Brev:
Kan ikke få børnene til at sove
26. juli 2015
Alder:
3 år
Kan ikke få børnene til at sove
Kære Helen.
Jeg har to dejlige børn på 3 og 6 år. Den ældste ( en pige )skal starte i 0. Kl. Og den yngste ( en dreng)er startet i børnehave for tre måneder siden.Børnehaven er aldersintergreret, så han går på stue med jævnalderne.
Jeg har et kæmpeproblem med at få børnene til at sove. De falder i søvn ved 22 tiden. Når de først sover, så sover de igennem og hvis de ikke skal op, så vågner de selv kl. 8.
Jeg putter dem kl. 19.30 og ligger med dem i soveværelset indtil de sover kl. 22. Men det er alt for sent og jeg har også brug gor at få noget aften alene. Til hverdag skal de jo tidligt op. Nu hvor den store skal starte i skole kl. 8, bliver det nok 6.30 de skal op. Når jeg vækker børnene om morgenen er de helt bevidstløse og det kan tage op til 5 minutter at få liv i dem.
Det er især den tre årige, der er svær. Han nægter at ligge ned og rejser sig op igen og igen, selvom han bliver lagt ned. Den seks årige kan man godt forklare at hun skal blive i sengen og ligge stille og hun kan godt være træt og selv lægge sig til at sove kl. 21.15.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har samme ritualer ( nattøj, tandbørstning, 1-2 historier, snak om dagen i dag og så skal de ligge ned i sengen) hver aften. Min mor og min niece (på 13!) har gjort nøjagtig det samme og kan få dem til at sove på 20 minutter.
Børnene blev tidligere puttet sammen, men da de kan køre hinanden helt op, har vi droppet det. Desværre har vi pt en renovering, der gør at vi bliver nødt til at sove alle sammen i samme værelse og de bliver puttet i fars og mors seng. Men om 1 måned får de et værelse, hvor de skal sove sammen. Måske kan de få hvert sit værelse.
Børnenes far er enig i strategien, men ikke særlig god til at følge den ( lige som moderen ikke er god til at gøre som ham :-))Han snakker og læser med børnene i længere tid og er ikke så insisterende på at de skal lægge stille. Ej heller synes han at det et 100% vigtigt lige at holde klokkeslettet, om det bliver 15-20 minutter gør ikke noget.
Jeg håber meget på at du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
M