Søvnrytme og udfordringer - 5 mdr.

18. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnrytme og udfordringer - 5 mdr.

Hej Helen

Siden sidst, jeg skrev, er vi desværre rendt ind i lidt udfordringer omkring rytmen ift. tidspunktet for natputningen. Der er længere og længere imellem, at vi kan putte ved 20-21 - tiden. På dette tidspunkt har vores dreng ellers været vågen i omkring 3 timer (her har vi typisk trukket den godt, og 'gjort ham godt træt'). Han er her både godt træt og sulten.

Han falder typisk hen under amningen. Han kan også blive lagt og falde det sidste hen (med hjælp fra mig). Men så vågner han pludselig op og er helt frisk (dette kan han også gøre lige efter amningen) - sådan at han ikke umiddelbart er klar til at sove. Så synes vi nødsaget til at vente, til han igen er klar til at spise og sove igen - medmindre han skulle vugges meget længe i armene, og det virker ikke somom, det er naturligt for ham. Jeg har overvejet et par forklaringsmodeller:

- Kan det, som du skrev sidst, være fordi han ikke får nok mælk i løbet af dagen?

Jeg har også været syg i mellemtiden, og det virker til, at jeg herefter har fået mindre mælk. Han skal i hvert fald pludselig have på 2 bryster inden lure, hvor han før fik på ét (han får dermed også på 2 bryster inden natten). Han viser det ved at græde, når han bliver lagt, selvom han er faldt hen under amningen. Når han så har spist færdig, falder han fint i søvn. (Han får 2 gange skemad inløbet af dagen - ca 1/2 til 2/3 dl. pr. gang. hhv. grød og grønsagsmos)

- Kan det være fordi, han har sovet for sent til dags-lure?

Han har jo som nævnt sidst ...

Annonce

... fået længere lure i løbet af dagen (typisk én på 1 time, én på godt 2 og den sidste små 45 min - det kan også være to på 1,5-2 timer) . Skal vi mon gå fra 3 til 2 lure? Også selvom den sidste slutter allerede ved 15 tiden? (Vi dropper typisk den 3. lur, hvis den anden slutter ved 16-17 tiden).

- Eller er han bare ikke klar til at komme i seng ved 19-20-21 tiden?

Jeg synes dog at kunne læse mig til, at det begynder at være naturligt at komme tidligere i seng (end omkring 3 mdr. alderen). Og det er også lidt for sent for os som familie, når han først kan sove mellem kl. 22-23. Han vågner kl. 6, og nogle gange endda lidt før. Så det virker også som en kort nattesøvn for ham.

- Eller er det noget helt tredje???

Hvad kan vi gøre for at skabe en rytme, hvor vores dreng kan komme tidligere i seng til natten?

Med venlig hilsen
Et par forældre, som bliver holdt oppe af deres dejlige dreng😁

PS: Vi kører en rytme, der hedder skemad, når han vågner og bryst som del af putteritual. Han får skemad til frokost og aften - efter formiddagslur og evt. efter powernap - eller når det passer med 2-3 timer før putning (der hvor vi ville håbe, den lå). Han tilbydes altid vand af kop samt bryst sammen med skemaden, der som skrevet består af 1/2 - 3/4 dl. hhv. grød og mos.

Når han ikke naturligt falder hen ved amningen omkring kl. 20-21 eller når han vågner og ikke kan falde til ro med berøring og beroligelse, leger vi videre og venter til han igen er klar til at spise og sove (22-22.30).

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre