Svar: Søvnrytme og udfordringer - 5 mdr.

18. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre - til den dejlige dreng :)

Tak for jeres brev :)

Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer. Og det ene er, at jeres dreng måske har brug for mere mad. Du fortæller, at din mælkeproduktion har været sat lidt ned, og at du kan fornemme hans øgede behov. Fra at han har spist fra et bryst af gangen, er han nu begyndt at spise fra begge bryster ved hver amning - og det er rigtig fint. Det er rigtig godt, at du på den måde lader ham selv regulere sit behov, men det kunne godt lyde som om, at det øgede mælkeindtag ikke er helt tilstrækkeligt, og at du måske skal øge hans indtag af skemad.

Jeg vil derfor anbefale, at I nu begynder med 3 skemåltider dagligt. Så han nu begynder med lidt morgengrød. Han skal ikke have større mængder, men altså et måltid ekstra i løbet af dagen. Stadig vand af kop og stadig også bryst før hver lur.

Det kan også sagtens spille ind, hvordan hans rytme om dagen er. Det er sandsynligvis for tidligt at nøjes med kun to lure dagligt, og det vil være helt naturligt, at hvis hans 3 lur ligger et sted mellem kl 16-18, så vil hans puttetidspunkt om aftenen være senere. Når jeg skønner at han har brug for 3 lure, så er det fordi du fortæller, at han ofte står tidligt op. Jo tidligere dagen starter, jo tidligere vil han naturligt også sove sine lure, og det betyder at middagsluren ofte vil komme til at ligge så tidligt, at hans eftermiddag bliver for lang, hvis ikke han får en lille ekstra lur der. Hvis I springer denne lur over, så risikerer I derimod, at han måske netop vil falde i søvn om aftenen tidligt, men så vil sove sin 3 lur om aftenen og dermed være vågen til sent, hvor han så er parat til at skulle sove. De tre lure om dagen kan derfor være at foretrække i forhold til, at I gerne vil skabe en rytme, hvor han begynder at kunne gå lidt tidligere i seng.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og forsøg her om du kan få ham til at sove lidt længere, så dagen ikke starter alt for tidligt. Tilbydes gerne lidt ekstra bryst, når dagen begynder.

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes lidt grød (anden type en morgengrøden) eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: Tilbydes en lille smule frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten - mellem 20-21 - tidspunktet afhænger af, hvor meget han har sovet om dagen og hvor sent hans tredje lur ligger.

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat: Ammes også ofte stadig midt nat...

Det kan nogle gange også hjælpe at du om aftenen, giver ham mælk af to omgange. Det vil sige, at du skal amme ham, som du gør lige nu. Herefter lægge ham på puslebordet og skifte ham. Så ammer du ham igen og først derefter putter du ham så til natten. At amme ham af to omgang og lægge en skiftning ind imellem, hvor han vågner lidt op til dåd, vil altså nogle gange kunne gøre, at han så er mere parat til at sove, når han puttes og at du undgår, at han vågner op, når du forsøger at lægge ham fra ...

Annonce

... dig.

Nogle gange kan det også hjælpe, hvis du lægger dig med ham og ammer ham i dobbeltsengen - og så lader ham falde i søvn ved siden af dig. Så han ikke oplever at skulle flyttes fra din favn og ned i sengen. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan falde ud af sengen, han må ikke kunne komme til skade. Men du må gerne lade ham ligge og så kan du sen aften, hvor du selv går i seng, amme ham igen og derefter putte ham over i tremmesengen.

Og så er der naturligvis også den mulighed, at I forsøger, om det vil hjælpe både ham og jer at supplere ham med en flaske. Det lyder ikke umiddelbart som om, at der er nødvendigt, for amningen fungerer fint og din mælkeproduktion er atter oppe, men nogle forældre synes, at flasken er rigtig god. Far kan give flaske og derved komme mere på banen, man ved præcist, hvor meget barnet har drukket og samtidig så kan modermælkserstatning nogle gange mætte lidt mere end modermælk, hvorved barnet sover lidt længere tid, før det melder sig igen.

Og så er der naturligvis også den mulighed, at han simpelthen ikke er klar til at komme i seng og sove, når klokken er 20-21. Det afhænger som nævnt af, hvor meget han har sovet i løbet af dagen. I skal regne med, at han har behov for at sove ca. 15 timer i døgnet. Det er lidt forskelligt, hvordan dette er fordelt i denne alder. Nogle børn sover meget om dagen og sover kortere nattesøvn og andre gør modsat... Men det betyder, at hvis jeres dreng f.eks. sover 2 timer + 2 timer + 1 time, så han samlet sover 5 timer om dagen, så vil hans nattesøvn skulle vare ca 10 timer. Hvis han vågner kl 06.30, så vil hans puttetidspunkt således skulle være kl 20.30... Sover han kun 4 timer samlet i løbet af dagen, vil hans nattesøvn naturligt skulle være lidt længere... og omvendt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker et eller andet sted, at tiden naturligt vil arbejde lidt for jer. Men at det vil være rigtig godt, hvis I lige nu holder fast i de tre lure dagligt, så hans puttetidspunkt ikke bliver alt for tidligt om aftenen... Da han lyder til at vågne kl 06, så vil hans nattesøvn blive meget lang, hvis han f.eks. skulle puttes allerede kl 19.30 - I kan risikere at hans stå op tidspunkt så bliver endnu tidligere. Med den alder han har, så er dagssøvnen stadig vigtig og det er begrænset, hvor kort den kan være, for at han trives bedst...

Hvis I selv er morgenmennesker, så kan det naturligvis være rigtig dejligt, hvis han har en tidlig rytme og starter dagen tidligt. Derfor skal I naturligvis overveje, hvad I vil prioritere. Desværre er det sjældent at børn både sover om morgenen og om aftenen.. Jeg er helt med på, at I lige nu sandsynligvis føler, at han hverken sover om aftenen eller om morgenen, men det er faktisk meget normalt for hans alder, når man samlet ser på hans behov. Dog vil jeg anbefale, at I forsøger om dagen kan starte lidt senere, prøv om I kan forlænge hans søvn om morgenen og i takt med at dagen starter senere, vil hans dagslure kunne ligge senere, hans 3. lur kan måske springes over og han kan gå over til at sove 2 lure dagligt - og dermed sove en lidt længere nattesøvn end han gør lige nu...

Det er lidt komplekst, men jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder