Svar: Dagsrytme/ aflevering af storesøster

28. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forvirrede og trætte mor

Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre fra dig igen! Stort tillykke med lillesøster og velkommen tilbage :)

Du har helt ret i, at det er for tidligt at arbejde på en fast rytme, og at du derfor lige nu er nødt til at være lidt fleksibel. Jeres lillesøster er stadig meget lille og ny, og det er derfor begrænset, hvor meget du kan gøre om morgenen lige nu - men tiden arbejder for jer, og det skal nok blive bedre.

Det sker gradvidst i løbet af de næste par måneder, og når hun bliver 6 måneder, så vil det være super godt, hvis hun kommer op til samme tid hver morgen, får tilbudt havregrød i køkkenet sammen med storesøster osv., og så kan I tage af sted samtidig. Lige nu kan det naturligvis godt synes uoverskueligt - også at se 4 måneder frem - men det er mere for at sige, at det er helt normalt, at det lige nu er svært, og at det bliver lettere:)

Nogle dage tænker jeg, at storesøster godt kan blive afleveret af far og dermed skulle afleveres kl 07… Det kan faktisk være hyggeligt, at være en af de første som kommer, og måske er der mulighed for at spise morgenmad i børnehaven… Da du går hjemme, har du jo så mulighed for at hente hende tidligere, så hendes dag ikke bliver alt for lang - I kan prøve at tale om derhjemme, om det kunne være en mulighed en gang imellem.

Andre gange, så er det fint, at hun kommer senere - og ja, som udgangspunkt er det rigtig godt, hvis hun kan blive afleveret før kl 9, fordi de har samling der, og det er rart for hende at være med til. Det samme gælder naturligvis, hvis de en dag har arrangementer, ture ud af huset osv. hvor hun skal være der til bestemt tid. Det er vigtigt, at du sørger for, at hun er med i aktiviteterne i børnehaven og ikke pludselig føler sig udenfor. Modsat, så sker der sandsynligvis heller ikke noget ved, hvis hun en gang imellem først bliver afleveret 9.30, fordi det så giver jer en mere rolig morgen, hvor det er hyggeligt - og hvor I rent faktisk udnytter, at du har barsel, og I kan tage det roligt og undgå morgenstress…

Og ja, så vil det også nogle dage være rigtig godt, at I får startet dagen på en måde, som gør at storesøster kan blive afleveret før kl 09 - og her må du forsøge at finde ud af, hvad der kan fungere bedst. Hvis lillesøster sover rigtig godt om morgenen, kan du så evt. skifte hende mere eller mindre sovende f.eks. kl 07, så hun får en ren ble. Natbleen kan være rar at komme af med. Derefter kan du amme hende - hun vågner sandsynligvis lidt op af bleskiftet, men kan sove videre med brystet - og så putte hende videre i søvn i barnevognen og trille af sted til børnehaven. Så den opvågning hun så får om morgenen bliver så kort som muligt, og så hun stadig får ren ble og mælk og derfor bedre kan sove videre igen.

Det er som sagt et spørgsmål om tid, og jeg tænker, at du lige nu er nødt til at ...

Annonce

... være lidt fleksibel, og at det er okay, at du forsøger dig lidt frem dag for dag, alt efter hvad der kan fungere bedst. Det bliver lettere :)

Når hun bliver 3 måneder, så vil det ofte være passende med 3 lure dagligt, men det afhænger lidt af, hvor tidligt hun starter dagen. Jo tidligere hun står op, jo mere kan hun have behov for en 4. lur… Hvis hun står tidligt op, så kan hendes første lur også godt ligge mellem kl 8-9, så det egentlig mere er en morgenlur end en formiddagslur og på samme måde vil hendes middagslur så også blive rykket frem og hun vil så sandsynligvis sove både en tidlig og en sen eftermiddagslur eller måske en eftermiddagen og en aftenlur - og så gå sent i seng.

Så længe hun ikke er mere end 3-4 måneder gammel, så vil hendes søvn stadig kunne variere, så hun nogle gange sover kortere lure og andre gange længere lure, ligesom hun nogle gange vil kunne være vågen i 40 minutter og andre gange i måske 2 timer. En vis fleksibilitet må der derfor også være i denne alder, og her kan du sagtens sige, at hun f.eks. skal puttes mellem kl 8-9 eller mellem kl 12-13 - som alt efter hvor lang hendes sidste lur har været, hvad I laver osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I takt med at hun begynder med skemad, så vil dette påvirke rytmen. Det vil være rigtig godt, at hun tilbydes skemad på nogenlunde faste tidspunkter, ligesom hun så skal puttes til nogenlunde fast tid. Jeg plejer at sige +/- en halv time. Det vil samtidig være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop. Og så tilbyde hende brystet før hun så skal sove igen. På den måde er der plads i maven til begge dele og rytmen skabes mere og mere.

Med hensyn til sut, så lyder det som en god idé at du fortsætter med at forsøge med denne. Prøv evt. at trække en stofble igennem suttens ring, så hun sammen med sutten har en klud ved sit ansigt. Det kan nogle gange gøre, at hun falder til ro og bedre kan holde sutten i munden.

Det er tænkeligt, at hendes suttebehov bliver rigtig godt stillet hos dig, så hun derfor ikke rigtig føler behov for at sutte yderligere og derfor bruger sutten mere til at gumle på. Men den kan være en god trøst, hvis hun f.eks. vågner på vej til og fra børnehaven og du ikke lige har mulighed for at sætte dig på en bæk og amme hende… Ikke at hun skal trøstes med sut i stedet for bryst, men nogle gange kan det være nødvendigt. Du skal naturligvis altid sørge for at amme hende godt af før du bringer og henter storesøster, putte hende godt i barnevognen osv. så du skaber de bedste rammer for hendes søvn - men nogle gange kan sutten stadig være rigtig rar og derfor er det fint, at du fortsætter med at forsøge. Hvis det så viser sig, at hun ikke vil bruge sut, så må det være sådan:)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge jeres lille familie igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin