Dagsrytme/ aflevering af storesøster

28. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Dagsrytme/ aflevering af storesøster

Kære Helen,

Så er jeg tilbage i din fantastiske brevkasse… Sidste gang handlede mine spg om min ældste datter som var afhængig af mit bryst for at kunne sove. Nu er hun blevet storesøster til en lillesøster:) Storesøster er 4 år og lillesøster 9 uger. Jeg har været meget opsat på at lillesøster skulle kunne bruge sut og sove i barnevogn så jeg har mere tid til storesøster. Men ak det er ikke så nemt..

Mht sut så begyndte vi at give lillesøster den allerede da hun var 1 1/2 uge (da amningen fungerede fint). Vi har aldrig kunne trøste hende med sutten men hun tog den i starten. Men det er blevet sværere og sværere. Nu tygger hun bare lidt på den når man forsøger at give hende den. Så det tror jeg ikke på at vi får lært hende..

Mht barnevogn så forsøger jeg at få lillesøster til at sove i barnevognen hver morgen når jeg afleverer storesøster i børnehaven. Jeg ammer hende og svøber hende som du anbefaler. (Jeg har også forsøgt om eftermiddagen men der har det kun lykkedes få gange. Så resten af døgnet ligger jeg ned og ammer hende. Derfor er det vigtigt for mig at holde fast i at hun sover i barnevognen hver formiddag så hun vænner sig til det.)

Men jeg synes det er så svært at planlægge morgenerne. De morgener hvor det umiddelbart er gået bedst er når jeg efter at have ammet v 06.30 tiden, holder lillesøster vågen selvom hun sagtens kunne have sovet videre..:( Så holder jeg hende vågen til lidt i 8 og så er hun oftest så træt at jeg kan lægge hende til at sove i liften og vi kan gå. men så skal storesøster også være gjort helt klar inden jeg begynder at amme lillesøster. Puh det er så svært at få det hele til at gå op..

Andre morgener sover lillesøster tungt.. Så har jeg forsøgt mig med at vække hende (med meget dårlig samvittighed) og så lade hende være vågen en times tid og så putte hende i liften..
Hvis jeg skal lade hende sove til hun selv vågner kan det jo nogen dage blive meget sent ...

Annonce

... inden vi kan komme afsted. En dag vækkede jeg hende først kl 8 (i stedet for ved 7 tiden) og vi kom først op i børnehaven ved 10-tiden og der er de allerede i fuld gang med dagens aktiviteter. Og hvis jeg ikke havde vækket hende var det blevet endnu senere den dag.. Men det er selvfølgelig forskelligt fra dag til dag hvornår hun vågner..

Jeg vil allerhelst have at vi kunne gå ved 8.15 - tiden så storesøster kan blive afleveret lidt i 9. De starter samling kl 9, og jeg tænker at det er meget rart for hende at være med til det.. Tror du ikke det?

Der har været nogen dage hvor lillesøster ikke har været træt nok når jeg har forsøgt at få hende til at sove i liften. Så har jeg forsøgt mig med at lægge hende ned mens hun var vågen. Jeg har tænkt hun bare kunne ligge og hygge sig. Et par gange er hun så faldet i søvn, men det er også sket, at vi har haft en grædende baby i barnevognen:( Så har jeg taget hende op i bæreselen men den er hun ikke så glad for endnu.. Så de morgener har aflevering af storesøster ikke været så gode..:(

Jeg vil så gerne høre dine tanker om dette. Det er jo for tidligt at lave dagsrytme når hun er så lille, som jeg har forstået det..
Men hvad ville du gøre om morgenen..?;) Jeg vil så gerne gøre morgenerne bedst mulige for både lillesøster og storesøster.

Når hun bliver 3 mdr kan vi forsøge at starte dagsrytme som jeg har forstået det. Hvordan ville du gøre her? Er det for tidligt at have “formiddagslur” allerede fra kl 8..?
Og hvor præcist skal man overholde tiderne når man laver døgnrytmer..? Kan man sige ved 8-9 tiden kan hun falde i søvn eller skal det være mere præcise tider?

Det er vigtigt for mig at aflevere storesøster for hvis det er far der skal aflevere inden arbejde bliver det allerede kl 7..

Jeg håber du kan finde hoved og hale i mit forvirrende brev. Jeg er helt forvirret over hvordan jeg skal planlægge morgenerne.

Hilsen
En forvirret og træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor