Svar: Putning - 2 år, 7 mdr.

14. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Vicki

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)

Der er især tre ting, som lige nu spiller ind og som kan forklare, hvorfor jeres dreng har så svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen, som han har:

1) Han er blevet storebror

2) Hans middagslur om dagen

3) Hans puttetidspunkt ligger for tidligt

Ad 1) Der er ingen tvivl om, at behovet for at have jer, behovet for at I skal blive hos ham til han sover, behovet for at holde jer i hånden, sikre sig at I ikke går osv. hænger sammen med at han er blevet storebror. Dette behov er allerede begyndt i graviditeten, fordi han her har fornemmet den forandring, der var på vej - men behovet er bestemt ikke blevet mindre af, at lillebror er kommet til.

Det er når storebror skal puttes, at han kan være sikker på at få jeres opmærksomhed 100 pct. Det er når han ligger i sin seng, at han føler sig prioriteret og det er der, han ved at han kan "holde på jer". Det er derfor rigtig fint, at I har valgt at han lige nu sover hos jer, så han ikke føler sig sendt væk - og dejligt at I har prioriteret det.

Jeg tror, at I skal prøve at fjerne jer gradvist. Det vil sige, at hvis I lige nu ligger ved siden af ham i sengen og læser højt, så skal I begynde at sidde op ved siden af ham i stedet for. Så han ligger ned og I sidder. Han kan stadig røre ved jer, holde i hånden osv. Men han skal slippe jeres hånd, hver gang I skal skifte side i bogen, ellers kan I ikke læse videre… Og stille og roligt kan I så måske begynde at sætte jer lidt længere væk, sidde i fodenden og hans ben/fødder ligger hos jer, eller sidde på en stol ved siden af sengen (måske skal han til den tid på eget værelse). I skal altså stadig være der, læse, viser ham billeder i bogen, inddrage ham osv. men øge afstanden mellem jer, så han bliver mindre afhængig af at have jer helt tæt på.

I skal passe meget på ikke at signalere "nu er lillebror kommet til verden, så nu må du altså lære at falde i søvn selv" - det vil presse ham og gøre, at han vil hige ekstra efter jer og det vil skabe en konflikt, hvor han vil føle at I prioriterer lillebror højere end ham…

Ad 2) Dagssøvnen spiller naturligt ind på, hvornår han er putteklar om aftenen, jo længere tid han sover om dagen, jo senere vil han ofte sove om aftenen og jo kortere vil hans nattesøvn ofte være. MEN normalt vil løsningen ikke være at afkorte hans dagsøvn, men derimod at forsøge at forlænge nattesøvnen - jo længere hans nattesøvn er, altså jo tidligere han sover om aftenen, jo mere vil han naturligt af sig selv afkorte dagssøvnen - sådan er det teoretisk set - men desværre ikke altid i praksis, og her kan det faktisk være nødvendigt at afkorte dagssøvnen. I fortæller, at det faktisk hjælper jer, når I vækker ham i weekenden, så er det lettere at få ham til at sove om aftenen og man kunne derfor godt diskutere, om det ville være okay, hvis dagplejen vækkede ham efter 1.5 times ...

Annonce

... lur…

Når det så er sagt, så er det vigtigt, at dette ikke gøres uden, at I om aftenen arbejder på at forlænge hans nattesøvn og lige nu putter i ham for tidligt - ad 3) Når han bliver puttet kl 20 og først sover et sted mellem kl 21 og 22, så lærer han, at det at blive puttet er forbundet med et ritual, som varer et sted mellem 1-2 timer og som er forbundet med, at han skal puttes, I læser, han skal holde i hånd, snakke, smider sin sut, I henter den, han er tørstig, skal have vand osv… eller hvad I nu laver. Og det er rigtig vigtigt, at han nu lærer, at putning er noget, som ikke tager mere end ca. 15 minutter. Det betyder, at han ikke skal puttes før han med sikkerhed er parat til at sove og kan sove inden for ca et kvarter - og med det ritual, som I så ønsker han skal have her.

I fortæller, at I har forsøgt og at det også lykkes at få ham til at sove inden for kort tid. Det er dog vigtigt, at bruge rigtig lang tid på denne metode og det kan sagtens tage 5-6 uger, før I begynder at fornemme, at det virker… Det er samtidig meget vigtigt, at I kan samarbejde med dagplejen, for det er ikke meningen, at jeres dreng skal kunne forlænge sin dagssøvn, så han om dagen pludselig sover 2 timer eller mere. Det er ikke søvnen om dagen, der skal ændres, det er nattesøvnen, som skal forlænges. Derfor er det heller ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men et spørgsmål om at sikre ham søvnen på et mere hensigtsmæssigt tidspunkt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han skal på samme måde også op til fast tid hver morgen og det betyder, at hvis han ikke vågner af sig selv, så skal I vække ham. Der er vist noget om, at han har tendens til at stå tidligt op trods det, at han sover sent og det er fint, - men hvis han har svært ved at komme op om morgenen, så må I stille og roligt få liv i ham, lade dagslyset komme ind i rummet, sætte jer lidt på sengekanten osv. så det er dejligt at blive vækket. Det er vigtigt, at dagen starter til fast tid og starter nogenlunde tidligt, samme tid uanset om det er hverdag eller weekend. Og igen - samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend og i mindst 5-6 uger…

Hvis det er helt umuligt at samarbejde med dagplejen omkring dette, så kan en løsning også være, at I putter ham i seng kl 21, sætter jer og læser lidt osv. Og så evt. afspiller en historie eller lidt musik eller lignende, som han kan ligge og lytte til. Så det ikke er jer, der sidder og læser, men så han lærer at han skal være i sin seng, lytte, ligge stille osv. Og I kikker så naturligt ind til ham en gang imellem. Det er vigtigt, at han ikke ligger med TV, Ipad eller lignende skærm - lyset vil appellere til vågenhed og ikke hjælpe ham til at sove, tværtimod. Det er ikke fordi han skal aktiveres, men fordi han skal lære, at han godt kan ligge i sengen alene… I er der, kikker ind til ham, putter ham med dynen, kysser osv. og går så igen.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder