Svar: Kan ikke få børnene til at sove
26. juli 2015
Alder:
3 år
Kære M
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres børn har lært, at når de skal puttes, så betyder det et ritual, som trækker ud… Det vil sige, at de forventer, at putningen skal vare 1.5 time eller mere og bestå af, at I læser et par bøger, sidder og snakker, måske går lidt frem og tilbage, så skal de have lidt vand, så skal I sidde der igen osv…
Det er rigtig fint, at I prioriterer at være hos dem, når de skal sove, hvis de har brug for dette. Det er rigtig dejligt at få læst godnathistorie og få talt lidt om alt det, der er sket i løbet af dagen, men det er samtidig vigtigt, at de lærer at det hele ikke bør vare mere end 15-20 minutter…
For at lære dem dette, så vil jeg anbefale, at I begynder at putte dem så sent, at I med sikkerhed ved, at de vil kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter. I skal beslutte jer for, hvordan putningen skal foregå, hvor mange bøger I vil læse osv. og så er det sådan det er. Det betyder at I skal putte dem kl 22, hvis det er der, de først falder i søvn. Aftenen efter, så putter I dem kl 21.45, derefter 21.30, 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil I rammer det puttetidspunkt som passer til dem.
I skal hele tiden holde fast i jeres putteritual, og I skal være opmærksomme på, at I ikke vil kunne flytte på tiden aften efter aften. Det vil ofte være sådan, at I kan flytte tidspunktet lidt frem, men så skal I holde fast i dette tidspunkt et par aftener, før I kan flytte tidspunktet yderligere frem. Det kan også være, at I pludselig vil opleve, at børnene er trætte og parate til at blive puttet noget tidligere i aften og så gør I det, men aftenen efter kan de ikke puttes helt så tidligt, og så rykker I tidspunktet tilbage igen og bibeholder så dette tidspunkt et par aftener.
Samtidig skal I også sikre, at de ikke sover længere om morgenen, for det er ikke om morgenen at nattesøvnen skal forlænges, det er om aftenen. Derfor er det vigtigt, at I vækker dem til fast tid hver morgen og at de står op til samme tid uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere fast stå op tidspunkt og jo mere fast rytme de har i løbet af dagen, jo mere vil de begynde at føle sig parate til at blive puttet når de ligger sig i deres seng om aftenen. Jo mere varieret de står op, jo sværere vil det være at finde det rigtige puttetidspunkt om aftenen.
Et godnatmåltid kan være en god idé - især for lillebror. Det sikrer, at han ikke behøver kalde, fordi han er sulten/tørstig osv. og en havregrød eller en grovbolle eller måske en banan før puttetid sammen med et glas mælk, kan have en god effekt. Dette ligger godt i maven, og det er vigtigt at skabe fornemmelsen af "behov for at slå mave", når han skal sove.
Hvis lillebror stadig har brug for en middagslur, er det vigtigt, at han heller ikke forlænger den, men måske kun sover den time, som han plejer.
En 3 årig vil normalt have brug for 12 timers søvn i døgnet og en 6 årig vil ofte trives med 10.5-11 timer. Hvis lillebror stadig sover middagslur, vil de derfor godt kunne blive puttet samtidig om aftenen og stå op samtidig om morgenen, men hvis lillebror ikke længere får middagslur, så vil han naturligt skulle sove tidligere end storesøster. Derfor skal I her overveje, om de måske skal have hvert deres værelse eller om det måske vil fungere ved, at storesøster ligger og læser, løser små "før-skole-opgaver" eller lignende og på den måde ligger i sin seng og gør klar til at sove, men stadig får lov til at være vågen lidt længere - og lillebror måske så kan spejle sig i hende og i den ro, som hun jo forstår skal være der.
Om de vil trives bedst med at sove sammen eller hver for sig er meget forskelligt, der er ikke nogen faste regler her:)
Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke med dem begge!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske