Putning af 2 årig

11. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år

Putning af 2 årig

Kære Helen

Vi søger lidt input i forhold til putning af vores 2 årige pige. Det er ikke helt forfærdeligt, men langt fra optimalt, og tror desværre, at vi har fået indøvet nogle dårlige vaner med at holde i hånden, som vi efterhånden synes hun er for stor til.

Vores håb er at vi efter læsning og sange på hendes værelse, kan sige godnat, og så skal hun selv ligge og falde i søvn.

Den sidste tid forløber en putning som følgende: Vi siger til hende, at vi snart skal ind og sove ca. 19.15. Derefter går vi ud på badeværelset, børster tænder og ellers gør klar til sengetid hvilket stort set altid går rigtig fint. Omkring 19.30 går den ene af os går ind på værelset med hende. Derinde læser vi og hygger lidt med sang i 10-15 min. Derefter er hun med på at kravle op i seng.

Det er så her det begynder at gå galt, fordi hun vil have, at vi skal holde hende i hånden og blive inde ved hende. Vi prøver at gå ud fra værelset, lader hende kalde/græde lidt, går ind til hende igen, får hende ned at ligge, går ud igen osv… Nogle gange har hun fest og vil stå på hovedet, smider sutten ud, vil have vand hele tiden mm, og nogle dage græder hun mere (det kan både lyde som ”jeg-er-ulykkelig-gråd og som jeg-græder-bare-for-at-græde-gråd). Hun er også begyndt at ville have sin mor, hvis det nu er far der putter

Faren kan ofte putte hurtigere end moren, og hvis han ligger inde og holder i hånd sover hun ofte efter 15 min. Ofte sover hun ikke før 20.15-20.30

Vi har i flere omgange prøvet at vænne hende af med at vi skulle være inde på værelset når hun skulle falde i søvn, men vi har svært ved at finde den helt rigtige metode – og skal mor og far gøre det præcis på samme måde?

Vi har bl.a. prøvet din stryge-tøj metode, men vi er ikke stålfaste nok og gjorde det nok heller ikke i lang tid nok. Er det vigtigt at man stryger/lægger tøj sammen/laver noget kedeligt, eller må man fx godt stå og læse i et blad uden for døren?

Vi er tit på farten og sover andre steder (fx hos bedsteforældre) og derfor har vi også svært ved at øve en fast rutine herhjemme i længere tid – når vi er andre steder vælger vi nemlig den nemmeste løsning ...

Annonce

... og er inde hos hende til hun sover.

Hun er altid blevet puttet ved at vi sad inde hos hende, og vi har altid holdt hende i hånden – så tror helt sikket at det er blevet til en rigtig dårlig vane. Vi har heller ikke taget kampen med, at hun skal blive i egen seng hele natten, så når hun vågner om natten kommer hun ind imellem os og sover videre. Det første hun gør er at vende sig om mod sin mor, tage hende i hånden og så sover vi videre. Om morgenen når hun vågner vil hun gerne over og putte og ligge helt tæt kind mod kind. Vi sover som regel godt alle tre - dog er vi ved at være lidt trætte af det også, da hun godt kan rode om natten og ligge på tværs i sengen. Lige for tiden kommer hun allerede ind til os mellem 24 og 03 (og det er alt for tidligt synes vi) men i sommerferien har hun også sovet til 6 og 6.30 i egen seng. Ved ikke om hun har specielt brug for tryghed lige nu?

Om ca. 6 uger kommer lillesøster til verden, så det kunne være rigtig dejligt at have øvet nogle gode putte og sovevaner inden da. Vi vil gerne tage en ”kamp” og hun må også gerne græde, men vi vil bare gerne tage den rigtige kamp, og den er vi lidt i tvivl om hvad er.

Som info kan lige nævnes

- Om morgenen vågner hun ml 6 og 7.30 (jeg er på barsel nu, så nogle dage kan vi sove længe, og nogle dage vågner hun bare tidligere)

- I vuggestuen sover hun ml 1½ time og 2 timer – fra ca 12-13.30. I lang tid har det kun været 1½ time, dvs. hun de fleste dage sover under 12 timer i løbet af døgnet, hvilket jeg også synes er lige lidt nok. Men hun er ikke specielt pylret om aftenen, og virker ikke træt før ca. 19.30

- Vi bor i en lejlighed, og hendes værelse ligger lige op ad vores stue – så det er nemt at høre far/mor ude i stuen, fjernsynet mm

Vi synes jo at hun er en stor pige nu og forstår mange ting, så vi prøver også at fortælle hende hvad der skal ske, og at hun skal ligge og slappe og slappe af i sengen og lukke øjnene. Når hun sover middagslur vil hun også gerne at vi står lidt ved hende, men her er hun meget bedre til at ligge selv og lade sig overmande af søvnen.

Håber du har nogle guldkorn til os :-)

De bedste hilsner
M&M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi