Svar: Soverytme - 3 mdr.
28. juli 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det kan sagtens være, at din datter ikke er helt parat til 3 lure endnu, men måske har brug for fire mindre lure og det er naturligvis helt okay. Det der er vigtigt er, at hun ikke begynder at skabe en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem, men at du netop forsøger at hjælpe hende til en rytme, hvor hendes dag inddeles lidt mere i vågne og aktive perioder og perioder, hvor hun så sover og nogle gange får en ekstra lang lur :)
Hun er efterhånden ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og nogle gange vil hun f.eks. godt kunne gabe - ikke fordi hun er træt og skal puttes, men fordi hun keder sig og har brug for at I leger lidt mere. Derfor skal hun ikke altid puttes med det samme, men skal i stedet aktiveres lidt ekstra og kan så måske puttes 20 minutter senere, hvor hun så er mere parat og sover et længere og bedre søvnstræk.
Nogle gange vil det hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet er med til at øge hendes vågne periode og derudover stimuleres hun både mentalt og motorisk, når hun bliver badet. Hun bliver på den måde fyldt rigtig godt op med indtryk samtidig med at badet efterfølgende kan give en ro i kroppen, så hun sover bedre… for mange familier vil det være dejligt at bade om aftenen, men med den alder jeres datter har nu, kan det faktisk være en fordel at lægge badet før middagsluren.
Nogle gange kan det også være en god idé at amme hende to gange mellem hver lur, så hun får mælk, når hun vågner efter at have sovet et længere stykke tid, herefter skal I lege, tumle, pludre, synge for hende osv. Og så skal hun skiftes, ammes igen og derefter puttes. Det at amme hende af to omgange, vil både øge din mælkemængde lidt, hvilket kan være nødvendigt med den alder hun har lige nu, fordi hun fysisk nu er større. Samtidig kan det også imødekomme hendes tendens til at ville slatspise lidt, så hun stadig fyldes tilstrækkeligt op med mælk om dagen og ikke pludselig begynder at søge det ekstra om natten. Om det vil være en god idé hos af lige nu, afhænger af hvordan du synes amningen fungerer. Det er vigtigt, at hun ikke føler sig presset til brystet, hvis hun er en pige, som helst ikke skal ammes mere end hver 4 time, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hendes putteritual.
Hendes rytme vil ændre sig lidt hele tiden i takt med at hun bliver ældre og du kan sagtens have ret i, at det lige nu er en fase, som I skal igennem. Hvis det fungerer for jer som det er lige nu, så skal du ikke ændre noget. Du må ikke stresse over hendes lure - se på hende, hvordan hun trives. Hold fast i at hun nu er begyndt at spise mere hos dig og nu kan spise mere vågen, det lyder som om at tiden arbejder lidt for jer og så skal du holde fast i dette og i det gode og ikke ændrer til noget, som måske gør det sværere…
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder vil være 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover ca. 10-11 timer om natten og 4-5 timer samlet i løbet af dagen fordelt på 3 (nogle gange 4 lure). Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af lurene varer mindst 1.5 time. Når hun sover mindst 1.5 time, så sikrer du at hun kommer igennem alle søvnens stadier 1-2 gange og det er vigtigt:) Det kan derfor være en god idé, at du lægger dig med hende eller triller hende en tur i barnevognen, hvis det kan få hende til at sove lidt længere midt på dagen. På den måde hjælper du hendes indre ur til at fornemme behov for en længere søvn og hendes indre ur indstiller sig på dette:)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til 3 lur
Aften: Ammes, spiser ofte hyppigt om aftenen og det kan føles som om, at hun næsten ligger ved brystet hele tiden - ammes som en del af putteritualet.
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Der er som du kan se mange amninger i denne plan, men hvis du tænker at det er for meget for hende, så kan du naturligvis godt amme færre gange. Hun bør dog ammes mindst 6 gange i døgnet, svarende til ca. hver 4 time.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske