Svar: Putning - 2 år, 10 mdr.
14. august 2015
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Nina og Tom
Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre fra jer igen:)
Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu. Netop i 2.5-3 års alderen vil rigtig mange børn begynde at protestere mod at skulle sove. I den alder vil mange børn begynde at blive lidt bange for mørke, de protesterer over, hvis lyset bliver slukket, det er vigtigt for dem, at døren til værelset står åben, så de kan høre deres mor og far, fornemme, at de ikke er alene.
Mange børn vil i denne alder også være bange for små dyr. Det kan være små biller, bænkebidder eller lignende som de ser i haven, det kan også være en flue eller en myg som summer rundt på værelset og som gør dem bange for at sove. De kan ikke lide lyden.
Jeres dreng har altså lige nu en alder, hvor han af den grund godt kan søge lidt ekstra tryghed og nærhed. Han har brug for at mærke, at I er der for ham, passer på ham, at han ikke er alene. Brug for fornemmelsen af, at han kan komme ud til jer, kalde på jer osv. Og derfor er det rigtig godt, at I hjælper ham med at koble fra, prioriterer at sidde der, læse lidt i en bog, tale lidt om dagen og alt hvad han har oplevet osv. så han så trygt som muligt overgiver sig til søvnen.
I spørger om hans middagslur kan spille ind - og ja på en måde. Det afhænger dog af, hvad tid I putter ham. Det er vigtigt, at I ikke putter ham før han er parat til at sove. Hvis han bruger en time på at blive puttet og forbinder sit putteritual med at I netop læser, går til og fra, han stiger ud af sengen, skal have vand, en anden sut osv. så er det sådan han tror, at putningen skal foregå. Han tror at det er jeres ritual. Derfor kan der være noget fornuftigt i, at I putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil være parat til at sove.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2.5-3 år er 12.5 time i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at barnet sover 11 timer om natten og 1.5 time om dagen, eller sover 10.5 time om natten og 2 timer om dagen. Da jeres dreng lyder til at trives med sin 2 timers lur, må han naturligvis gerne fortsætte med denne. Det betyder så, at hvis han f.eks. står op kl 07 om morgenen, så vil det være passende, at han sover kl. 20.30. Hvis I således putter ham allerede kl 19.30, så er det altså for tidligt og kan være forklaringen på, at han nogle gange bruger en time på at falde i søvn.
En anden overvejelse er naturligvis, at han lige nu søger jeres kontakt ekstra meget, fordi han er meget bevidst om, at når han er puttet i seng, så sidder I og hygger inde i stuen. De gange, hvor han er steget ud af sin seng, så har han set jer sidde og hygge i sofaen og er blevet bekræftet i, at I hygger jer uden ham. Det bryder han sig ikke om. Han vil naturligvis gerne føle sig som en del af familien og vil naturligt protestere over, at I synes han skal være på sit værelse og sove, når I sidder og har det rart sammen.
For at lære ham, at når han skal sove, så sker der ikke noget spændende, så er der ikke noget han går glip af, så vil det være en rigtig god idé, at I bruger det, som jeg kalder for stryge-tøj metoden. Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed, når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare. Ligesom han jo så fint har kunne før:)
I stedet for at sidde hos ham til han sover, eller gå fra ham og han så bliver ked af det, føler sig forladt og alene, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne være i nærheden og lave noget praktisk. F.eks. tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
Stil jer i nærheden, f.eks. i døråbningen. Det er vigtigt, at han kan ligge i sin seng og se jer - og at han ikke behøver rejse sig, for at se om I er der. I må også meget gerne tale lidt med ham, så han kan høre jer og ikke føler sig afvist. Han kan f.eks. kalde "Moaar" og du kan sige "ja, jeg er lige her, jeg står lige og stryger tøj" eller lignende. Ligesom I kan give ham den kærlige besked "læg dig ned skat, læg dig ned" - fordi det, at han selv lægger sig betyder, at han lettere vil kunne blive liggende. Hvis I igen og igen går hen til ham og lægger ham ned, så virker det som en fjeder og han rejser sig igen og igen.
Det at være i gang med noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen signalerer, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. I signalerer at han ikke går glip af noget og derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
I sidder heller ikke og venter på at han skal sove, men får signaleret, at hans sovetid skal bruges på andre ting og at I faktisk mener at det er sovetid for ham, når han er puttet:)
Stille og roligt kan denne metode så udvides. I kan udnytte det at lave noget praktisk med at gå frem og tilbage. I kan f.eks. sige "jeg henter lige en ren skjorte" og så går I, og kommer tilbage med en ny skjorte der skal stryges. På den måde vænner han sig til, at han godt kan blive liggende i sin seng, I kommer tilbage lige om lidt - og uden at der er noget pres om, at han skal sove.
På den måde kan han stille og roligt vænnes til at være i sin seng og forbinde det med noget trygt og okay, at I går:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske