Svar: Søvn om dagen volder problemer

11. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres lille dreng og alt, hvad du har tænkt og forsøgt, for at få ham til at sove:)

For at starte med dit sidste spørgsmål først - om han kan tage skade af ikke at sove nok eller powernappe så meget, så nej. Det lyder faktisk som om, at han egentlig sover okay…

Jeg vil tro, at han samlet set har behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet, og dette kan være lidt forskelligt fordelt. Du fortæller, at han ofte går til ro for natten kl 19. Her er han tydeligt træt og parat til at sove - han falder nogenlunde let i søvn, men de dage, hvor han er lidt overtræt, fordi han har sovet meget korte dagslure, kan han godt være lidt længere tid om at falde i søvn. Det er okay og i øvrigt rigtig fint observeret:)

Fra han bliver puttet kl. 19, sover han til ca. 02, hvor han spiser af en flaske og herefter sover han så ofte uroligt til næste morgen tidlig, får flaske mellem kl 05 og 06, hvorefter han sover lidt videre - eller nogle gange står op…

Han sover således nogle gange et sted mellem 10-12 timer om natten. Hvis han sover fra 19 til 05, så sover han 10 timer, hvis han sover fra 19 til 07 sover han 12 timers nattesøvn. Det er mange timer - og det er helt naturligt at han om dagen så nogle gange sover korte lure, hvis hans samlede søvnbehov er 14.5 time.

Han har stadig behov for flere afbræk i løbet af dagen, og de fleste børn vil i denne alder have brug for at sove 3 lure dagligt. Nogle dage sover han sin længste lur om morgenen/formiddagen, andre dage er middagsluren den længste lur, atter andre dage er alle lure korte lure og han har nogle dage brug for en 4. ekstra lur. Alt samme afhængigt af, hvor lang en nattesøvn han har taget…

Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på, at hans opvågning tidlig morgen, bliver så kort som muligt. Det vil sige, at han så vidt muligt ikke skal være vågen mellem kl 05 og 07, hvor han så bliver puttet igen. Du skal forsøge at afkorte hans vågne periode her, så han sover lidt længere og kan puttes senere til formiddagslur.

Jeg vil også anbefale dig, at du sen aften tilbyder ham en flaske. Det er meget flot, hvis han kan sove fra kl 19 til 02 uden mælk, og det er naturligvis dejligt med den sammenhængende søvn. Men han er en fysisk stor dreng, og hans væskebehov er stort - og for at sikre, at han ikke bliver for sulten tidlig morgen og samtidig også sikre, at han ikke behøver søge ekstra mælk i løbet af dagen (og derfor sover mere kortvarigt) vil det være rigtig godt, at du tilbyder ham flasken sen aften. Denne flaske kaldes også for en drømmeflaske. Du kan tilbyde den mere eller mindre i søvne, så han får mælken og derefter puttes han igen.

Når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt, at du introducere en morgengrød, men lige nu vil det være godt, hvis du kan forsøge at tilbyde ham skemad to gange dagligt. Ikke store mængder, for det kan hans mave ikke kapere. Det vil være bedre, at du tilbyder ham ½ dl. grød eller mos to gange dagligt end 1 dl på en gang. Giv ham vand af kop og giv ham skemaden ca. 1-1.5 time før han få sin flaske og puttes til næste lur. Selvom hans lure kan variere i varighed, vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at sikre, at han spiser til nogenlunde fast tid.

Når morgengrøden introduceres, vil det være rigtig godt, hvis den som sagt ligger til fast tid hver morgen. Det kunne f.eks. være kl 7.30. Det betyder at samtidig med, at du forsøger at afkorte hans vågne periode tidlig morgen, så skal du forsøge ...

Annonce

... at flytte på hans morgenlur, så den kommer til at ligge senere dag for dag. Det vil sige, at hvis du lige nu plejer at putte ham kl 07, så skal du prøve at putte ham lidt senere dag for dag, så du på sigt kommer frem til at putte ham til den første lur omkring kl 9 i stedet for. Det vil hjælpe dig til at få kørt en spiserytme og soverytme ind - og rytmen skabes netop bedst fra morgenstunden.

Den rytme du kan arbejde frem imod ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og hjælpes så vidt muligt med at sove videre. Hvis han vågner, frisk og udhvilet, så må du stå op, men prøve at afkorte hans vågne periode, så han puttes hurtigst muligt igen og stille og roligt så vækkes, så han på sigt kan få tilbudt morgengrød kl 7.30

Morgen 7.30: Tilbydes ½ dl. grød, vand af kop (dette måltid introduceres først omkring 6 måneders alderen) Indtil da tilbydes han flaske morgen/formiddag

Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9 (du rykker med små skridt hans nuværende lur frem til dette tidspunkt, samtidig med at hans opvågning tidlig morgen afkortes mere og mere.

Frokost 11: ½ dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: Flaske

Sover dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19 som nu

Sen aften 23: Flaske - drømmemåltid, som gives mere eller mindre i søvne

Midt nat 02/03: Flaske ved behov

At han ikke er så glad for kartoffelmos, er helt okay. Du kan prøve at give ham grøntsagsmos uden kartoffel. Prøv i første omgang med lidt ren gulerodsmos og se om ikke det kan fungere. Du kan også prøve at købe et glas "kartoffel og gulerodsmos" på glas. Nogle gange kan børn godt klare kartoffel på denne måde og stille og roligt vænner deres mave sig til det og så kan du begynde at tilføre lidt af dine egne kartofler, så han stille og roligt vænnes til at spise kartoffel. Hvis kartoffelmos bare ikke dur for ham, så skal han nok lære at spise kartoffel senere, det er ikke noget problem:)

Når han vågner efter 30 minutter så skal I prøve at vurdere, hvorfor han vågner. Er det fordi han har sovet en lang nattesøvn og derfor naturligt ikke kan sove mere om dagen? Vågner han frisk og smilende - så er han frisk og du skal tage ham op, lege med ham, aktivere ham osv. og så putte ham til næste lur senere. Eller vågner han op tydeligt træt, ked af det, frustreret - så skal han hjælpes til at sove videre - og her er det rigtig fint, at du prøver med sutten, forsøger med beroligende hænder, luller ham ind i søvnen ved at trille barnevognen lidt osv.

Hans rytme vil naturligt ændre sig på sigt - og dermed også hans søvn. Han bliver ældre, kan være vågen i længere tid af gangen, begynder at have behov for flere måltider og skal have skemaden serveret til faste spisetider hver dag. Hans søvnbehov, rytme osv. ændrer sig altså naturligt løbende. Det betyder ikke, at det hele sker "af sig selv", det vil stadig være rigtig godt, at I forsøger at hjælpe hans indre ur, hans cirkadiske rytme ved at skabe faste rutiner, fast stå op tidspunkt, faste spise- og putte tider osv. Men tiden arbejder alligevel for jer :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt på vej og også giver lidt ro. Det er ikke nogen nem situation - der er mange ting, som spiller ind hos jer og det er ikke let at hjælpe jeres dreng til mere rytme… men jeg håber at mine tanker giver lidt idé til, hvordan det gøres…:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder