Svar: Vågner grædende om aftenen/natten

12. august 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter. Det at hun nu er begyndt at gå rundt gør, at hun oplever verden større og oplever flere ting. Alt sanses og fornemmes på en helt ny måde - samtidig med, at hun stadig er så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når I går fra hende. Hun kan ikke forstå, at I er i rummet ved siden af - når hun ikke kan se jer, så føler hun sig forladt og alene. Det er svært at være adskilt fra jer om dagen, når hun er i dagpleje, så forstår hun ikke hvor I går hen, og hun kan ikke forholde sig til tid. Hun ved derfor ikke, hvornår I kommer igen - om I er tilbage om 5 minutter eller om 5 timer…

Alt dette gør, at hun lige nu derfor godt kan være ekstra tryghedssøgende. Hun kan godt klynge sig lidt mere, klamre sig til jer, og mange oplever netop i 13-14 måneders alderen lidt det samme som i separationsfasen, der lå tidligere (omkring 8-9 måneders alderen). Nu hvor hun er 14 måneder, kan man tale om en separation-gentilnærmelsesfase, hvor hun på den ene side vil selv, øver sig i at være på egen hånd, men også klynger sig og viser ekstra stort behov for at have mor og far nær. I kan derfor opleve, at hun klynger sig til jer, står og hiver i jeres bukseben, vil op, vil være på arm, men ligeså snart hun kommer op, så vil hun ned igen…

Mange børn vil i denne alder også kunne gå lidt tilbage i deres udvikling. Fra at have spist med gaffel og mestret flere ting omkring måltidet selv, så kan I pludselig opleve problemer ved middagsboret. Hun vil ikke spise selv, hun vil mades, hun brokker sig, klynger sig også her… alt sammen på grund af den store udvikling, som hun lige nu går igennem.

Og så er natten ofte også urolig. Hun kan både have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne - det er også svært at finde fysisk ro. Det er svært at ligge stille og falde hen. Og når hun endelig sover, så sover hun uroligt. Hun kan ligge og sparke, kaste hovedet fra side til side, småklynke, græde osv. i søvne. Alt sammen fordi hun lige nu drømmer rigtig meget og bearbejder alle dagens oplevelser og adskillelsen fra jer.

Det er rigtig godt, at I prioriterer at give hende nærhed og fysisk kontakt, når hun skal sove. Og det er også helt okay, at du stadig ammer hende, så hun får en lille beroligende tår og derefter kan falde i søvn. Det er dog vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, ligesom det vil være rigtig godt, hvis hun ikke falder i søvn i din favn, men enten ligger ved siden af dig eller falder i søvn i sin seng. Det er her super med suttekluden, som hun har taget til sig - hold fast i den:)

Hvis du ligger dig og ammer hende ...

Annonce

... i din seng om aftenen, så vil det være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så hun ikke falder i søvn med brystet. Du må her gerne lade hende ligge, naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen - og så kan du flytte hende over i tremmesengen, når du selv går i seng sen aften, hvor hun så kan sove videre.

Du kan også gøre det, at du ammer hende, giver hende puttekluden, flytter hende fra din favn og ned i tremmsengen, står ved hende, holder hænderne på hende osv. og på den måde luller hende i søvn. Og så må I faktisk også gerne indføre en godnathistorie nu - hvis I tænker, at det måske kan få far lidt mere på banen og det kunne være et brugbart ritual fremover. Det lyder som om, at det faktisk går rigtig fint med, at far kan putte, og det må I meget gerne holde fast i. Hun kan således få en tår mælk - enten mælk af kop eller bryst - og så få børstet tænder. Derefter kan far putte hende og sætte sig og læse lidt historie for hende. Det skal være en helt simpel bog, med billeder og korte sætninger, hvor far læser, viser billedet, læser igen osv. Så hun på den måde lærer at falde i søvn med fars beroligende stemme.

En godnatgrød er stadig en rigtig god idé. Den er med til at sikre, at hun ikke vågner om natten fordi hun er sulten. Den skal serveres adskilt fra aftensmaden, så en rytme om aftenen kan se således ud:

Aften 18: Spiser aftensmad

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes godnatgrød ca kl 19.30 - det kan være en havregrød, mysligrød eller lignende, vand eller letmælk af kop. Kan evt. ammes. Får børstet tænder.

Puttes til natten med godnathistorie og sin sutteklud ca 19.45-20…

Prøv om I kan undgå, at hun skal have bryst om natten. Det vil være rigtig godt, hvis i kan berolige og betrygge med nærhed, tæt fysisk kontakt, hænderne på hende, så I hjælper hende til fysisk ro osv. Så I hjælper hende videre i søvnen, men uden at hun pludselig vænnes til at skulle ammes flere gange om natten igen. Hvis hun viser behov for brystet, og det er den eneste måde, hvorpå hun kan sove, og I alle kan få lidt ro, så prøv om det kan lade sig gøre kun at amme hende en gang og afkort amningen så meget som muligt. Så hun evt. ammes lidt aften og sen aften, men derefter ikke resten af natten.

Alternativet kan være, at hun i en periode tilbydes mælk af kop sammen med godnatgrøden og ikke ammes her - men at hun så kan få en lille trøstetår ved brystet i løbet af natten, hvis hun vågner og intet andet dur.

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvorfor jeres datter måske pludselig vågner og virker så ked af det:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi