Svar: Søvntoget stopper ikke
11. august 2015
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen tilbage - og tillykke med at I har fået en aktiv lillesøster i familien:)
Det lyder rigtig hårdt med en pige, som har så svært ved at overgive sig til søvnen om dagen. Det er dog helt okay, at du arbejder på en længere middagslur midt på dagen og det er også helt okay, at du her vælger at trille hende en tur, for på den måde så vidt muligt sikre hende dagssøvn:)
Du fortæller, at hun ofte vågner ca. 7.30 og her tilbydes grød. Jeg synes faktisk, at du skal vække hende kl 07 - hvis hun ikke vågner af sig selv her. Du skal vække hende uanset om det er hverdag eller weekend. Jeg ved godt, at det kan være rigtig dejligt, hvis I kan sove bare en halv time længere i weekenden, men det er af stor betydning, at hendes dag starter til fast tid hver dag og at hun ikke sover for længe om morgenen, - det vil påvirke hvordan resten af dagen vil forløbe og hvornår hun er parat til at sove, når du putter hende til middagslur.
På samme måde skal hun puttes til fast tid, når det er tid til at sove til middag og det lyder rigtig fint, hvis hun kan sove f.eks. mellem kl 12.30-15. Hun bør ikke sove efter kl 16 - derfor skal hun op om morgenen, så hun kan sove middagsluren så tidligt, at den ikke kommer til at strække sig for langt ud på eftermiddagen.
Du fortæller, at du ofte triller hende kl 11.30. Det tror jeg umiddelbart er lidt for tidligt. I stedet vil jeg anbefale, at du tilbyder frokosten her og derefter triller hende til tur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Vækkes kl 07, hvis hun ikke vågner af sig selv. Så dagen starter til fast tid, uanset hvad dag på ugen der er tale om.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Må også gerne få varm mad til frokost, grøntsagsmos osv. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en vandflaske med vand. Evt. en rosinbolle i hånden og sættes i barnevognen, klar til at trille tur. Lad hende sidde op, pille i bollen (det kan virke næsten meditativt), lad ryglænet være slået op, så hun kan sidde og læne sig tilbage og put hende ikke, før hun tydeligt viser sig parat. Her er klokken måske 12.30-13…
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med letmælk, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, nattøj osv.
Tilbydes godnatgrød ved middagsbordet. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Tilbydes lidt letmælk af en kop - evt. lunet. Får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er helt okay at du stadig ammer. Det hjælper på trykket i hendes ører og gør at hun bedre kan overgive sig til søvnen. Men prøv om du kan lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng - og se om I kan nå dertil, hvor hun selv slipper, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Så hun lærer at overgive sig til søvnen uden at have brystet i munden.
Du må gerne lade hende ligge indtil du selv går i seng. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng. Når du så selv går i seng sen aften, så kan du lægge hende til brystet igen, så hun mærker dig og fyldes lidt ekstra op med mælk og derefter putter du hende så i hendes egen seng. Det er rigtig fint, at hendes seng er koblet til din seng. Efter denne sene amning skal du ikke amme hende yderligere, men forsøge om du om natten kan få hende videre i søvnen med dine hænder, kærtegn, nærhed osv.
Stille og roligt skal den sene aftenamning naturligt skæres væk, men lige nu må hun gerne få denne amning, så hun stadig sover godt og så trykket i ørerne lettes. Godnatgrøden vil hjælpe til lidt mere mæthed, så hun ikke behøver brystet helt så meget - i hvert fald ikke af sult :) Og stille og roligt vil det også være rigtig godt, hvis du kunne introducere puttebamse, klud osv. Du fortæller, at hun har en bamse, men ikke rigtigt bruger den - det er helt naturligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at bruge en bamse bevidst. Derfor er det først nu og de næste måneder frem, at du rigtigt kan arbejde på dette. Måske dur bamsen, måske har hun brug for en anden, eller noget andet…
Når hun kan blive puttet til natten med godnathistorie og bamse, så vil det være rigtig fint at putte pigerne samtidig og på samme værelse. Men så længe lillesøster har så meget brug for at mærke dig om natten, så tænker jeg, at det vil blive til et rend uden videre for dig om natten, hvis du flytter hende nu… Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du i første omgang arbejder på at skabe en helt ens dagsrytme dag for dag. Det er måden søvntoget stopper på. Derudover indføre godnatgrød, arbejde på at skære amningerne om natten væk og få vænnet hende til at sove med dine hænder, nærhed osv. Og derefter flytte dem sammen:)
Du vil på sigt godt kunne sidde hos dem, læse historie, de kan putte med hver sin bamse osv. og på den måde kan de godt lære at lægge sig til at sove og sove sammen, uden at der skal holdes fest:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske