Brev:
Morsyge - 2 år, 1 mdr.
19. august 2015
Alder:
2 år, 1 mdr.
Morsyge - 2 år, 1 mdr.
Kære Helen
Vi har verdens dejligste lille store pige på to år - hun er stor og taler rigtig meget og kan og vil selv en masse ting. Hun er godt nok også begyndt at sige 'det kan jeg ikke' eller hendes navn og så 'lille baby'. For meste siger hun sit navn og 'stor pige'. Men vi kan godt mærke, at hun er ved at finde ud af, hvem hun er, og hvad hun kan.
Og så er der den krølle på halen, at jeg er gravid igen (10 uger henne). Det er vi selvsagt meget glade og taknemmelige for, men døjer meget med kvalme og træthed, og det kan vores datter selvfølgelig mærke. Det er eksempelvis "kun" far, der tager med på legepladsen om aftenen efter aftensmaden (når vejret er godt, trænger hun nogen gange til lidt luft inden sengetid, og har slapper jeg så lidt af på sofaen imens).
Derfor kan vi begge godt mærke, at hun søger mig særligt. Altså hun elsker at spille bold og hoppe i sengen med sin far, men tit siger 'nej far', hvis vi alle tre leger sammen, eller 'far derud' hvis vi sidder sammen (så skal han gå).
Vi prøver selvfølgelig at distrahere hende og vise hende, at far også gerne må være med. Men som udgangspunkt vil bare gerne mig.
Det er ekstra tydeligt ved puttetid. Hvis min mand putter hende, så kalder hun på mig (længe) og græder meget. Og det kan jeg slet ikke holde ud, og derfor tager jeg over. Det skal lige siges, at det langt de fleste aftner er mig, der putter hende, så det kan godt være bruddet på vanen, hun reagerer på?!
Vi er i tvivl om, hvad vi skal gøre. Om vi i højere grad skal efterkomme hendes behov for at være tæt på mig? Eller om vi skal vise hende, at far er lige så god, og at det er okay, at far putter/bader etc.
Jeg er ked af, hvis hun lider under min graviditet, og samtidig er vi også lidt nervøse for, at hun ender med at blive en lille tyran, der vil bestemme det hele :-) men for mig er der står forskel på, om hun vil bestemme, hvem der skal sidde hvor ved middagsbordet, eller om hun græder ved putning, fordi hun vil have sin mor (når jeg tager over falder hun fuldstændigt til ro, og det er det vigtigste for mig). Min man føler sig, helt naturligt, uden for og uden rolle, da han ikke på samme måde kan trøste, og det synes jeg også er meget ærgerligt.
Vi glæder os meget til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
skattepigens mor