et lille stykke frugt eller lidt brød, som hun kan gnaske lidt i.
Hendes lur varer mellem 40 minutter og halvanden time. Som regel halvanden time, men det varierer en del.
Når hun vågner fra sin omkring kl.10-10:30 bliver hun tilbudt lidt vand og frugt.
Omkring kl.11og 12 får hun frokost. Rugbrødshapsere, lidt grøntsagsstænger og vand.
Omkring kl.13 og 14 bliver hun lagt til den næste lur. Hvornår og hvor længe den er afhænger af, hvor lan hendes formiddagslur har varet.
Nogle gange tilbyder jeg hende lidt ekstra mad, grøntsagsstænger eller frugt inden hun bliver lagt.
Hendes eftermiddagslur varer mellem 1-1,5 time. Dvs. hun vågner mellem kl.14:30 og 15:30, afhængig af hvornår hun bliver lagt.
Når hun vågner får hun evt. en riskiks, lidt frugt eller anden snack og vand.
Ca. kl.17:45-18:15 får hun aftensmad. Hun spiser, hvad vi spiser.
Omkring kl.19:30 ammer jeg hende og hun bliver lagt i seng.
Som regel vågner hun op ved en 23 tiden og har brug for lidt hjælp til at falde til ro igen. Vi tager hende derfor op, vugger hende lidt, giver lidt vand og så falder hun til ro igen. Nogle nætter vågner hun også ved en 2-3 tiden, hvor vi gør det samme.
Mine spørgsmål er:
- Hvordan får vi hende til at sove bare til kl.6-6:30 om morgenen? Altså bare udskyder hendes indre vækkeur en lille time? Vi tænker, at hun også godt kunne bruge den ekstra time, idet hun jo tit stadig er træt når hun vågner.
- Skal jeg helt stoppe med at amme hende om morgenen?
Tænker hun måske har svært ved at forstå at når hun vågner kl.23 og 2 må hun ikke få mad, men mellem kl.4 og 5 må hun gerne,så skal hun bare sove videre bagefter.
Hvis ja, får hun så nok mælk?Hun gider ikke modermælkserstaning mere.
Vores egen sundhedsplejerske har bare svaret os at hvis hun virker træt om morgenen allerede kl.6:45, dvs. næsten 2 timer efter hun er vågnet så skal vi bare lægge hende der.
Men om 2 uger starter hun i vuggestue, og tænker da ikke at jeg kan aflevere en sovende baby?!
Håber du kan hjælpe med ovenstående. Ser virkelig frem til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
M.