Putning - 2 år, 7 mdr.

14. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Putning - 2 år, 7 mdr.

Hej Helen.

Som lovet, her er et brev omkring vores ældste søn og hans søvn ;)

Alexandar fylder 3 år til november. Han har haft svært ved søvnen siden fødslen og vi har haft skrevet rigtig mange gange. Det er dog meget bedre nu og hvis han sover inde ved os (hvilket var det vi endte med da alt andet ikke virkede) sover han for det meste igennem hele natten, som dog stadig er alt for kort.

Det er netop lige det der er problemet, vi har åbenbart både en lærke og en ugle (mener det er de to dyr du bruger). Han er simpelthen bare ikke klar til at komme i seng (for det meste) før klokken er godt på den anden side af kl 21 og de fleste dage vågner han inden kl 6. Men det tager laaaaang tid at putte ham og han er tydeligt modstander af at skulle i seng. Han ligger og karter rundt og kaster sin dyne af, vender og drejer sig, klynker (for at få opmærksomhed) og det bliver ved i en evighed.

Han har aldrig kunne falde i søvn selv og vi har afprøvet "lægge tøj sammen" metoden - 10 dage og stadig ingen bedring. Det tog stadig halvanden time at putte ham og han steg ud af sengen hurtigere end vi kunne lægge ham. Efter vi har spist aftensmad (kl 17.30/18) leger vi enten lidt ude i haven eller indenfor og ser lidt tegnefilm sammen når det er tid til at falde ned og læser nogle bøger. Omkring kl 19.45 får han nattøj på og børstet tænder. Hver anden/tredje dag kommer han i bad efter aftensmaden. Han har ikke noget imod at komme ind og putte og ofte glæder han sig til det, men når han så rammer sengen starter showet beskrevet ovenfor.

Den sidste uges tid har jeg lagt mig ved siden af ham i hans seng (han har en 90x200 cm seng ved siden af vores) hvor han ligger og krammer og aer mig og til sidst ...

Annonce

... falder i søvn - de fleste dage er klokken tæt på 22. Nogle dage vil han ind og sove på sit eget værelse, men så vågner han gerne 1-2 timer efter han er faldet i søvn og har brug for man kommer ind og holder i hånd.

Vi har forsøgt at vente med at putte ham til han er tydeligt træt og så tager det da også meget kortere tid. Problemet er bare, at vi ikke langsomt kan rykke det længere og længere frem så han ikke falder i søvn så sent. Vi har mange gange forsøgt at skubbe det hele med 10-15 min, men det lykkes ikke. I og med han ikke kan falde i søvn selv, men har brug for en hånd at holde i eller til at ligge på mave/bryst, er en af os stavnsbundet til sengen i rigtig lang tid. Jeg har også forsøgt at tale dagen igennem med ham, men det gør heller ikke den store forskel. Han ligger og gaber og gaber og gnider sig i øjnene så jeg ville umiddelbart mene han var træt

Han sover stadig til middag og dagplejen har en ikke-vække politik hvilket vil sige at han de fleste dage sover 2 timer derovre. Herhjemme i weekenden vækker vi ham efter 1 time og der falder han hurtigere i søvn om aftenen.

Nu er lillebror kommet til verden og det kunne være RIGTIG RART hvis han lærte at falde i søvn selv. Hvad gør vi?

Han er et meget socialt, kærligt og kontaktsøgende barn og jeg er ikke i tvivl om at han har et reelt behov for at vide vi er der. Selv når vi sidder på sofaen og ser tegnefilm sammen er det første han siger "holde hånd". Og selvfølgelig vil vi gerne gøre alt for at opfylde hans behov, men det er altså ikke særlig hensigtsmæssigt at skulle ligge der i halvanden time og det er svært hvis lillebror så vågner samtidig og skal have hjælp til at falde i søvn igen.

Håber du kan hjælpe.

Hilsen Vicki

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder