Svar: Drillepind
27. juli 2015
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og ærlige tanker :)
Jeg er helt overbevist om, at du ikke er en dårlig mor, tværtimod! Og det du lige nu oplever omkring jeres dreng er helt naturligt - og det er ikke fordi han bevidst forsøger at provokere dig eller udnytter dig, selvom det naturligvis godt kan føles sådan:)
Der kan være mange grunde til, at han reagerer som han gør:
For det første, så har han en alder, hvor han godt ved, at når han er lagt i seng, så sidder mor og far og hygger i stuen. Når han stiger ud af sin seng, kommer ind i stuen, så ser han, at I har det dejligt sammen - og det vil han naturligvis gerne være en del af. Han synes ikke det er fair, at han skal ligge alene på sit værelse, når mor og far har det hyggeligt sammen imens. Derfor protesterer han mod at blive puttet og derfor søger han jer igen og igen - og derfor siger han til jer, at I skal blive hos ham.
For det andet, så mangler han ord til at sige dette og han reagerer derfor med at løbe, lege fangeleg, prøver at drille dig, for at du skal se ham, blive hos ham osv. Også selvom du nogle gange bliver sur, så er det den måde han kan være sikker på at få din kontakt på.
Han kan også have lidt svært ved helt at aflæse dig - hvor far måske er lettere at aflæse. Far har for det første en dybere stemme og når far siger nej eller siger, at han skal blive liggende, så har far en fysisk fordel her. Det er vigtigt, at du signalerer nej med dit kropssprog, hvis du også siger nej med din mund…
Det kan også være at far er mere tydelig, når han kommunikerer, hvor du måske stiller for mange spørgsmål eller taler i for lange sætninger, giver for lange forklaringer. Så du måske skal øve dig i at være mere præcis og f.eks. sige "jeg vil have, at du bliver i din seng"...
Når børn griner, når vi skælder dem ud, så skyldes det ofte to ting:
1. At barnet er så tryg ved mor og far, at det ved at uanset hvordan det opfører sig, så er det elsket og derfor tør barnet godt afprøve grænser og tør også vise jer, at han synes I ser sjove ud, når I skælder ud.
2. At barnet føler sig meget usikker i situationen, hvor I skælder ud. At han simpelthen ikke ved, hvad "ben han skal stå på". Børn som bliver skældt meget ud reagerer ofte ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.
At din dreng griner, kan derfor skyldes, at han elsker dig meget højt og er meget tryg ved dig - og tør :) Det kan også skyldes, at han efterhånden har gjort det så meget, at han ved, at du ender med at skælde ud og råbe af ham, men han kan ikke finde ud af, hvad det er, han ellers skal gøre…
Hvis far er bedst til at putte lige nu, så kan I naturligvis lade far putte i en periode, hvorefter du så kommer på banen igen. Men som udgangspunkt er det rigtig godt, hvis I begge siger godnat og putter ham om aftenen :)
Da han nu har en åben seng, så kan det være en god idé, at du f.eks. sætter dig på sengekanten, når du læser. På den måde kan du give ham lidt tæt fysisk kontakt og han kan mærke dig. Det kan gøre, at han falder bedre til ro og bedre accepterer, at han skal ligge stille ned. Han kan f.eks. ligge med fødderne på dine lår imens du læser højt af en bog. Du kan vise ham billeder, læse, vise billeder igen osv. Og hvis han er for urolig, sparker til dig, vil stige ud af sengen osv. så stopper du med at læse. Det er en forudsætning for at få historie, at han kan ligge stille og lytte.
Og så kan det være en god idé at bruge det, som jeg kalder for strygetøj metoden. I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det, rejser sig, søger jer igen og igen, så vil jeg anbefale at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.
Du skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se dig. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at sikre sig, at du er der. Du kan se ham og han kan se dig.
Når du står og stryger og lægger tøj sammen, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende nu. Der er ikke noget han går glip af, du laver noget kedeligt. Derfor kan han ligeså godt lægge sig til at sove. Du kan samtidig tale lidt med ham og han kan kalde på dig "Moaar ...?!" Og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så du stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu og at han trygt og roligt kan blive i sin seng.
Stille og roligt kan du så udvide denne metode, til at gå frem og tilbage. Du kan f.eks. sige "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen". Det at du har et formål med at gå, som ikke handler om, at han skal sove, kan gøre, at han lettere bliver i sin seng. Han ved at du kommer tilbage, du er ikke gået ind for at hygge dig med far i stedet for med ham… Og du kommer som lovet tilbage efter få minutter med en bluse i favnen, som du stiller dig og stryger.
Og stille og roligt kan du så udvide endnu mere og sige f.eks. "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen", han kan ligge og lytte, hører tallerkenerne, bestikket osv. og er tryg og rolig ved at være i sin seng, være på sit værelse alene.
Stiger han så ud af sengen, kommer ind i stuen, så er det vigtigt at bevare roen. Blot sige "hov kommer du der, ind i seng igen" og så tage ham i hånden og følge ham ind i seng, putte ham med dynen og kysse ham godnat.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske