Svar: Putning af 2 årig

11. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M & M

Tak for jeres brev, dejligt at høre fra jer igen - og stort tillykke med, at I nu venter jer en lille ny, hvor dejligt:)

Der er ingen tvivl om, at graviditeten spiller ind. Jeres datter mærker forandringen. Hun fornemmer godt at der er ændringer på vej - også selvom det er begrænset, hvor meget hun egentlig helt forstår. Hun mærker f.eks. at pladsen på mors skød er mindre, hun mærker, at mor ikke længere løfter hende op og bærer hende rundt som tidligere. Hun mærker, at I begynder at stille lidt krav til hende om at hun skal kunne selv, I forventer lidt mere selvhjulpenhed osv. Og det reagerer hun naturligt på og det er derfor hun lige nu godt kan virke lidt mere morglad og klynge sig lidt ekstra til mor…

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 2 års alderen er 13 timer i døgnet. Men at det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mindre og andre sover lidt mere. Det lyder derfor helt okay, hvis jeres datter sover ca 12 timer i døgnet. Det kunne f.eks. godt være en nattesøvn fra kl 19.30 til 06.30 og så en middagslur på 1.5-2 timer. Det vil sige evt. putte hende en lille smule senere end hun bliver lige nu, og så lade hende regulere sin middagslur +/- en halv times tid, som det lyder som om, at hun faktisk gør helt af sig selv.

Det kræver en vis genkendelighed at få indført faste putterutiner og ritualer. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde samme rytme flere uger i træk (læs gerne 6 uger). For mange skift, for mange besøg hos bedsteforældre og andre, vil naturligt ændre hendes rytme og gøre det sværere for jer at indføre nye rutiner. Og med en forestående fødsel, så er det måske ikke lige nu, at I skal ændre alt for meget - der sker store ændringer helt af sig selv…

Det er som udgangspunkt rigtig fint, at I gerne vil lære hende at falde i søvn i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det må I naturligvis gerne holde fast i, det vil være rigtig dejligt, når den lille ny kommer, så I ikke skal ligge fire i soveværelset… Men det kan være meget svært at få lært storesøster, at hun skal blive på værelset, netop fordi hun jo let vil kunne føle sig afvist, hvis den lille ny baby må sove hos jer og hun ikke må… Det er derfor en balance mellem at holde fast i de gode vaner I allerede har og samtidig også sikre, at hun ikke føler sig holdt udenfor - og lige nu har I ikke meget tid..:)

Stryge tøj metoden kan være god at bruge, fordi den signalerer, at når hun skal sove, så har I noget kedeligt at lave. Der sker ikke noget spændende, der er ikke noget hun går glip af. Og det er her en rigtig god idé, hvis I kan lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj.

Det er vigtigt, at I står, så hun kan se jer, og I kan se hende. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig op for at holde øje med om I er der. Samtidig er det vigtigt, at I småsnakker lidt med hende, hvis hun viser behov for det. Hun kan kalde "moar!" og du kan svare "ja, jeg er lige her, nat-nat", så hun hører at I er der, men samtidig holder fast i at det er sovetid for hende. Metoden kan stille og roligt udvides, så I går kortvarigt til og fra fordi I f.eks. skal hente rent vaske tøj. I kan sige "jeg henter lige en bluse, så kommer jeg igen" og så går I og kommer hurtigt tilbage med en ren bluse i favnen, som I så går igang med at stryge… Stille og roligt kan I udvide metoden mere, være væk i lidt længere tid, f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg igen". Hun kan ligge og lytte, høre at I skramler med glas og tallerkener og er tryg ved at I kommer tilbage om lidt, som I jo plejer:)

Det er vigtigt at I laver noget praktisk og derfor er det ikke altid en god idé, hvis I blot sætter jer og læser i et blad eller i en bog. Hvis I gør dette, så vil det godt kunne forvirre hende. Hvorfor sidder I og læser, hvorfor leger I ikke med hende? I sidder jo så stille, hvad er det I laver? Nogle forældre praktiserer ...

Annonce

... også at være helt stille, ikke tale med barnet, men blot sidde og læse i en bog. De kikker væk, har ikke kontakt osv. Det er ofte ikke nogen god idé. Det gør ikke barnet tryg. Jeres datter vil føle, at der er noget galt. I opfører jer underligt, opfører jeg ikke som I plejer og hun vil derfor ikke være tryg ved at skulle overgive sig til søvnen, men vil ligge og stritte imod. Derfor hjælper dette hende ikke…

Hvis I ikke har særlig meget strygetøj eller vasketøj (hvilket jeg godt forstår), så kan I naturligvis godt prøve at sætte jer med computeren, lave lidt arbejde på den, eller forsøge at sidde og læse for jer selv. Men det er meget vigtigt, at I så stadig får vist hende, at I laver noget kedeligt, og at hun ikke går glip af noget. Det er også vigtigt, at I forklarer "jeg er lige her, jeg sidder lige og arbejder/læser", så hun oplever, at I er der. I må ikke ignorere hende og ikke opføre jer "mærkeligt", for det vil gøre hende utryg.

Det vil være rigtig godt hvis I kunne tilbyde hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual og meget gerne give hende et bad først. Det vil sige, at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18, herefter kan hun komme i bad, blive frotteret godt i håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. hvad hun nu har behov for. Så kan hun få en portion havregrød, mysligrød eller lignende ved middagsbordet kl ca 19.15, gerne sammen med en kop mælk. Så får hun børstet tænder og så bliver hun puttet derefter.

Når I putter hende, er det super fint med godnathistorien. Det er også helt fint at I starter med at læse lidt, hvor hun sidder på skødet, men prøv om ikke I kan putte hende i seng og så læse lidt højt, imens hun ligger ned i sin seng. Så hun lærer at hun skal ligge ned og lytte til det I læser højt. I kan vise hende billeder osv. undervejs. I sidder ved siden af hende og hun ligger ned.

Det er helt okay, at hun lige nu gerne vil holde i hånden, lad hende starte med dette, men - når der skal skiftes side i bogen, så er hun nødt til at slippe jeres hånd. I kan ikke læse, hvis hun holder. Derfor skal hun slippe jer, og så bladrer I og holder i hånden og læser igen, slipper for at bladre og kunne læse videre. Stille og roligt så øger I tiden, hvor I så ikke holder i hånden, I "glemmer" næsten at hun har dette behov, så hun lærer at hun godt kan ligge uden at hun behøver holde i hånden hele tiden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med dette, så skal hun have en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som på sigt skal fungere som substitut for jeres hånd. Hun skal have et alternativ, og den ting skal følge hende hele tiden - om dagen, til middagslur, i bilen, når hun er ked af det, træt, skal puttes om aftenen, om natten osv. så det bliver en fast trøst og beroligelse og behovet for jeres hånd trappes ud.

Med hensyn til at komme ind og sove hos jer om natten, så er det som sagt naturligt, at hun lige nu kan have behov for den ekstra tryghed og nærhed - og behovet bliver ikke mindre, når den lille ny baby kommer. Men det kunne godt lyde som om, at hun et eller andet sted også har vænnet sig til at vågne, komme ind til jer og sove videre. Derfor kunne I her forsøge at se om ikke I kan få hende til at sove videre i egen seng, så hun ikke behøver komme ind til jer.

Hvis det ikke er muligt og hun tydeligt har behov for at komme ind i dobbeltsengen, så kan I gøre det, at I lige nu tager hende ind til jer, lader hende falde i søvn og sover godt med hende - men når pladsen så efter 1-2 timer bliver for trang, og I bliver lidt irriterede over, at hun fylder - så bærer I hende tilbage til egen seng igen. Det at hun oplever, at hun både falder i søvn i egen seng og vågner i egen seng om morgen, kan gøre at hun på sigt bliver lettere at få til at sove videre i egen seng om natten, når hun har en af sine opvågninger.

Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie igen - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder