Kan ikke få børnene til at sove

26. juli 2015

Kategori:
Alder:
3 år

Kan ikke få børnene til at sove

Kære Helen.

Jeg har to dejlige børn på 3 og 6 år. Den ældste ( en pige )skal starte i 0. Kl. Og den yngste ( en dreng)er startet i børnehave for tre måneder siden.Børnehaven er aldersintergreret, så han går på stue med jævnalderne.

Jeg har et kæmpeproblem med at få børnene til at sove. De falder i søvn ved 22 tiden. Når de først sover, så sover de igennem og hvis de ikke skal op, så vågner de selv kl. 8.

Jeg putter dem kl. 19.30 og ligger med dem i soveværelset indtil de sover kl. 22. Men det er alt for sent og jeg har også brug gor at få noget aften alene. Til hverdag skal de jo tidligt op. Nu hvor den store skal starte i skole kl. 8, bliver det nok 6.30 de skal op. Når jeg vækker børnene om morgenen er de helt bevidstløse og det kan tage op til 5 minutter at få liv i dem.

Det er især den tre årige, der er svær. Han nægter at ligge ned og rejser sig op igen og igen, selvom han bliver lagt ned. Den seks årige kan man godt forklare at hun skal blive i sengen og ligge stille og hun kan godt være træt og selv lægge ...

Annonce

... sig til at sove kl. 21.15.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har samme ritualer ( nattøj, tandbørstning, 1-2 historier, snak om dagen i dag og så skal de ligge ned i sengen) hver aften. Min mor og min niece (på 13!) har gjort nøjagtig det samme og kan få dem til at sove på 20 minutter.

Børnene blev tidligere puttet sammen, men da de kan køre hinanden helt op, har vi droppet det. Desværre har vi pt en renovering, der gør at vi bliver nødt til at sove alle sammen i samme værelse og de bliver puttet i fars og mors seng. Men om 1 måned får de et værelse, hvor de skal sove sammen. Måske kan de få hvert sit værelse.

Børnenes far er enig i strategien, men ikke særlig god til at følge den ( lige som moderen ikke er god til at gøre som ham :-))Han snakker og læser med børnene i længere tid og er ikke så insisterende på at de skal lægge stille. Ej heller synes han at det et 100% vigtigt lige at holde klokkeslettet, om det bliver 15-20 minutter gør ikke noget.

Jeg håber meget på at du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder