Søvn om dagen volder problemer

11. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn om dagen volder problemer

Kære Helen,

Jeg skriver til dig vedr. min søn, som nu er lidt over 5 måneder gammel. Jeg har et spørgsmål vedr. hans søvn – som særligt om dagen volder os store problemer.

Vores søn kom til verden ved et akut kejsersnit, som medførte en kortvarig indlæggelse på neonatalafdelingen. Jeg kæmpede i lang tid med at få amningen til at fungere, og det kom aldrig helt til at lykkes, derfor er han i dag et flaskebarn. Jeg ammer ham slet ikke, og har ikke gjort det siden han var 5 uger gammel. Han har siden fødslen spist godt. I dag vejer han 9,6 kg og er 71 cm lang. Så han er en god basse :-)

Vi startede op på skemad, da han var lidt over 4 måneder gammel. Pt får han grød (majs, boghvede og ris). Derudover får han frugt- og sveskemos. Sveskemosen til maven, fordi han lige siden fødslen har haft problemer med at komme af med afføring. Han har siden han var 5 uger fået movicol dagligt. Vi har forsøgt at give ham kartoffelmos også, men det stopper maven fuldstændig, så det er vi ikke kommet ordentligt i gang med.

Da han var ca 4 uger gammel begyndte jeg at putte ham i barnevognen – efter SP’s anbefaling, fordi han ellers kunne være vågen i op til 5 timer i streg. Når han blev puttet om formiddagen – ofte allerede kl 7, fordi han står meget tidligt op (5-6 tiden) - sov han gerne et par timer, engang imellem helt op til 3 timer. Men hans middagslur og eftermiddagslur har fra starten ikke været særlig gode, men han sov dog lidt. Da han var ca 2 måneder gammel skete der fra den ene dag til den anden en forandring med hans lure. Han begyndte at vågne efter 30 minutter, og gør det stadig i dag. Jeg kan sætte uret til 28 minutter, gå ud til barnevognen og se ham vågne, når der er gået ca 30 minutter. Når han vågner er det ofte med et sæt, hvor han så taber sutten og begynder at græde. Men andre gange slår han bare øjnene op uden et sæt og uden at begynde at græde.

Jeg har på forhånd læst rigtig mange af dine svar vedr. søvn herinde, og er kommet frem til den konklusion, at han vågner op, fordi han ikke selv kan komme videre til næste søvnfase. Jeg har prøvet at gøre alt for at hjælpe ham videre. Jeg har i en lang periode forsøgt at stå klar og enten vugget ham, gået med ham lige inden de 30 minutter, nusset ham, sagt beroligende lyde osv. for at hjælpe ham videre. Ind imellem lykkes det, men det hører til undtagelserne. Hvis jeg lykkes med at hjælpe ham videre, kan han sove i op til 2 timer, dog med lette opvågninger pga tab af sut eller værende ulykkelig, hvor han har behov for lidt trøst for at finde ro. Jeg ved ikke hvad det er der gør, når det lykkes at få ham videre i søvnen. Jeg har også prøvet at se om han selv kan falde i søvn igen, men det sker ikke.

Jeg sørger altid for først at putte ham, når han viser tegn på træthed, og når han er mæt. Jeg sørger for at han stimuleres passende i løbet af dagen – jeg tumler med ham, leger med ham, synger for ham, snakker med ham, læser for ham osv. Derudover går vi i mødregruppe og til babysalmesang. Vi har også haft ham til hhv. zoneterapeut (for maven) og til kiropraktor (pga søvnen). Kiropraktoren fandt, at han havde noget i klemme i nakke og ryg, og efter 3 behandlinger kunne vi tydeligt se forskel, og hans nattesøvn blev også en del bedre. Forud for behandlingerne sov han meget uroligt hele natten.

Jeg har ikke forsøgt mig med at give ham mere mad i barnevognen efter de 30 minutter, fordi han ikke bør være sulten, og fordi jeg er lidt imod at give den ham liggende, fordi han altid har behov for at bøvse, når han har spist.

Vi har købt en tyngdepose (tyngdeposen.dk), men den virker heller ikke som håbet. Jeg har også gået rigtig mange ture med ham for at få ham til at sove, men nogen gange kan jeg gå en hel time uden han sover, eller han kan også under gåturen vågne op efter 30 minutter, selvom jeg går en time. Hvis han falder i søvn under gåturen og jeg sætter barnevognen fra mig når jeg kommer hjem, vågner han med garanti også.

Vi har også forsøgt at putte ham i hans seng om dagen, men der er det umuligt for ham at falde i søvn. Vi har også forsøgt at lade ham sove i barnevognen indenfor, men det gør heller ingen forskel.

Når ...

Annonce

... han vågner efter de 30 minutter, er det tydeligt, at han ikke er udhvilet og giver tegn til, at han gerne vil sove videre. Men det er som om, at han ikke kan finde roen til det – han ligger uroligt og indimellem grædende og måske frustreret, fordi han ikke kan finde roen og sove videre.

Aktuelt sover han således som oftest 3-4 lure om dagen af en halv times varighed. Ca 2 gange om ugen lykkes det at få ham til at sove en længere lur.

SP og læge vurderer, at han trives og er med i sin udvikling. Vi synes også at han trives – bortset fra at han sover for lidt (synes vi). Han har altid været en meget dejlig, glad og smilende baby, men som vi ser det, ville han have godt af mere søvn, fordi han har en del dage, hvor han er pylret og/eller overtræt, som hos ham viser sig ved, at han er overgearet/meget kulret/hyperaktiv. Det er mest tydeligt om eftermiddagen og aftenen.

Lige siden han var ca 2-3 måneder gammel er han blevet puttet til natten allerede ved en 19 tiden, fordi han ganske enkelt ikke kan mere på det tidspunkt, hvilket er forståligt når han sover så lidt om dagen. Han sover i egen seng i vores soveværelse.
Hans nattesøvn har i en lang periode været okay. Han får en flaske, når han bliver puttet ved en 19 tiden. Indimellem falder han i søvn inden for en halv time, andre gange kan der gå over en time, før han kan finde ro, det gør sig gældende de dage, hvor han har været meget overtræt/overgearet. Når han puttes til natten vågner han ikke op efter de 30 minutter, men kan tilsyneladende godt komme videre i søvnfaserne af sig selv. Dog har han inden for den seneste uges tid haft lidt svært ved at komme ”helt videre” og haft behov for sutten og/eller trøst. Når han sover dybt, vågner han ikke, når han taber sutten, og det er tydeligt, at han sover bedst, når han ikke har sutten.

Natten kan se lidt forskellig ud. Men som oftest vil han have behov for en flaske igen ved en 2 -3 tiden. Og forinden flasken, kan han have behov for sutten- som oftest først efter midnat. Efter flasken ved en 2-3 tiden, er det lidt forskelligt, om han bare sover videre igen til en 5-6 tiden, eller om han har svært ved at finde ro og dermed har behov for at få sutten en del gange og dermed ikke sover særlig godt. Der virker det som om, at han ikke kan komme i en helt dyb søvn igen efter flasken.

Resten af dagen er uden den store rytme – jeg savner meget at kunne skabe en god rytme for ham, men det synes meget vanskeligt, når han sover som han gør. Dog er der den ”rytme”, at han puttes efter 1-2 timer efter han er stået op om morgenen, og at han puttes op til 4 gange i løbet af dagen, og at han hver aften puttes til natten ved en 19 tiden. Jeg har svært ved at få kørt en spiserytme (skemad) ind, og det kan være svært at finde et godt tidspunkt at give ham skemad på, da han skal være nogenlunde udhvilet før det er en succes, så det er ikke hver dag det lykkes mig at give ham skemad to gange.

Det bekymrer mig, at han ikke sover mere om dagen. Jeg er bekymret for om det kan skade ham eller hæmme hans udvikling på længere sigt. Tænker på hvordan det skal gå, når han skal starte i dagpleje – der har han jo virkelig behov for at få sovet i løbet af dagen.

I perioder har vi forsøgt at acceptere, at det bare er sådan han sover, men vi må også erkende, at vi hver gang falder tilbage til frustrationen over det, og at vi ind imellem kan blive helt irriteret på ham, og så får vi dårlig samvittighed.

Nu blev det hele lidt langt, men vi er nået dertil, hvor vi efterhånden har prøvet alt for at hjælpe ham videre i søvnen for at han kan vågne udhvilet op efter en lur. Vi håber derfor, at du kan hjælpe os og i den forbindelse har vi følgende spørgsmål:

1: Er der noget andet vi kan prøve at gøre for at få ham til at sove videre, når han vågner efter 30 minutter?

2: Har du erfaring med at det pludseligt kan ændre sig af sig selv, selvom det har stået på konsekvent i flere måneder?

3: Hvordan kan jeg forsøge at skabe en rytme for vores søn, og hvordan kunne en sådan se ud for lige netop ham? (Både hvad søvn og mad angår)

4: Kan den begrænsede søvn skade hans udvikling på sigt?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor