Svar: Kan ikke få børnene til at sove

26. juli 2015

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres børn har lært, at når de skal puttes, så betyder det et ritual, som trækker ud… Det vil sige, at de forventer, at putningen skal vare 1.5 time eller mere og bestå af, at I læser et par bøger, sidder og snakker, måske går lidt frem og tilbage, så skal de have lidt vand, så skal I sidde der igen osv…

Det er rigtig fint, at I prioriterer at være hos dem, når de skal sove, hvis de har brug for dette. Det er rigtig dejligt at få læst godnathistorie og få talt lidt om alt det, der er sket i løbet af dagen, men det er samtidig vigtigt, at de lærer at det hele ikke bør vare mere end 15-20 minutter…

For at lære dem dette, så vil jeg anbefale, at I begynder at putte dem så sent, at I med sikkerhed ved, at de vil kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter. I skal beslutte jer for, hvordan putningen skal foregå, hvor mange bøger I vil læse osv. og så er det sådan det er. Det betyder at I skal putte dem kl 22, hvis det er der, de først falder i søvn. Aftenen efter, så putter I dem kl 21.45, derefter 21.30, 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil I rammer det puttetidspunkt som passer til dem.

I skal hele tiden holde fast i jeres putteritual, og I skal være opmærksomme på, at I ikke vil kunne flytte på tiden aften efter aften. Det vil ofte være sådan, at I kan flytte tidspunktet lidt frem, men så skal I holde fast i dette tidspunkt et par aftener, før I kan flytte tidspunktet yderligere frem. Det kan også være, at I pludselig vil opleve, at børnene er trætte og parate til at blive puttet noget tidligere i aften og så gør I det, men aftenen efter kan de ikke puttes helt så tidligt, og så rykker I tidspunktet tilbage igen og bibeholder så dette tidspunkt et par aftener.

Samtidig skal I også sikre, at de ikke sover længere om morgenen, for det er ikke om morgenen at nattesøvnen skal forlænges, det er ...

Annonce

... om aftenen. Derfor er det vigtigt, at I vækker dem til fast tid hver morgen og at de står op til samme tid uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere fast stå op tidspunkt og jo mere fast rytme de har i løbet af dagen, jo mere vil de begynde at føle sig parate til at blive puttet når de ligger sig i deres seng om aftenen. Jo mere varieret de står op, jo sværere vil det være at finde det rigtige puttetidspunkt om aftenen.

Et godnatmåltid kan være en god idé - især for lillebror. Det sikrer, at han ikke behøver kalde, fordi han er sulten/tørstig osv. og en havregrød eller en grovbolle eller måske en banan før puttetid sammen med et glas mælk, kan have en god effekt. Dette ligger godt i maven, og det er vigtigt at skabe fornemmelsen af "behov for at slå mave", når han skal sove.

Hvis lillebror stadig har brug for en middagslur, er det vigtigt, at han heller ikke forlænger den, men måske kun sover den time, som han plejer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En 3 årig vil normalt have brug for 12 timers søvn i døgnet og en 6 årig vil ofte trives med 10.5-11 timer. Hvis lillebror stadig sover middagslur, vil de derfor godt kunne blive puttet samtidig om aftenen og stå op samtidig om morgenen, men hvis lillebror ikke længere får middagslur, så vil han naturligt skulle sove tidligere end storesøster. Derfor skal I her overveje, om de måske skal have hvert deres værelse eller om det måske vil fungere ved, at storesøster ligger og læser, løser små "før-skole-opgaver" eller lignende og på den måde ligger i sin seng og gør klar til at sove, men stadig får lov til at være vågen lidt længere - og lillebror måske så kan spejle sig i hende og i den ro, som hun jo forstår skal være der.

Om de vil trives bedst med at sove sammen eller hver for sig er meget forskelligt, der er ikke nogen faste regler her:)

Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke med dem begge!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!