Lave om på ammeplan

27. juli 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Lave om på ammeplan

Kære Helen.

Tak for dine svar :)
Jeg har lige et par spørgsmål mere.

Min søn er 9 måneder og jeg ammer pt 3 gange i døgnet; før middagslur, aftenputning ca. kl. 19.20 og drømmemåltid ca. kl. 22.00. Jeg overvejer at skippe drømmemåltidet, da jeg får dårlig samvittighed over at tage ham op når han sover. Jeg starter arbejde om en måned og tænkte at det måske var en idé at amme morgen og aften herefter. Hvad tænker du om det? kan man bare sådan lige ændre rutinen? Kan jeg forvente af ham, at han sover en hel nat uden mælk? hvornår kan man forvente det? Han spiser rigtig godt i løbet af dagen. er der for og i mod i forhold til amning om morgenen? er det skidt i forhold til indtaget af morgenmad?

Hvis jeg skipper drømmemåltidet, skal han så have aftengrød, i så fald indtil hvilken alder giver man sådan en aftengrød? Jeg har svært ved at se, hvordan vi skal nå det og om han så overhovedet vil have plads til amningen bagefter. Vi spiser aftensmad kl. 18.00, han bades ca. kl. 18.45 og han ammes ca. 19.20.

Jeg spurgte i tidligere mail, om han må få firekornsgrød næsten dagligt. Det er en færdigblanding fra urtekram, som indeholder havreflager, hirseflager, majsflager og risflager. Nu kommer jeg til at tænke på, at de jo ikke må få ris dagligt pga. arsen. er det ikke korrekt? har han mon taget skade?? eller må han fortsat få det næsten dagligt?

Sidste spørgsmål: Min søn er blevet god til at falde i søvn selv, men når der sker noget nyt i hans motoriske udvikling kan det ...

Annonce

... virkelig ses på putningen. Han er begyndt at rejse sig nu, bliver ved med at rejse sig i sengen. Han har svært ved at finde ro og i denne tid kan det tage 3 kvarter/en time, hvor han karter rundt, bliver ved med at rejse sig osv. Han græder ikke, men er overvejende glad, piber en gang i mellem, fordi han er træt.

Vi lægger ham når han er træt, altid på nogenlunde samme tidspunkt. Men når han så kommer i seng, liver han op og skal hele tiden rejse sig. Har du nogle gode råd til dette?

Vi bliver ved med at lægge ham ned og sige godnat, du skal sove og indgår ikke i yderligere kontakt. Som sagt kan jeg se et mønster i, at det er hver gang der sker nye store ting i hans motoriske udvikling; da han begyndte at vende sig, stå på alle fire, kravle, og rejse sig.

Som altid tak for dine svar :)

PS:

Jeg glemte at spørge; I tilfælde af, at jeg laver ammerutinen om og ammer morgen og aften i stedet for, kan du så skrive et forslag til en dagsplan. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan måltider og mellemmåltider så kommer til at ligge. planen er pt. således:

6.30 vågner
07.00 morgenmad
09.00 mellemmåltid; rugbrød med ost og frugt, vand
09.15 puttes
09.30-10.30 sover
11.00 frokost; en rundom rugbrød med forskelligt pålæg og grøntsagsmos
13.00 ammes
13.30 puttes
15.00 vågner
15.30 mellemmåtid; grødrest fra morgenmad og frugt
18.00 aftensmad; familiens mad eller grøntsagsmos med kød
18.45 bades
19.20 ammes og puttes
20.00 sover
22.00 drømmemåltid og sover til næste morgen

tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os