Brev:
Putning af søskende (på samme værelse)
11. august 2015
Alder:
12 mdr.
Putning af søskende (på samme værelse)
Kære Helen,
Vi har 2 børn på hhv. 1 og 3 år (aug 14 og juni 12) som på hver deres måde er svære at putte i seng om aftenen. Storebror sover på sit eget værelse mens lillesøster sover i tremmesengen på vores værelse. Vi vil gerne flytte hende ind på storebrors værelse, men har ikke gjort det endnu pga. de putteproblemer vi har haft indtil videre. Vores udfordringer er følgende:
Lillesøster
Hun har altid været meget svær at få til at sove. Den måde hun falder i søvn på er, at hun får en flaske, bliver bøvset, og så pakker vi hende ind i en dyne og enten går rundt med hende på armen, eller sidder og hopper på en pilates bold. På den måde tager det max en halv time inden hun sover. Når hun så er faldet i søvn, lægger vi hende i tremmesengen, stadig pakket ind i dynen. Vi vil meget gerne væk fra denne vane, og lære hende at falde i søvn selv i tremmesengen. Men hvordan gør vi det? De gange vi har forsøgt, har hun bare leget i sengen indtil hun så er blevet træt og pyldret. Til sidst græder hun meget, og vi ender med at tage hende op på armen igen. Men hun er nu så stor og tung at det heller ikke fungerer længere! Hvordan lærer vi hende at falde i søvn i egen seng?
Storebror
Han har længe været meget nem at putte, men siden han er startet i børnehave (2 måneder siden) er det blevet en del sværere. Vi læser bøger sammen med ham i stuen, går ud på badeværelset hvor han bliver gjort klar til natten, og så putter vi ham i hans seng. Hvor vi tidligere bare kunne sige godnat og gå, får vi nu ikke længere lov til at gå ud af rummet! Han vil gerne have at vi sidder på stolen ved siden af sengen, og holder i hånd indtil han falder i søvn! Hvordan ændrer vi på dette? Vi vil jo gerne give ham tryghed og omsorg, men vi synes også, at han skal lære at falde i søvn selv, uden at vi skal sidde ved siden af ham hele tiden.
Et andet spørgsmål
Hvornår synes du, at vi skal flytte lillesøster ind til storebror? Vi har talt om 2 muligheder, og vil høre hvad du synes:
- Det kunne være smart at gøre dette samtidigt med at vi forsøger at lave om på vores nuværende putte rutiner. Argumentet er, at når vi alligevel skal i gang med ”kampene”, så kunne vi ligeså godt tage dem samtidigt, og endda opnå, at begge børn blev puttet på samme måde, i samme rum!
- Eller – vi tager kampene hver for sig, i deres separate rum, og så først derefter flytter dem på samme rum.
Vi synes der argumenter der taler for og imod, på begge løsninger.
Hvad synes du?
På forhånd tak for svar:-)