Putning af søskende (på samme værelse)

11. august 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Putning af søskende (på samme værelse)

Kære Helen,

Vi har 2 børn på hhv. 1 og 3 år (aug 14 og juni 12) som på hver deres måde er svære at putte i seng om aftenen. Storebror sover på sit eget værelse mens lillesøster sover i tremmesengen på vores værelse. Vi vil gerne flytte hende ind på storebrors værelse, men har ikke gjort det endnu pga. de putteproblemer vi har haft indtil videre. Vores udfordringer er følgende:

Lillesøster
Hun har altid været meget svær at få til at sove. Den måde hun falder i søvn på er, at hun får en flaske, bliver bøvset, og så pakker vi hende ind i en dyne og enten går rundt med hende på armen, eller sidder og hopper på en pilates bold. På den måde tager det max en halv time inden hun sover. Når hun så er faldet i søvn, lægger vi hende i tremmesengen, stadig pakket ind i dynen. Vi vil meget gerne væk fra denne vane, og lære hende at falde i søvn selv i tremmesengen. Men hvordan gør vi det? De gange vi har forsøgt, har hun bare leget i sengen indtil hun så er blevet træt og pyldret. Til sidst græder hun meget, og vi ender med at tage hende op på armen igen. Men hun er nu så stor og tung at det heller ikke fungerer længere! Hvordan lærer vi hende at falde i søvn i egen seng?

Storebror
Han har længe været meget nem at putte, men siden han ...

Annonce

... er startet i børnehave (2 måneder siden) er det blevet en del sværere. Vi læser bøger sammen med ham i stuen, går ud på badeværelset hvor han bliver gjort klar til natten, og så putter vi ham i hans seng. Hvor vi tidligere bare kunne sige godnat og gå, får vi nu ikke længere lov til at gå ud af rummet! Han vil gerne have at vi sidder på stolen ved siden af sengen, og holder i hånd indtil han falder i søvn! Hvordan ændrer vi på dette? Vi vil jo gerne give ham tryghed og omsorg, men vi synes også, at han skal lære at falde i søvn selv, uden at vi skal sidde ved siden af ham hele tiden.

Et andet spørgsmål
Hvornår synes du, at vi skal flytte lillesøster ind til storebror? Vi har talt om 2 muligheder, og vil høre hvad du synes:

- Det kunne være smart at gøre dette samtidigt med at vi forsøger at lave om på vores nuværende putte rutiner. Argumentet er, at når vi alligevel skal i gang med ”kampene”, så kunne vi ligeså godt tage dem samtidigt, og endda opnå, at begge børn blev puttet på samme måde, i samme rum!

- Eller – vi tager kampene hver for sig, i deres separate rum, og så først derefter flytter dem på samme rum.

Vi synes der argumenter der taler for og imod, på begge løsninger.

Hvad synes du?

På forhånd tak for svar:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer