Svar: Søvn om dagen - 6 mdr.
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Jeg har netop besvaret et andet brev fra dig, som handler om din datters rytme - og det gør dette brev et eller andet sted også, så se dette som en fortsættelse af tidligere svar…:)
Nogle børn trives med flere små korte lure i løbet af dagen og andre børn sover længere og færre lure. Der er her store individuelle forskelle og forskellighederne kan have forskellig årsag.
Jeres datter har store problemer med refluks. Det betyder, at hun har tilbageløb af mavesyre fra maven og op i spiserøret. Det du kender fra dig selv som "sure opstød". Det kan være meget ubehageligt, det kan gøre ondt, svie og irritere - især når jeres datter ligger ned. Derfor vil børn med refluks ofte sove dårligt. De bliver vækket af at mælk og mavesyre står og kører op og ned og det kan være forklaringen på, hvorfor jeres datter har så svært ved at sove sammenhængende. Også selvom hun får medicin, så kan det stadig genere hende voldsomt.
Børn med refluks sover bedst, hvis de kan ligge med hovedet eleveret. Det vil være en rigtig god idé, hvis I kan løfte hele madrassen ved hovedgærdet. Gerne ved at komme en pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes op.
Hun vil også kunne have glæde af, at du lader hende sidde halvt op i barnevognen, når du putter hende der. Altså som nu lader hende starte med at sidde op, kikke på verden og blive fyldt op med indtryk - og så bruge ryglænet i barnevognen, så hun kan sidde lidt tilbagelænet, men ikke ligge ned. Og du behøver ikke lægge hende, når hun efter lidt tid falder i søvn. Prøv at lade hende sidde og se om det hjælper hende til at sove videre - hvis du lægger hende fladt, så vil der være større sandsynlighed for, at hun vågner efter kort tid, netop på grund af hendes tilbageløb.
En sut kan nogle gange hjælpe. Det at sutte hjælper mælk og mad igennem systemet og gør at det bedre bliver i maven. Jeg ved ikke om jeres datter bruger sut, men det kunne være en idé at forsøge - også selvom hun måske ikke har ville have den før, så kan det godt være, at hun vil nu…
Du kan også overveje om du vil forsøge at tilsætte aprestagum eller johannesbrødkernemel til hendes modermælkserstatning. Det er et fortykkelsesmiddel, som du kan købe på apoteket. Når mme er tykkere vil den måske lettere kunne blive i maven… Vær opmærksom på, at det vil kræve en flaskesut med større huller, måske en vællingesut… Du kan også købe en specielerstatning til børn med refluks, som er tynd i flasken og bliver tyk i maven - Enfamil. Men det lyder som om, at jeres datter ikke tåler almindelig erstatning...
Du må et eller andet sted nok affinde dig med, at I har en pige, som har rigtig svært ved at sove - og at det højst sandsynligt skyldes hendes refluks.
Når det er sagt, så kan du dog godt hjælpe hende til en rytme, hvor hun måske kan sove lidt færre lure og sove lidt længere lure af gangen. Det er ikke let at ændre, men det kan lade sig gøre. I første omgang skal du forsøge at afkorte hendes vågne periode tidlig morgen, så hendes første lur bliver en del af hendes nattesøvn. Og så skal du forsøge at flytte puttetidspunktet, så hun vænnes til at få en formiddagslur fremover og på den måde flytte hele hendes rytme, så den bliver lidt senere. Jf. tidligere brev.
I takt med at morgenluren og nattesøvnen smelter sammen, så vil det være rigtig godt at indføre et fast stå op tidspunkt, så hun som nu starter dagen til samme tid, men hvor denne tid ligger lidt senere end den gør lige nu - som jeg nævner i mit andet brev, så kan det være et forsøg værd hos jer, at du tilbyder hende flaske sen aften, før du selv går i seng for at se om det kan skabe en ændring. Måske går det ikke helt så let, men man har jo lov til at forsøge og håbe…:)
Det er de færreste børn som bare kan lægges i seng og som så lukker øjnene og falder i søvn helt af sig selv. De fleste børn har brug for, at vi siger godnat, læser lidt for dem, taler lidt om dagen, - bruger lidt tid på sengekanten, til lige at få afsluttet dagen. Også børn i skolealderen har brug for dette:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske